|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Har köpt en Bmw 328e46 som är i bra skick. Men hade ett problem som alla jag frågade var ett lätt fel. Bilen hade ingen tomgång och och gjorde drygt 100km/h Hmmm. Köpte bilen ändå för polaren sa de var busenkelt fel men visade sig vara en mardröm... Bilen misständer på 1 & 6ans cylinder. Har bytt: Luftmängdsmätare .ny. Kamaxelgivare insugsidan .ny. Tändstift .nya. Tändspolar .nya. Bytt platser på spridarna ex. 1ans spridare satte jag på 3ans och 3ans på 1ans. 6ans på 2ans och 2ans på 6an. Startar bilen och den går lika taskigt. Kopplar upp den i datorn och får misständning 1 & 6an.. VAFAN!!! Ibland har bilen klockren tomgång stabil på 800varv men MISSTÄNDER! Ibland är där ingen alls. Men varvar man upp den över 1, 5-2000 varv går den på alla men bara ibland... Likadant när man kör. Ibland går den riktigt bra och sen helt plötsligt går den bara på 4cyl. Alltså misständer på 1an och 6an. Jag blir helt knäpp på detta och tankarna är helt slut så hoppas någon här vet vad det kan vara. Kan ordna film på motorgången och dyligt. Har även felsökningspapper om ni vill se vad där har funnits föt felkoder och dyligt. Bilen är en Bmw 328i Manuell 25000mil -98 e46a. Mvh Bobban | |
| Bilen är även svårstartad ibland. =/ | |
| Har även sprutat startgas runt hela insuget och alla tänkbara slangar för att hitta eventuella läkage. | |
|
Har du gjort komptest på den? _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
| Nej det har jag inte?? | |
|
Kan du länka felkods papperna? Ser du bytt en del redan. Visar den fel på magnet ventilerna i felkods papperna? Någon eller några varnings lampor som lyser? |
|
| Såg du bor i Tågarp utanför Landskrona. Kanske kan komma och lyssna på den nästa vecka annars om du inte får rätt på det. Jobbar helgen, så kan inte då. | |
|
Clintan66: Första felsökningen jag gjorde så fanns dessa felkoder: 41 kamaxelsignal insugssida EE misständning cyl 1 F3 misständning cyl 6 F1 misständning cyl 4 EF misständning cyl 2 F0 misständning cyl 3 08 luftmassemätare, felaktig signal givarkrets 9C Spänning lambdasond efter katalysator bank 1, maxvärde D1 EWS (immobiliser) 53 okänd felkod. Bytte alla tändspolar till nya, köpte ny Lmm, köpte nya stift. Raderade felkoderna och körde en runda. Gick likadant. Koppla upp den i datorn och fick dessa: EE misständning cyl 1 F3 misständning cyl 6 41 kamaxelsignal insugssida. Köpte ny kamaxelgivare till insugssidan och radera felkoder. Startade bilen och körde en tur med samma fenomen. =/. Upp i datorn igen och dessa felkoder kom: EE misständning cyl 1 F3 misständning cyl 6. |
|
|
Clintan66: När den är kall på morgon eller rättare sagt när den är nystartad så lyser den gula olje lampan. Men bara en liten stund och kan tändas till när tomgången svajar för lågt vid död punkt. |
|
| Det är till 99% givaren som sitter fast i sumpen som är kass. Inte lönt att byta. Tydligen går de sönder på löpande band. Bättre att ha koll på oljan själv. | |
| Du har ingen aning om vad som gör att att den misständer? :( | |
| Inte på rak arm. Sitter och funderar lite på vad jag varit med om på min egen också. | |
| Film påväg upp på youtube så länkar strax. | |
|
Här är en film på bilen hur den låter och hur den går när den är kall. Försökte filma vibrationerna i karossen men lyckades inte så bra men man ser ju hur den beter sig. Och idag bettede den sig rikigt illa. |
|
| Går inte att se klippet. Står att det är privat. | |
|
Prova nu :) |
|
|
På 3,36 har du filmat den lilla tummen på insugsslangen. Det brukar spricka där plus att det inte reagerar på startgas. Kolla den också. Den låter inte alls okej. Låter som väldigt trött och jobbigt att dra runt motorn. Hade börjat med komptest som "deejaywasp" nämnde tidigare innan du lägger ner för mycket pengar på den i onödan. Hade även mätt upp batteriet, så du ser om det levererar som det ska. Där är ingen snärt alls när du ska dra igång den. Min egen är det drrrumm igång medans dit iiiiiiiiiiiiuuummm vad jobbigt sen igång. |
|
| Okey ska komp testa den. Batteriet är ett helt nytt 90ah =/ tack sålänge :) | |
|
Har du möjlighet att ta den till landskrona i morgon eftermiddag kan jag kolla på den,eventuellt koppla upp den på mitt INPA.På videon verkar det mest som att den tar tjuvluft nånstans. BMW fûr allè |
|
| Det skulle jag kunna göra. Hoppas vi kan hitta något fel. | |
|
skicka ditt telefon nr till "jimdlevin @ gmail . com" BMW fûr allè |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.