|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Beställt en F31 28ix , ni som har en F31 , vad har ni kört/kör på , tänker köpa vinterdäck utan dubb eftersom jag har beställt xdrive , tips/ råd/erfarenheter Tages tacksamt emot Tack/ från Pitebo | |
|
Glömde att jag beställt med msport bromsarna så det måste bli 18 tums fälgar /Pitebo |
|
| Jag har beställt 397 med hacka sjuor till min bil. Var länge inne på att nappa på erbjudandet med 397 och sotozero men valde till sist att satsa på ett nordiskt dubbat däck för maximal säkerhet och livslängd. Sotozero funkar fint och har suttit på i princip alla bilar jag provat. Men det som fick mig att välja ett riktigt nordiskt däck var efter att ha kört lite på snö och is samt ha konstaterat att det däck som satt på en tjänstebil jag fick låna en dag hade typ 4 mm kvar efter en halv vintersäsong och få mil. Vissa ägare rapporterar irriterande mycket ingrepp för antispinnet med nya nordiska vinterdäck vilket inte är kul. | |
|
Har HAKKA 7, dubbade och jo, nog är antispinnet inne för ofta... Inte helt nöjd faktiskt... |
|
| Samma sak med North ICE-X, men för övrigt tycker jag det funkar kanon med 18 tum och dubb, i alla fall ihop med automat (den gräver sig fram på tomgång om det är riktigt tjockt med snö). | |
| Hur funkar det om man aktiverar DTC? Borde ju bli bättre, men då kanske dubben åker? | |
|
Tack för det ni som lagt in svar till mitt inlägg , men finns det ingen där ute som har dubbfritt som kan komma med lite.....råd/synpunkter mm. Ni som valde dubbar , varför gjorde ni det... /pitebo |
|
Verdi |
xDrive bör inte ha någon inverkan på ditt val av vinterdäck. Det som spelar roll och som räddar liv är bromssträcka. Inte hur snabbt bilen accelererar... Jag har dubbar eftersom det är det bästa alternativet här i mellansverige. Det är däck som är bättre än nordiska dubbfria på i princip ALLT, inklusive torr asfalt. Det här har många svårt att förstå har jag lärt mig men det beror på att gummit i nordiska dubbfria är så mjuka för att få fäste i vinterföre att det inverkar menligt på stabilitet och fäste på torr väg. Dubbade vinterdäck är hårdare i sin uppbyggnad då de använder sig av dubbar för att få fäste på is. Dubbade är dessutom överlägsna mellaneuropeiska friktionsdäck på allt annat än torr/blöt asfalt. De är gjorde för våta vägbanor i 2-3 plusgrader. Inte för is och snö. Väljer man rätt däck så hör man inte dubben så mycket heller. Jag rekommenderar Continental. Och med xDrive får du inte lika mycket spinn på hjulen som sliter loss dubben... ;-) |
|
Tack Verdi , vilket inlägg , suveränt..... /pitebo |
|
|
Verdi, tveksamt att dubbat ger bättre vägegenskaper än odubbat på torrt väglag. Upplever inte det jag. Bilen "glider" lite mer i kurvorna med dubbdäcken medans de dubbfria är helt oberörda även vid relativt storta G-krafter. Dessutom så avskyr jag att åka med dubbdäck på en helt torr E4 och slita upp vägen och massa partiklar, för att inte tala om komforten med dubbfria (ljudnivå m.m.). Pitebo, eftersom du bor i Piteå rekommenderar jag dig dock starkt att köpa dubb. Här i stockholm är det mindre självklart om man inte åker så mycket. |
|
|
Bilen kommer 90% att köras ii centrala Piteå och resten till Luleå/Ö-vik , en följdfråga har ni valt runflat eller inte.... /pitebo |
|
| Jag kör icke-RFT Hakka R. Fungerar bra. | |
|
Köpte mina däck genom BMW så de hade bara runflat. Blev ett par Hakka R, utmärkta däck faktiskt. Otroligt låg bränsleförbrukning (har kommit ner till 0.35 l/mil landsväg på 12 mil)och låg ljudnivå med riktigt bra egenskaper i snö/modd. Bra på is också för att vara dubbfritt. |
|
| Mina X-Ice North är icke-RFT och förvånansvärt trevliga även på torr asfalt. Vet inte om det är däcken eller dimensionen (18 tum) som gör den så stabil i svängar. Det är inte som sommardäcken men väldigt mycket bättre än mina 9-5:or och 17-tummare jag haft förr (Hakka 7, Nord Frost 5 och Conti Viking). | |
| För övrigt är, som sagts i andra trådar, spinnproblemet egentligen bara av intresse när man kör med ACC Stop & Go; den stänger av sig vid minsta spinn vilket för mig inträffar vid ca 300 Nm med olastad bil. Har jag tre passagerare har jag inga problem. Bilen är lite för lätt bak. | |
|
Alltid intressant med resonemangen kring dubbat/odubbat när man ska ha det v.s. inte ha det. Just detta med att i Sthlm (lr städer i allmänhet) behövs det inte... Just i städerna behövs det verkligen dubb emellanåt. Den s.k. svartisen när de bara gatorna fryser till och blir såphala med sitt islager. Alla bilar med sina friktionsdäck som står och slirar loss...Detta kontra vintervägarna i mellan/övre Sverige där de dubbfria däcken går från klarhet till klarhet vad gäller grepp på snö... Jag dömer ingen, alla väljer sina däck. Själv kör jag dubbat i mellan/norra Sverige :) |
|
|
Alltid intressant med resonemangen kring dubbat/odubbat när man ska ha det v.s. inte ha det. Just detta med att i Sthlm (lr städer i allmänhet) behövs det inte... Just i städerna behövs det verkligen dubb emellanåt. Den s.k. svartisen när de bara gatorna fryser till och blir såphala med sitt islager. Alla bilar med sina friktionsdäck som står och slirar loss...Detta kontra vintervägarna i mellan/övre Sverige där de dubbfria däcken går från klarhet till klarhet vad gäller grepp på snö... Jag dömer ingen, alla väljer sina däck. Själv kör jag dubbat i mellan/norra Sverige :) |
|
|
|
|
Sorry, blev nåt fel. Kom in dubbelt... |
|
| Jag är inne på samma linje. I onsdags var det tokhalt på morgonen med svart asfalt belagd med is. Då märks skillnaden som mest mellan dubbat och icke dubbat. Sen så är min erfarenhet att det går att prygla dubbdäck ordentligt utan att få nämnvärt slitage. Mina hacka femmor har 99% av dubben kvar och 7-8 mm mönsterdjup efter 3,5 vintersäsong och jag har inte varit snäll mot dem.. Oväntat bra skulle jag säga. | |
Verdi |
Håller med. Jag har 8mm kvar på mina dubbdäck trots att jag kört 2 vintrar med dem. Har Pirelli Carving Edge. Är inte så nöjd med de i övrigt dock. Släpper dubbar, rullar trögare (>0,5 dl/mil) och väsnas på ett sätt som mina Continental dubbdäck gjorde. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.