AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.669

släcka 2:a för toning

Sida 2 av 2
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
När vill man lägga på en helt genomskinlig film på rutan?
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Exempelvis när man pendlar 3-4000 motorvägsmil/år och är trött på att få framrutan blästrad hela tiden?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns de som vill lägga en genomskinlig film på insidan då den gör att man inte får en massa små glassplitter om rutan går sönder.

BMW – Weltmarke aus München!
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Jag aldrig varit med om att en bilruta gått sönder av sig själv förutom vid en krock, och då har man oftast större problem än små glassplitter i kupén.

I arbetsfordon så kan däremot rutor gå sönder av inre spänningar där man borrat för tex ett handtag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vanligast är nog att rutan går sönder vid krockar och det finns de som hävdar att det blir mer "krocksäkert" om rutan inte splittras i tusentals småbitar, men å andra sidan är rutorna gjorda för att splittras i småbitar eftersom det gör att man då inte får stora tunga (vassa) glasdelar över sig vid en krock.

Det händer tyvärr rätt ofta att tjuvar slår sönder sidorutor för att göra inbrott i bilar och efter en sådan krossad ruta kan man hitta glassplitter i bilen flera år efteråt på alla möjliga och omöjliga ställen.

Johan B

Som sagt, fabrikstoning går inte att ändra på och den ligger väldigt nära gränsen på 5%
Men som jag nämnde tidigare, för att ta bort gråzonen är det sagt att all form av färgad film på främre sidorutor inte är tillåtet.
Om jag inte missminner mig helt ligger den ljusaste styling filmen idag på 10% vilket gör den underkänd ändå.
Edit, 70% ljusgenomsläpp på sidorutor och 75% på vindrutan

Goddag yxskaft
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
hej har toning på sido rutorna fram på min e61 aldrig några problem genom bes eller vid polis kontroll

mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...bara för att besiktningen har missat ditt "fel", innebär det inte automatiskt att det är tillåtet!

Åströmarn

Han var väl för upptagen med alla andra fel och brister så han la inte märke till det...

Förlåt, kunde inte låta bli när du serverade det så snyggt ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.