AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.571

Köpråd 5 serie Touring e61

Sida 1 av 2
Hej.

Går i bilbytartankar och har så klart snöat in på BMW. Har idag en saab 9-5 som börjar närma sig 20000 mil och nu börjar det väl kännas att verkstadsbesöken kommer att komma som på ett pärlband på denna bil. Känns roligare att lägga pengarna på nyare bil istället.

Denna bilen blir familjens första bil och jag tänkte mig en budget på 150´ gärna mindre men inte mer.

Vi har idag en 116i -05 som frugan kör och är mkt nöjd med därav känns det som om BMW är ett bra val. Och jag måste själv att erkänna att fast 116i är slö så känns chassi mm väldigt fast och fint vilket gör att den slöa motorn inte stör mig nämnvärt. Kort sagt 1-serien känns solid. Jag är heller ingen fartfantom utan värdesätter utseende, komfort, hållbarhet och ekonomi när jag köper bil.

Vet att jag vill ha kombi/touring.

Följande efterfrågar alltså jag:
Driftsäkerhet - fan vad jag hatar småstrul. En bil ska bara funka. Hade tidigare en Audi A6 med sjukt mkt småfel som i sig inte var dyra men nog så irriterande samt tillsammans så kostade dom på. + att motorn rasslade betänkligt vilket ständigt gav oro för motorras. En bil ska inte kosta mer än 5000 i reparation per år. Basta.

Hyffsat utseende - dvs alufälgar minst 17 tum sommar och minst 16 tum vinter.

Ekonomi - kör ca 2000 mil per år. Vill inte ha skatt över 3000:-. är dock inte så nojjig över bränsleförbrukning, jag kan köra ganska snålt om jag behöver. Vill dock helst inte lägga upp 10000:- på försäkring heller.

Komfort - A6:an som jag tidigare nämnde imponerade inte på mig. Tycker nog att en saab 9-5 håller ungefär samma komfort och ljudnivå. Just hög ljudnivå från vinddrag och däck och småskrammel kan verkligen förstöra en bra dag.

Kollar just nu på bilar på blocket som har gått max 14000 mil. Är det för mycket tycker ni? Vad bör vara åtgärdat på en bil med dessa mil på mätaren?

Vilka motorer är att rekommendera? Styrkor och svagheter avseende driftsäkerhet efterfrågas. 520i är det samma som sitter i 320i för den verkar ju vara strulig, eller?

Bifogar några bilar som jag tycker verkar intressanta och väl inom mina budgetramar. Har främst fokuserat på 520d och 520i då jag inte behöver fart men det är klart att en sexa vore lite roligare. Av någon anledning tycker jag även att manuell känns mest "safe".

Länk

Länk

Länk

Länk

Slutligen. Gör ja mig en otjänst som köper en bil för 120-150´ som gått 13000 mil? Kanske bättre att spara lite till och köpa nyare för att undvika att åka på en massa strul när bilen tickar upp mot 18000 mil?

Får väl svara mig själv.

Ser att BMW GBG har några 520d för runt 200´. OK då spricker min budget men dessa bilar är från -09 eller -10 och har bara gått ca 5-7000 mil. Verkar mer sunt eller? Vad exakt innebär Premium Selection?

Sen såg jag att försäkring på mig (35 år) stack iväg rätt bra på en sketen 520i. Drygt 10 lappar per år hos Lf. Vet ni något råd för att få låga premier?

Länk till bil hos BMW GBG

Länk!

Ge mig synpunkter!
mm
48
mmbv5
520d touring -08
320i cab -97
Några små tips, har haft min 520d -08 i två år. Fungerar felfritt i stort.
Se till och köp en bil där du inte haft någon som pillat i elektroniken, dvs installerat extra utrustning etc. Risken är stor för strul..

Köp en bil som är -08 eller nyare, bmw gjorde en hel del uppdatering från och med -08. Eventuellt sena -07. Bland annat har med elektroniken uppdaterats samt inredningen, plus mycket annat som jag inte kommer ihåg.

Jag ångrar idag att vi inte köpte automat och en större motor, 525d är nog det minsta. 520d är dräglig men inte mer.

525d -08 du har i länkat till är ju inte fel.

Mvh
Martin
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Hade absolut omvärderat det där med automat. Spontant kändes 523:an bra, om allt stämmer med den. Försäkring, 10.000 låter väl mycket, det är väl bara att ta in offerter. För min del blev BMW Originalförsäkringar ett bra val.
Jo den 525:an verkar fin men jag missade att då tickar skatten upp mot nästan 4000:- per år. Ser att nyare dieslar från -09 och senare har skatt endast på ca 2100 per år och det känns mycket roligare när man ska betala!!

Annars är säkert 525 en bra motor eller? Har läst någonstans något om swirl flaps men det kanske är just 525 som inte har dessa problem, samt hur vanliga är dom?

Jo jag har förstått att man bör försöak få en lci eller facelift vilket väl innebär sen -07 eller -08 för att vara riktigt säker. Vad är egentligen de utseendemässiga skillnaderna så att man kan se direkt vad som är face-lift.

/B
mm
48
mmbv5
520d touring -08
320i cab -97
Skatten är en fördel med 520d (det hade jag glömt). Betalar inte många pengar för den tror det var 2300:-/år. Däremot 520d ett partikelfilter som ska bytas vid 16000mil. Partikelfiltret sitter säkert på större diesel motorer också.

Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Milen skulle jag inte bekymra mig över så länge bilen är servad ordentligt. Partikel filter dock kostar ju en del (diesel). Är det någon bil som jag skulle lita på automat lådan så är det BMW, till skillnad från Volvo tex, av egen erfarenhet. Att inte köpa automat på en 5 serie är ett misstag enligt min mening. Fundera över om det inte är värt skatten att få en 6:a i. Dom går bra mycket jämnare än 4:an. Tänk på att bilen väger 1750 kg, jag personligen tycker inte en 520 räcker till så bra.

Jag betalar 7500 i försäkring på min, jag är 31 år.
Partikelfilter hit och dit.

Men i ärlighetens namn, finns det någon här på Autopower som bytt partikelflter på sin BMW?
ma
212
macattac
520d Touring -09
Premium selection är en "kvalitetsstämpel" från BMW.

De har gått igenom bilen grundligt, kommer inte ihåg hur många punkter men många är det 100+.

Du får garanti med bilen.
Ångerrätt etc.
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!
Ja, jag har bytt partickelfiler på min 535a. Orsaken var inte att det blivit tätt pga normal användning(ca 23000mil) utan jag hade ett litet hål i övre tryckslangen, innan insuget.
Eftersom jag måste ha bilen dagligen rensades gamla filtret och det var då det uppdagades att något annat var fel (hålet)(svartrök som flera lok vid hård körning). Köpte ett piratfilter som har fungerat bra och till en tredjedel av orginalpriset.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Det där med partikelfilter är intressant. Gissar att det kostar minst 10000.- att byta på BMW eller? Hur gör ni på forumet som inte byter? Tar bort helt, eller tvättar eller köper pirat? Och var köper man pirat partikelfilter?

Fan tycker att det är sjukt att det kostar nästan 10000:- för mig att försäkra en 520i. Min saab 9-5 ligger på ca 4000:- om året. Det är ganska stor skillnad.

Sen undrar jag lite vad man bör räkna med i reservdelskostnader på ett år och ungefär vid vilka miltal grejer börjar spöka på en 5-serie. Typ byte av avgassystem, hjullager, framvagnsdetaljer mm.

Sen vad bör man räkna på att service på BMW går lös på.

/B
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
@lennart

Var köpte du det?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Premium selection har visst 72 punkter - om man inte ändrat det på sistone. Ger ökad trygghet i köpet, just pga av de utökade garantierna.

Majoriteten av 5:orna har automatlåda, men det är naturligtvis upp till dig vad du väljer. Båda alternativen har sina för- och nackdelar! :)

Som du ser på priserna är det ett "hopp" på faceliftade bilar (kom mars 2007) eftersom den faceliften var ovanligt omfattande för att vara BMW. Nya motorer (utom 520d), ny växellåda, bättre kvalitet i inredning etc. Sent 2007 kom nackskydd som klarar whiplash bättre.

Efter denna uppdatering var bilarna i princip samma fram till sista årsmodellen (sep 2009->) då de bilar som extrautrustades med navigator fick samma hårddiskbaserade enhet som nu finns i den nya 5:an (F10/F11)

----
BMW CS #6212
Hade valt Premium Selection bilen på Bilia GBG med tanke på dina kriterier.

Avgassystemet behöver du aldrig byta då det är rostfritt. Har aldrig behövt byta, eller hört talas om någon som bytt hjullager eller framvagnsdetaljer. Då gäller det E60/E61-bilar som rullat 1000-20000 mil. Det dyraste jag bytt är bromsbelägg. Det är ingen S**B vi pratar om :)

Servicekostnaderna du kan räkna med är byte av motorolja och ev kupéfilter var 3000-3500 mil.

Dieselpartikelfiltret byts vid ca 16000-25000mil beroende på motor och körprofil.
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Tycker absolut att en lci är att satsa på, speciellt om det är diesel du vill ha.
Dessa bilars partikelfilter ska även hålla bra länge, kanske tillochmed bilen ut. Men att klara sig HELT utan småstrul är nog svårt. Garantier från försäljaren kan ju helt klart hjälpa en del.
Och jag har sagt det förut, de extra kronorna i skatt och bränsle är sexan värd. Passar bilen finfint tillsammans med automatlådan! Ingen racerbil men trycker på fint och bekvämt! 525d eller 530d hugget som stucket, en utan swirl flaps och den senare med mera mos. För riktig fart:535d.
Kolla lite flera försäkringsbolag, borde gå att hitta billigare tycker jag.
Självklart är det nice med stark motor. Ju starkare desto roligare men nu är det en familjebil vi snackar om och då kan väl inte en 160+ kusars 2,0 liters turbodiesel vara så fel eller? Som sagt värdesätter jag ekonomi, komfort och utseende och en 520d kan ju se lika snygg ut som en 525d eller en 530d och komforten borde vara det samma. De stora dieslarna blir väl både dyrare i skatt, försäkring, service och reparation eller jag ute på hal is här?

För mig är det viktigt att man kan lunka fram i 110-120 utan att behöva varva 3500 varv.

Hör att många håller automat högt, kan väl tänka mig en automat men för min egna del spelar det ingen roll. Jag tycker tvärtom att det är kul att växla själv. eller ökar automaten komforten så nämnvärt att man bara "måste" ha den?

Servicekostnaderna verkar ju vara överkomliga. Hade som sagt en a6 avant tidigare och den var jävligt dyr att äga, i varje fall i förhållande till min nuvarande saab och jag tyckte nog inte att audin upplevdes som särskilt premium. Dålig kvalité på knappar och reglage, färg i inredningen som flagnade/lossnade redan vid 12000 mil. Rent av skamligt. Inte alls så tyst i kupén som vissa auditokar vill göra gällande. Irriterande små elfel här och där som får en att känan avsmak för extra utrustning. Den bilen var dyr utan att ge något extra.

Blir ibland lite anti de tyska bilarna efter mitt innehav av audi och misstänker att det är vanligt med småstrul för att man packar in så sjukt mkt elektronik i dom. Visst är det lite coolt - men bara om det funkar felfritt.

Så, hur är det med 5-serien e61, tycker när man läser trådar att det finns en hel del småfel som man kan råka ut för. Särskilt touring modellen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skatten är högre på 525d/530d men det finns inget som säger att de skulle bli dyrare i reparation eller gå sönder oftare. Skillnaden i förbrukning är en knapp deciliter.

Försäkring vet jag ej. Kanske är de en aning dyrare.

-------
//Lövet
I samband med facelift/LCI (från tillverkningsdatum april 2007) höjdes kvalitetskänslan avsevärt.
Ny front, bakstötfångare, nya stålkastare med bi-xenon och led, baklysen med LED-lampor, helt omarbetad inredning, nya fälgar och färger mm. Dessutom nya snålare och starkare motorer, som har betydligt lägre skatt och förbrukning.
Undantaget är 520d fick ny motor först årsmodell 2008 (september 2007)

En 520d 177hk 350Nm är perfekt för dina behov. En manuell Touring drar 0,53 blandad körning och varvar ca 2000rpm i 110km/h. Finns ingen anledning att helt omotiverat välja en 525-530 som har högre förbrukning, skatt och försäkring, samt något högre servicekostnader.
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Nej 520d gör sitt jobb jättebra. Inget snack om saken. Men en sån som jag som är lite motornörd gillar sexans gång så mkt mer än fyrans traktorknatter (överdriver lite) Får man då denna ljuvliga motor för nästan samma driftskostnader som en x20d är det en nobrainer. Skillnaden i ren prestanda mellan en 520d eller 525d är nog inte stor, men känslan och ljud/vibrationer är större. Lunka fram i 110-120 är samma i båda.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag håller med om att en 520d har mer än tillräckliga prestanda men 525d ger det där lilla extra till en prisvärd merkostnad, inte så mycket i form av prestanda även om 25d är klart piggare utan det är framför allt motorkaraktär, gångkultur och ljud jag värderar högre.

Jag hade velat ha en sexa under huven, helst med automat då jag tycker det gör sig bäst i en 5-serie. Manuell i all ära men femman är ingen busbil och automatlådan är med på noterna i tillräckligt stor utsträckning för att körglädjen skall bestå. Inget ont om E61 som är riktigt trevlig på kurvig väg men det är trots allt en stor kombi och storleken samt tyngden gör att det inte spelar så stor roll vilken låda den har. Men till vardags däremot är automat guld värt...

Vår femma har det pendlats nästan 20.000mil med hittills och det har varit underbara sådana, bakluckan har bytts på garanti (Den typiska rosten vid glasluckan), bromsar har bytts (slitdelar, helt ok vid det miltalet) och förra veckan bestämde den sig för att bli en 514d. Någon givare som höll koll på laddtrycket gav upp och bilen blev sövande långsam, lätt och snabbt åtgärdat dock!

Så jag kan rekommendera modellen det är verkligen mycket bil för pengarna.

//Bjersér
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Satsa som sagt helst på en LCI, kom väl i maj 2007? LCI har LED-ljus bak, bi-xenon fram med halvljusautomatik, andra dimljus men annars är inte skillnaden utvändigt stor. Större skillnad invändigt, pre-LCI känns litet plastig i vissa reglage och knappar, dessutom är ju som sagt motorerna och växellådan omarbetad. Gäller dock ej 520d, den uppdaterdes senare.

Har själv en 523i med automat, sexa med 190 hk. Skatt 1600 och den går ganska snålt på landsväg, har själv kört på 0.71 landsväg i ca 100 med dubbdäck och fyra pers. Kanske inte den piggaste av motorer på låga varv, men fullt tillräcklig. Tror att bensinare ligger lägre i inköpspris jämfört med dom mer populära dieslarna.

Om du inte har bråttom, leta en femma på KVD. Du kan även se historik på sålda objekt där. Dom flesta femmor på KVD är motorsvagare varianter, fd tjänstebilar, ofta 520d. Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.