AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.495

F31 vinterdäck

Sida 2 av 3
ap
4
apanlee
320dA F31 Touring
Fick min F31 i söndags, har 245/50 dubbfria Dunlop däck, det första jag märkte på motorvägen hem är just ovan nämnda problem, i uppförsbacke eller vid avvaktivering/aktivering igen av farthållare går antispinn in och farthållaren bryts. Väldigt kul att upptäcka det efter 2 mil i bilen!

Pratade med BMW idag, de är såklart mycket medvetna om detta men säger att det ska vara såhär, hans förslag var att tryck en snabb gång på antispinn knappen vid växelspaken så avvaktiveras detta (om det nu är antispinn eller antisladd som fortfarande finns kvar) så ska det inte vara något problem. Han sa också att detta förekommer absolut inte på sommardäcken som är run flat däck. Är det någon som kan bekräfta det att detta inte händer med sommardäck?
Verdi
Nej, det händer inte med sommardäck. Problemet med vinterdäck är att de är så mjuka att bilens antispinn tror att hjulen spinner fast det bara är gummit som "viker sig".

Det blir bättre när du har slitit ner däcken något... Hade samma problem på min E90 och en kompis har samma på en 118d så det är genomgående samma problem.

Har dock inte problemet på min xDrive.
ap
4
apanlee
320dA F31 Touring
Märker du någon skillnad om man stänger av antispinn genomg att trycka en gång på den knappen?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Åtminstone på E91 funkar inte farthållaren om man stängt av antispinn. Hoppas det inte är samma på F31 i så fall.

-------
//Lövet
Fi
85
Fille.S
520d F10 -15
328i E36 -96
andreas_lofgren
Det är så på F30:n också, har prövat.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Vilket oerhört korkat råd av personen på BMW. Man häpnar.

-------
//Lövet
Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Körde F31 med vinterdäck för en tid sedan och fick sitta och slå på farthållaren hela tiden då gula lampan blinkade vid minsta lilla "subjektiva halka" enligt bilen...

Som sagt, går inte att köra på farthållaren om man kopplar ur ett steg, vilket är hål i huvudet då bilen fungerar bättre i det läget i mitt tycke!

Fast, det bästa är nog att köpa xDrive och problemet är löst även med DTC fullt inkopplat... ;)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Det jag tycker är knepigt är att problemet verkar vara inkonsekvent. Vissa som kör med nya nordiska däck klagar, andra inte. Jag har försökt se vilka däckfabrikat/modeller som är bra/mindre bra men även där finns det nöjda och missnöjda ägare. Jag har själv beställt ett alternativ som sannolikt ger problem men det återstår att se..
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har bara råkat ut för att farthållaren kopplar ur vid ett tillfälle när jag kört på motorväg – och då var det verkligen halt! Jag kör på Hakka R, nordiska dubbfria, vinterdäck.
Däremot tycker jag antisladdsystemet griper in onödigt tidigt vid kurvtagning. Där märks det att de mjuka däcken gör att en hatsighetsskillnad uppstår som systemet tolkar som sladd.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag körde Michelin X-ice på min E91. Funkade utmärkt att köra farthållare. Ej RFT.

-------
//Lövet
ap
4
apanlee
320dA F31 Touring
Nu har jag likväl ovanstående talare konstaterat att det inte går att köra med urkopplat ett steg och farthållaren samtidigt. Ringde till min BMW säljare idag och påtalade det idag han han skulle själv prova på deras demobil och återkomma. Naturligtvis kommer det vara samma sak där.
Jag valde dubbfria däck (bara däck) till originalfälgarna (17", 394 modellen) för att kunna ha samma fälg sommar och vinter. Tycker han borde påtalat detta problemet isåfall kunde uppstå, men det verkar ju vara samma problem med massor av olika däck. Finns det konstaterat vilka som verkkligen fungerar?

Han sa också att detta uppkommer inte på sommardäcken, det hoppas jag verkligen!
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Centraleuropeiska vinterdäck funkar. Typ pirelli sotozero, continental TS830 osv. Men dessa har mindre bra vinteregenskaper och verkar slitas i en faslig takt när det är barmark.
Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
F31:an jag körde hade Continental dubbade...
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Vilket är ett nordiskt dubbdäck som ger beskrivna fenomenet med överkänsligt antispinn.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Jag har Hakka 7, dubbade och har samma problem.

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Illa, jag har beställt sådana däck.. Har du rft tompak?
ap
4
apanlee
320dA F31 Touring
Jag har continental contiviking contact 5, 225/50/17 98 T odubbade. Det är helt sjukt dåligt att bilen uppför sig så här tycker jag, har aldrig varit med om det på andra bilmodeller, inkl BMW
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
andreas_lofgren, farthållaren funkar förstås finfint men har du ACC Stoip & Go så trycker ju bilen gasen i botten (!) när den vill upp i hastighet efter en inbromsning. Har man inte en radarbromsad bil hamnar man sällan i den situationen och har således inga problem.

Hade bilen bara varit lite måttfullare med gasandet hade det gått bra. Min släpper när sportmätarna visar 300 Nm med tom bil.
pi
45
pitebo54
BMW 320d -12
Ni som valt ej original fälgar , har ni samma mått fram och bak ?
Funderar på att köpa ej original , 8x 18 /fälg och däck 225 x45 både fram/ bak , hur har ni gjort? , gäller vinterdäck/fälg

/pitebo

pi
45
pitebo54
BMW 320d -12
Alla F31 som valt msport bromsarna har ni originalfälgar BMW eller eftermarket , fick besked från bythjul att bromskivorna är för stora så eftermarket passar ej , vill höra med er först......tacksam för svar

Pitebo

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.