AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
16.349

Hur ska jag sälja min mätarskruvade bil?

Sida 2 av 2
m3
260
m3rso
Billös
Tack Mattias99
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag beklagar situationen du hamnat i men hade inte rört mätarställningen, i mina ögon är det bättre att bilen skruvats en gång än två gånger oavsett om det andra tillfället sker med goda intentioner och hamnar nära den verkliga mätarställningen eller inte.

Förlita dig på att det bildligt talat går att sälja sand i Sahara, allting går att sälja till rätt pris! Din bil är tyvärr inte värd lika mycket som motsvarande icke skruvade 320d, men kör med öppna kort, lägg fram den historik du känner till och övertyga spekulanten om att bilen är frisk så tror jag den blir såld - till rätt pris.

Om jag får spekulera tror jag inte att en vanlig Svensson kommer ringa på din annons de går på vad de hört och läst för skräckhistorier med skruvade bilar. Men någon som vet vad BMW går för vet också att en skruvad import kan vara helt frisk och en riktigt pålitlig kamrat, dessa kan nog vara intresserade av din bil.

Lycka till! =)

//Bjersér
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Instämmer med Bjerser - det är nog bättre att den är skruvad en gång än två. Uppge ärligt för den som kommer för att titta att den är skruvad och hur du kommit fram till den rätta mätarställningen.

Scanna in alla dokumentation kring skruvningen och utredningen på mätarställningen så du har allt lättillgängligt och förståeligt för den som vill se det "a visst, kan maila den på en gång".

När du väl hittar en köpare på bilen så se för bövelen till att både de felaktiga mätarställningen och den av dig uträknade mätarställningen finns med i kontraktet med något som liknar denna formulering "Bilens mätarställning är 12800 mil men den sanna mätarställningen är ca 20500 enligt säljarens utredning". Detta för att du i framtiden skall kunna visa tydligt att den som köpt bilen av dig vetat om att mätarställningen är skruvad så du inte får sura mail/brev och liknande om tre år när någon annan ska köpa bilen och den är nerskruvad till 10500 mil. Dessa kontrakt tar du sedan och sparar på ett säkert ställe så att inte DU i framtiden blir uthängd som en mätarskruvare och fifflare.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Är det inte så att det i Sverige är olagligt att backa mätare och om du vet om att den är backad och säljer den under förespegling att den bara gått 13k så begår du också brott (bedrägeri) men om du säljer den och visar all kunskap du har (20k) så har du nog ryggen fri.
Och rent moraliskt så sover du nog godare på natten, även om det tyvärr finns alltför många som verkar sova gott trots medvetna lögner om mätarställningar.
Tittar man på blockets rubriker så står det inte "hur långt har bilen gått" - utan det står "mätarställning". Mätarställningen på din är ju tyvärr justerad till 13k .

/Patrik, som också skickar dig en hedersbetyglese för att du vill sälja ärligt, tyvärr kan du inte köpa bröd eller betala hyran för den men du har min fulla respekt

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Det är inte olagligt att backa mätare i Sverige, och inte heller i Tyskland vad jag vet även om många tror det. Det finns tusen skäl att man backar eller byte en mätare, tyvärr är det vanligaste skälet bedrägeri, vilket i sin tur är väldigt olagligt men omöjligt att bevisa.
@Jabbal. Din skyldighet är dock att berätta för nästa ägare.
m3
260
m3rso
Billös
Tack för alla tips grabbar. Det hjälper mig en hel del. Nu har jag lite kött på benen och har en plan på hur jag ska lägga upp en annons och hur jag ska sälja den. Kommer absolut skriva ihop ett kontrakt så som du sa AlexanderK. Tack för ni tar er tiden!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Vad kan skillnaden i pris vara om den gått 13 eller 20. Uppenbarligen måste den vara väldigt fin om du tog den för att ha gått så pass mycket mindre mil. 7 år gammal bil, skick eller mil, jag hade valt skick.
m3
260
m3rso
Billös
Bilen är i fint skick. Sänkt, svart, m-paket, spacers, 18 tum 235 runt om. Bilen går bra och rullar som en gokart på vägen. Men det är oftast milen folk går efter. Jag kommer återkomma hur det går med försäljningen. Jag ska vänta tills våren, tvätta den och ta fina bilder och lägga upp en bra annons. Så får vi se hur det går..
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag sålde en gång en E39 530 Touring som hade gått ca 28K mil men på mätaren stod det 13K mil om jag inte minns fel.

Jag förklarade detta i annonsen och jag tycker inte det gick trögare att sälja den en någon annan av mina bilar jag ägt.

Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Tyvärr är det väl så att några kommer ringa med baktanken att få loss den billigt för att sedan sälja den vidare som en 13000-milare, "på heders"...

"Bilskojare undanbedes" är en måste-rad i kommande annons, annars har du halva Sveriges pseudo-"spanjorer" i telefonen :S
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inga bilskojare slutar ringa bara för att det står i annonsen. De läser aldrig annonstexten ändå. Det enda man gör med en massa villkor i texten är att skrämma bort vettigt folk.

-------
//Lövet
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Lövet har helt rätt om en rad om bilskojare i annonsen. Tänkte precis skriva samma sak...
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@Jabbal: Om vi litar på Sveriges Radio så är det inte olagligt i sig att backa mätaren men att medvetet påstå att bilen gått mindre än den gjort är bedrägeri enligt:
Länk

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
m3
260
m3rso
Billös
Nu har jag lagt ut bilen på blocket med dom milen jag tror det är..Känns som detta kommer bli jobbigt..Ska bli så skönt att få en tjänstebil och slippa bry sig mer. Bara köra och lämna på service när det behövs.
325cabrio; precis som jag skrev;)
dr
37
drifter
525DATM LCI
M3rso, jag är intresserad av bilen , kan du skicka spec. Alt vin nummer ?
m3
260
m3rso
Billös
Du har pm drifter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.