AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
16.350

Hur ska jag sälja min mätarskruvade bil?

Sida 1 av 2
m3
260
m3rso
Billös
Nu kommer det jag fruktat länge. Jag ska sälja min bmw 320d -06. Jag var blåögd och en aning korkad när jag köpte denna bil. Bilen är nämligen skruvad. Jag har luskat fram mätarställningen i efterhand och med dagens mil så har bilen gått 20600 mil. När jag köpte den så stod det 11700 mil. Jag har kört ca 1500 mil på ett år nu.

Nu till min fråga hur ska jag lägga upp en annons, jag tänker inte lura någon eller köra nåt fult spel. Det ligger inte i min natur. Jag vill kunna sova gott om nätterna och veta att jag sålt en bil med alla korten på bordet. Jag säljer bilen för jag har bytt jobb och ska få en tjänstebil. Det blir väldigt dyrt och onödigt att ha 2 bilar.

Min tanke var att behålla bilen ett riktigt bra tag, för jag har lagt ut närmare 30k på den, (högtryckspumpen gick sönder en dyr historia). Så snälla döm inte mig och kom inte med några kommentarer som är dryga och taskiga. Jag har gått runt och ältat om detta i månader.

Mvh M
Tråkig historia - har du köpt den av en handlare hade jag likväl försökt få ekonomisk kompensation. Är detta av olika skäl omöjligt får du lägga ut den på annons med vad bilen gått i verkligheten tillsammans med historien om bilen, Priset får motsvara en bil på motsvarande mätarställning.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Som du själv skriver: Är du ärligt och visar senast kända mätarställning och sätter priset därefter så tycker jag du kan sälja med gott samvete. Håll gärna utkik efter den på blocket efter den är såld, så ingen försöker mygla iväg den med felaktiga uppgifter sen.
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Mycket tråkig historia för dig och att du blir tvungen att stå för mellanskillnaden som den skruvade den tjänade på affären.

Bra inställning från dig och jag har ett tips. Försök återskapa serviceboken med den rätta mätarställningen. Be din BMW-verkstad om hjälp.
m3
260
m3rso
Billös
Tack för alla tips. Jag har försökt få hjälp av bmw, men får inget gehör. Dom vill inte ha nåt med mig att göra.
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Har du pratat med din BMW-verkstad, min erfarenhet är att de hjälper till.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag skulle lagt upp en annons med mätarställningen som ses som trolig. Skrivit i annonsen att mätarställningen på bilen inte överensstämmer med verkligheten och bett dem ringa för mer info och då förklara läget.

Jag skulle prissatt bilen billigare än motsvarande normal 20 000 milare för att göra den attraktiv.

Vad har BMW återförsäljaren med detta att göra? Köpte du bilen där eller? Vad skulle de kunna hjälpa till med och varför skulle de hjälpa till?

acey
GT3 RS
M3 Touring
Problemet med att jämföra bilen med en vanlig 20 000-milare är att det är en hel historik som saknas på vägen. Hur är bilen skött? Hur är bilen servad? Vad har hänt under dessa 10 000 mil som inte finns dokumenterade? Troligt är att bilen servats precis som vanligt, problemet är bara att bevisa det. Finns det några garantireparationer gjorda under dessa år? Vad finns i BMWs register?

Jag vet att BMW nu börjat med digitala serviceböcker, tydligen har Mercedes använt detta sedan 2008. Jag förstår inte att tillverkarna själva inte gör mer för att försvåra mätarfuskarna.

Gå till BMW igen, be dom köra ditt VIN i deras system och se vad de kan få upp. Försök hitta tidigare ägare som kan verifiera din bils historik.

Som sagt, var beredd på att prissätta bilen aggressivt för att få den såld.

m3
260
m3rso
Billös
Jag har varit hos bmw och den har varit servad som den ska i tyskland. Men den såldes vidare till en grossist. Och nån dokumentation från den grossisten har jag inte. Bilen är i bra skick det är inget så. Det tråkiga är att den jävla idioten före mig har fifflat med mätaren. Jag tycker inte jag ska behöva ge bort bilen till någon. Jag har lagt ut många tusenlappar för att få den i ett bra skick. Vi pratar ändå om en diesel motor. Men jag förstår precis som ni säger att jag måste sänka priset en hel del. Jag kommer ge namnet på den förra ägaren till Lus och alla som har ett öga på skruvade mätare. Förra ägaren har orsakat så jag har förlorat en hel del pengar och fått mig och min familj att må skit.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Hade jag varit i dina skor hade jag;

-Grävt fram så mycket servicehistorik som möjligt
-Skruvat fram mätaren till det beräknade korrekta
-Lagt upp en annons med rätt mätarställning men inte skrivit något om det i annonsen då det förmodligen skrämt iväg spekulanter
-Förklarat historien om mätarställningen för seriösa spekulanter och förklarat att den importerats, backats men nu har du justerat fram mätaren och ordnat fram papper osv på allt

Lycka till.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det blir ju en sorts dubbelförlust när man köper en mätarskruvad bil och säljer den ärligt. Jag tar lite slumpvis siffror som exempel.

Säg att en 320d som gått 5000 mil är värd 200kkr.
Du köper en som gått 15 000 mil, men skruvad till 5000 mil för 180kkr.

Sen när du inser att den egentligen gått 15000 mil förstår du att du bara skulle ha betalat 150kkr. Alltså en förlust på 30kkr, istället för vinst på 20kkr.

Sen när den ska säljas har bilen gått 20000 mil och en normal sådan är värd 100kkr.

Din skruvade som du också tror har gått 20000 mil måste då prissättas under detta för att bli aktuell för en köpare, annars väljer köparen en bil utan tveksamheter. Säg att då måste lägga dig på 75kkr, för att en köpare känner att det lägre priset motiverar den större risken.

En till förlust för dig sker här, denna gång på 25kkr.

Tyvärr är det så illa att alla pengar du lagt ut på bilen är oväsentligt, för en köpare argumenterar så att det hade en ägare till en oskruvad 320d också gjort och det är redan inprisat i värderingen av en sådan till 100kkr.

Du måste alltså lägga dig under och acceptera att detta var en förlustaffär som sved. Men det finns inte så mycket du kan göra åt det nu.

m3rso
Billös
Hur ska jag skruva fram mätaren? Jag har frågat bmw om dom kan hjälpa mig, men det vill dom inte. Bilen har fullt m-paket. Som sagt gjort en stor service på den, olje service gjord plus en hel del annat. Vad kan man lägga sig på för pris om ni får höfta till nåt? På blocket ligger det en del e91 men bara 1 som har fullt m-paket och han har lagt sig på 159000 kr som jag inte köpte min bil ens för. Jag hade tänkt lägga mig på nånstans runt 100-120 tkr. Jag vet att jag kommer gå back, men helst vill jag komma så nära +-0 som möjligt
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Blir så förbannad varje gång man ser sånt!

Antar att du säker kollat det redan, men måste fråga iaf.
Du har inte kollat om det finns möjlighet att få använda din privata bil i stället för att få en ny tjänstebil?
Vet att en del företag gör så, men vet egentligen inte alls hur reglerna ser ut för det.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Dem kanske kan hjälpa dig med mätaren.

Länk

BMW M-POWER
m3
260
m3rso
Billös
Hass - Vi har en policy som säger att vi måste ha en ny tjänstebil för alla garantier och sånt ska gälla.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är du helt säker att du inte ta milersättning istället då? Nu låter det ju som du tänkt dig att din bil ska bli en förmånsbil?

För mig är det valfritt mellan att ta förmånsbil/personalbil eller att köra med egen bil. Men då jobbar inte jag som säljare eller något där man lägger 100-tals mil varje vecka.

m3rso
Billös
Tack GINO ska ringa dom.

Jag ska jobba som servicetekniker och kommer ligga ute i fält 3 av 5 dagar så dom går rent back om jag tar egen bil. Jag mår bara illa när jag tänker på allt detta....
Hur har du gjort för att få reda på hur långt den gått då? Borde väl vara svårt att få fram nåt speciellt exakt miltal. Eller vet du vem som skruvat så att du fått mätarställningen vid justeringen från denne?

Ma
92
Mattias99
750i F01
Z4 E89
Lika förbaskad som man blir på de kräken som skruvar bilar, lika glad blir man när någon försöker göra rätt för sig. All heder åt dig, jag vet att heder inte ger dig dina pengar tillbaks men det är alltid något.
Lycka till!
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Länk
m3
260
m3rso
Billös
Jag har fått reda på vart han har servat sin bil innan han backade bilen. Fått ut kopior på kvitton. Så på sätt har jag kunnat få reda på milen innan han backade. Men han har tydligen nån kompis i Helsingborg som gör det åt han. Han fick en stämpel i boken av Autobahn i Malmö. Så dom är skumma. Har ringt och snackat med dom om detta och dom säger att han har lurat dom och massa skit.

Stanic - Såg den sen med. Ja en stor förlust och amortering på en bil som jag inte kommer äga är bara att vänta...tack vare att man tror bra om folk. Att folk gör rätt för sig..aldrig mer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.