AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
25.217

Tid att ställa på?

Sida 1 av 2
Visa användare
65
Z4-spekulant
Z4 2.5 roadster -03
Det närmar sig (tack och lov) med rask steg den lyckliga tid på året då vi äntligen får ta fram våra Z:or igen och bli som barn på nytt!
Då denna vinter har varit min första som cab-ägare så undrar jag lite kring hur ni har det med era rutiner när ni dammar av era Z:or igen? Vanliga "märkligheter" som brukar uppstå, saker att fixa i början (service etc) ?

Visa användare
65
Z4-spekulant
Z4 2.5 roadster -03
Tyckte för övrigt att detta angenäma ämne förtjänade en egen tråd!

Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Håller helt med om trådkommentaren.

Vrida om nyckeln. Låta den gå jämn på tomgång ett litet tag sedan ner med suffletten och rulla iväg med storgrinet i ansiktet.

Ärligt talat tror jag att tvätten och det får vänta tills den där första turen är avklarad!

Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
suckar, och tittar ut på snöstormen.....
Visa användare
65
Z4-spekulant
Z4 2.5 roadster -03
Nja... tvätten får nog bli i kombination med premiärturen - det kan ju bli en liten omväg på ett par mil...

Instämmer i sucken och lägger till ett primalskrik - denna vita förbannelse!

An
74
André S
E91 325iT M-sport -10
Jag gör inget speciellt. Service tar jag innan avställning
Brukar ställa på 1 april men det ser mörkt ut i år... Helst ska de hinna få bort lite grus med.. hursomhelst brukar det bli en rejäl tur.. en av årets höjdpunkter :)

Nu får det allt ta och skynda på lite med våren...
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Ställa på, nej - inte än. Men jag ställde henne på hjul, startade och körde lite i villakvarteret. Kunde inte låta bli.

Har i vinter fixat bakvagnen med Randy Forbes kit, bytt alla bussningar i bakvagnen, fixat stötdämpningen till tanken, lackat ett spegelfärste, bytt shiftpins i växellådan, bytt o-ringar till avgassidans vanossolenoider, Bytt bromsskivor runtom, renoverat oken fram, bytt växelspaksknopp, bytt motorhuvsöppnarhandtag, bytt övre stötdämparfästen bak bytt packning till det tredje bromsljuset, bytt olja i diffen och växellådan, bytt oljepackningarna i diffen...

Kände mig rätt nöjd när hon startade... :-)

Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Hyfsat vinterprojekt Kornknarr...:). Mitt eget bleknar en aning i jämnförelsen...bytt lampor runt om till vita blinkers och inte att förglömma, köpt nya mattor.... Gick premiärturen bra och utan problem?. Är också sugen på att ta en tur, men här i Skåne har vintern slagit till igen.
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Premiärturen gick utan problem. Hon var lite ojämn på tomgången i tio-femton sekunder efter start. Det är inte så konstigt efter 6 månader + att man donat med vanosenheten! Jag körde bara runt lite bland villorna där vi bor. Jag kunde bara inte låta bli att dra igång henne. Man är alltid lite nervös när man har varit på och pillat på saker. Men nu vet jag att allt funkar när vädret blir bättre!

Per

Hade tänkt att göra premiären imorgon men då snön ligger kvar och det förväntas bli 10cm snö natten mot fredagen får det vänta. Jääävlar!
Visa användare
65
Z4-spekulant
Z4 2.5 roadster -03
Så jäkla surt, nu när man får några extra dagar ledigt över påsken hade det ju varit underbart att få ta ut pärlan...

No
7
North1
Z4 2,5i
Eftersom jag köpte min z4 i höstas så blir det första gången jag ställt på en bil, måste jag besiktiga direkt eller gör man det vid bilens ordinarie tid för besiktning?
Visa användare
65
Z4-spekulant
Z4 2.5 roadster -03
Noth1: Det beror på om det är en import som inte är besiktigad i Sverige? Gratulerar till en kul bil och till en underbar sommar!

No
7
North1
Z4 2,5i
Är import, fast gått i sverige senaste åren
Visa användare
65
Z4-spekulant
Z4 2.5 roadster -03
Dåså - lägg dig och sov i några veckor, sätt dig sedan i bilen, vrid om nyckeln och fäll ned taket (överväger själv den metoden)! ;)

Jag bara måste ut och köra bilen idag i fina kalla vårsolen. Z3 står i kallgarage. Åtta minus i natt. Bilen har inte varit igång sedan slutet av oktober. Tar med extra batteri och batterikablar, jag menar bilen har stått kallt det behövs nog. Jag har inte följt några råd om att koppla ifrån batteri eller konstantladda. Nix. Det enda jag gjorde var att ladda batteriet innan jag ställde den och sätta en torrboll i kupén.
Ok! Centrallåsen fungerar, bra. Innerbelysningen fungerar ännu bättre. Sticker i nyckeln och vrider om. Startar klockrent på 2 sekunder som om jag parkerat den igår! 6-an spinner helt jämt med en gång. Härlig maskin. Stack ut en rejäl runda och njöt.
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
:-)
Det är säkert många som använder Ctek laddare. Jag har precis köpt en och tänkte underhållsladda batteriet på bilen som stått avställd sen i november. Kör man då på "bilikonen" eller på "recond"? Det är en Ctek battery charger MXS 5.0 som jag har.

/Anders
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Jag köpte en likadan i höstas och har kört den på "bil ikonen". Vet dock inte resultatet...har inte startat den än :).
Visa användare
65
Z4-spekulant
Z4 2.5 roadster -03
Gick ut för att köpa lunch idag och mötte... en sopmaskin som var i full färd att ta bort det otäcka gruset! Kom på mig själv med att stå och flina...Snart så...

Är det någon som vet skillnaden när man använder "bil ikonen" och när man använder "recond"? Mitt batteri är så pass laddat att bilen startar utan problem, däremot så visar displayen upp att batteriet har låg laddning och jag inbillar mig att en rad "sekundära" funktioner som navi, stereo mm inte fungerar speciellt bra.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.