|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
finns det nån som kan tipsa eller hjälpa mig om vart eller vem som kan vara vänlig nog och släcka en 2a som besiktningen gav mig för mina jätte ljusa tonade framdörrar. det är skit löjligt för jag har verkligen den ljusaste toningen bara för uv skyddet och för att slippa värmen. tacksam för hjälp hälst stockholms/uppsala trakten | |
| Tror nog att besiktningen som gav dig anmärkningen kan hjälpa dig efter att du tagit bort toningen... ;-) | |
| Hahah roligt de vet jag redan. Men ja tänkte fråga här på forumet om de fanns nån sjust som kunde hjälpa | |
|
Det är ingen seriös ackrediterad firma som kommer att släcka din tvåa förrän du tagit bort toningen. Varför ens hålla på och krångla med toning? Ta bort toningen så slipper du eventuella böter och tvåa vid besiktning. |
|
| de roliga är att toningen är så ljus och jag har blivit stoppad av polisen för annat och dom har aldrig sagt nått om toningen men besiktningsmannen med en dålig dag ska ta och anmärka det så de e irriterande då det är praktiskt med toningen och de kostar mig att göra om det när det inte ens är så jävla mörkt . man ser klart och tydligt in i cupen | |
|
finns det ingen seriös som kan hjälpa ?? |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Om någon "hjälper" dig kan dom bli av med sin ackreditering. |
| Seriös hjälp kräver seriös fråga. Är det inte allmänt känt att all form av toning på främre rutorna (om man inte har tillstånd pga tex sjukdom) genererar anmärkning? | |
fredde 7 |
Plocka ur rutorna och besiktiga utan. alternativt köp en extra uppsättning på skroten. som du besiktigar med. |
| plockar han ut rutorna så måste han bruka bilen utan rutor oxå ;) | |
| Ähh de finns väll inte mer o göra än riva bort dom o besikta sen tona om dom efter besiktningen:) | |
|
Som någon skrev, kolla på Bildelsbasen eller liknande vad en uppsättning rutor kostar istället. Det tar inte så lång tid att byta rutor och det blir billigare i längden om du vill fortsätta köra med lätt tonade rutor. Nu vet jag inte hur svårt det är att byta rutor i en 1-serie men när jag blev tvungen att byta fönsterhissar i min 745:a så bytte jag dessa på ca en timme per sida och då ingick att plocka ut rutan. Det är inte så svårt om man har en vettig verktygssats och inte tummen mitt i handen. Niklas Fransosen |
|
| danneldl: Så du ska göra så varje år inför besiktningen, och om polisen eventuellt stoppar dig? | |
| Är inte orolig för polisen dom har stoppa mig ex antal gånger och inte sagt nått om toningen | |
|
Finns ju toning som går att återanvända! super smidigt ju bara att dra av och sen sätta upp igen. Mvh "Betänk vad du säger, när och till vem." |
|
|
Precis. Sån här har jag alltid om jag lägger på rutorna fram Länk |
|
|
Hej, här kommer ett tips om du inte orkar att plocka bort rutorna, vilket i sig inte brukar vara speciellt jobbigt. Personligen tycker jag det är betydligt pilligare och jobbigare att få till en toningsfilm bra än att montera ur glasen. Länk |
|
| Hört talas om solglasögon? | |
|
Fan va bra lösning med plexi glaset! Och efter som bavega har så klyftig ide så borde han bjuda oss alla på glasögon. |
|
|
Anledningen till att det inte är tillåtet med toning på framrutor är att man med hjälp av ögonkontakt ska kunna få ett samspel i trafiken. Exempelvis en fotgängare vid ett övergångställe ser inte vart du som bilförare har blicken, är det på han, tjejen på cykel eller på mobiltelefonen? Att det inte ens är tillåttet med jätte jätte jätte ljus toning är helt enkelt för att ta bort gråzonen i bedömningen. Ingen form av toning är tillåtet, ljus eller kolsvart, punkt slut. |
|
|
Nja, det finns gränsvärden för hur mycket ljusgenomsläpp vind- och sidorutorna fram måste ha (just pga att utomstående skall kunna se vad föraren "sysslar med" och kunna söka ögonkontakt med varandra) och detta ljusgenomsläpp går rätt lätt att mäta! MEN problemet är att moderna bilars rutor redan har en lätt toning som ligger precis under gränsvärdet så det räcker oftast att man lägger på en "helt genomskinlig" film på rutan för att man skall få för dåligt ljusgenomsläpp mht gällande regler. BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.