AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.329

F11/F31/X5 - Beslutsångest inför köp.

Sida 1 av 2
ga
38
garpenrud
BMW F31 330d Msport
Hej! Efter extrem beslutsångest, och närmast panikartade kast mellan de olika modellerna söker jag nu stöd och hjälp :)

Efter att ha kört Audi A6 2.8FSI Quattro -12 i snart två år vill jag nu tillbaka till BMW.

Väljer mellan följande bilar, jag "tror" att fyrhjulsdrift är ett krav, jag har kört det länge, och jag pendlar mycket i mitt arbete. Kommer aldrig glömma mitt bredställ med min E9X (minns inte siffran) Coupé på en vargavinter.. vill som sagt ha fyrhjulsdrift.

330xd Touring
I stort sett allt i utrustningsväg. Mitt stora problem med denna bil är att den inte blir sänkt, det stör mig. Jag trodde för en stund att det adaptiva chassit skulle sänka bilen, men det gjorde det inte enligt ÅF och F30posts.com. Det tar lite emot att speca en bil så supersportig, med m-sport bromsar, m-sportpaket, 19" osv osv, och så är bilen inte sänkt!

Hur resonerar ni här? Tänker man på det?

525xd Touring
Samma utrustning som 330xd + dieselvärmare. Här har jag lättare att förlika mig med tanken att den inte är sänkt, det är inte lika mycket "råsport" som en trea, även om det är m-sport, 19" osv på denna också. Lite tråkigare, lite bättre, lite lyxigare, lite mer familjebil.

X5 3.0D med nya "super kampanjen", m-sport, komfortstolar, navi-prof osv. Plus det nödvändiga i min värld, vilket är tonade rutor, hifisystem, velourmattor, backkamera.

330xd har jag tänkt den nya fräsiga blåa färgen, med blåa bromsar, blå accentlist osv. Alcantara/Tyg med den blåa färgen.

525xd blir nog grå av något slag, Alcantara/Tyg.

X5 har jag tänkt Spacegrå eller Svart, med svart inredning/läder.

Vad sägs? Hjälp mig bestämma :)
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
X5 Alla gånger ;-)

Mvh

"Betänk vad du säger, när och till vem."
Hej,

Läge att slå till på en BMW X6 annars? Den kombinerar det mesta av 3 5 och X5 - serien. Riktigt ball är den :)

Mvh

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Garpenrud: sitter inte svaret i vilken typ av bil du vill ha? Du radar upp helt olika storlekar och typ av bilar. Trean är en ny och fräsch modell vilket tilltalar mig, men den är ju betydligt mindre än en A6, femma eller X5:à. Så hur tänker du där? Angående utebliven sänkning på trean med xdrive så tänker jag som du. Det var en av anledningarna till att jag skippade xdrive.
Verdi
Är den där sänkningen så viktig då? Med adaptiva chassit lär man ju få till bra köregenskaper iaf. Eller är problemet utseendemässigt? En F31 är ju ändå ingen sportbil så jag ser inte problemet. Har standardchassit på min nuvarande E91 och det är till 90% av tiden betydligt trevligare än M-sportchassit som jag hade på min förra E90.

Annars beror det väl på vad du själv föredrar. F31 är betydligt roligare att köra än både X5 och F11. Även utan sänkning. ;-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Skulle gått på 330xd utan att tveka, krävs det extra utrymmet så får det bli 525xd, men lite tristare blir det ju med den lägre effekten, färre cylindrarna och ökade vikten i 525xd.

X5 är ju en gammal modell och att köpa en helt nya sådan och sen inom 2 år få se den nya rulla på gatorna är väl lite trist?

Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
En fyrcylindrig 525xd känns trist jämfört med sexcylindriga 330xd.
Angående X5 håller jag med Grelle, en ny modell är på väg.
ga
38
garpenrud
BMW F31 330d Msport
Tack för all er feedback.

X6 kan vara ett option också såklart, men den blir dyr.. har en smärtgräns på runt 600 netto.. och det blir svårt med X6.

Var inne och kikade hos ÅF idag.. Tycker nog att 5-serien i xDrive ser mindre dumt ut än 3-serien i xDrive. Det är utseendet som bekymrar mig, inte prestandan, jag är ingen F1 förare :) Är lite bekymrad av att tappa den goa "BMW-känslan" med xDrive också, läste om det i AMS.

Någon som har erfarenhet av att eftermarknadssänka en xDrive 5:a eller 3:a? Känns ju som det är en dålig idé, eftersom det inte går från fabrik?

Tack

Buspelle
330 xdT är ett klockrent förstahandsval framför dina alternativ. Vill du absolut sänka låter det sig naturligtvis göras. Tycker själv inte att det ser så farligt ut med 19`, men det är klart att vill man ha lite "amerikanskt" stuk så behöver den sänkas.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Kom ihåg att xDrive på F3x-serien inte är samma som på F1x-serien. Utöver att det är två (!) kilo lättare räknar processorerna dubbelt så mycket på samma tid vilket gör att man kunnat göra bättre avstämning. I tyska tester har man varit rent lyriska över 3-seriens xDrive, så man vara något på spåret när det gäller fyrhjulsdrift och körglädje...

----
BMW CS #6212
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Länk Länk Länk

3er GT M-sport istället för X5/X6? Jag tycker att den är läcker (med rätt val så klart) och också väldigt prisvärd i denna jämförelse med X5 och X6. IRL så kommer den vara väldigt fet med 19-20" hjul, rätt färg och tonade rutor + Shadowline. Som alla BMW med M-sportpaket :-)

På GT och SUV:arna smälter ju tomrummen i hjulshusen bättre än som du tycker att en 3er eller 5er med X-drive utan sänkning ser konstigt och osportigt ut.

Annars vänta till X4? Men den dröjer ytterligare och blir också dyrare än GT.

Om du inte gillar GT så skulle jag kör på F31 M-sport 19" rubbet och sedan sänkt i värsta fall. Jag tror inte att det blir så stor skillnad i verkligheten. Har du bilder på samma setup så man kan se skilnad med M-chassi och X-drive?

ga
38
garpenrud
BMW F31 330d Msport
Har inte lyckats finna några bilder med xDrive, men enligt konfig blir det såhär:

Sänkt: Länk
Icke Sänkt: Länk

GT skulle kunna vara en variant, tycker nog att F31 är snyggare dock.

Kollade runt lite förut, och t ex H&R verkar ju ha sänkningssatser till E90/91 xDrive i alla fall, så det borde rimligtvis komma till F31 också, OM det visar sig att det ser illa ut.

Vad tycker ni enligt konfig bilderna?
St
1.200
Stilren

Jag vill minnas att M-chassi sänker 30 mm? Det är för det vetande ögat lätt(are) att se men gemene man och din fru/tjej/familj lär aldrig märka den skillnaden om du inte berättar det till dom :-)

Jag gillar bra stuk jag med så jag håller med det men vill du verkligen ha 4WD så har du inget val än att beställa det från fabriken och eventuellt justera det i efterhand med H&R. Dock sägs det ju att man ej ska göra för mycket när man har X-drive då dom är lite annorlunda än vanliga RWD BMW. Ex vis med däckdimensioner, fälgar och sänkningsatser. Sen klarar ju den det ju utan problem men det är ju vad som sägs och förmodligen i det riktigt långa loppet kanske slitsamt för just X-drive bilar?
St
1.200
Stilren

Slutsats, kanon snygg bil och bra spec. Du kommer inte märka av höjdskillnaden mer än att du kommer åka riktigt bekvämt. Jag har M-sportchassi i min 1 serie och den är riktigt skön det är den verkligen men ibland på vissa typer av väglag är t o m comfortläget för hårt och den studsar helt stumt då vilket är rätt oskönt :-)
ga
38
garpenrud
BMW F31 330d Msport
Ja det är ju så man tänker, att det är farligt för bilen.

Det sänker 10mm.. frågan är om xDrive har samma höjd som icke xDrive från start? Så det bara är 10mm skillnad?
ga
38
garpenrud
BMW F31 330d Msport
Kanske skall omvärdera GT, här ser den grymt fräsch ut: Länk

Någon som vet när den går att beställa?
St
1.200
Stilren

10 mm är ännu svårare att se med blotta ögat. Jag tror verkligen inte att du kommer störa dig på det i längden samt allt merarbeta och kostnader med att greja sänkningen etc. Det känns onödigt bara som tips!

Med Adapative drive får du ju en helt annan bil samt med X-Drive. Då har du en året runt lyxkryssare i mini-stort format som är snabb, snygg och säker och erbjuder riktigt rolig körning.

Den borde gå att beställa nu väl? Eller väldigt väldigt snart. Går förmodligen att pre boka för tidig produktionsplats. Kommer nog bli väldigt populär inom 1 år framförallt som tjäntebil. Jag gillar den och tycker att all kritik är överdriven, AMS har ju slaktat den men det gör nog media bara för att inte "älska alla BMW" eller Audi modeller som släpps samt för att det är lätt att hata 3GT för 5GT. Som förövrigt är skitsnygg med rätt spec och M-sportpaket.

Alla BMW är snygga med M-sport, så är det bara :-)
St
1.200
Stilren

Länk
Länk
Länk

Där har du rätt sjysta bilder. Den är rätt fet, jag gillar dock inte bilar i silver met. Svart eller vit, eller mörkblå? med 19-20" BMW M-sportfälgar, tonade rutor, taklucka/panorama, ljus eller svart skinnklädsel, ambient light, CA, Harman/kardon, Xenon + Adapativa kurvljus, helljusassistent, BT Pro, sportautomat, utökat instrumentkluster och lite små lull lull så har du ju en riktigt bra spec att börja med? Antar att du tittar på 30d eller 35d?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

garpenrud..
förmodar att färgen heter Monte Carlo blå...GRYMT SNYGG..Såg färgen IRL,när jag köpte min M3 CAB-2006 hos BMW Munchen Niederlassung..
påminner en hel del om Estorilblåmet.

Bland de snyggaste 2 färgerna i BMW sortiment tycker jag,ihop med Daytonaviolettmet och Technoviolettmet..mina 4 favoritfärger....
Grymt fin bil,garpenrud..
STORT GRATTIS!!!
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Monter Carlo blå är väl M5 F10-färg från början,eller har jag fel?
ga
38
garpenrud
BMW F31 330d Msport
Det blev en 530xd Touring Msport till slut. Får faceliften med prod i Juli och leverans i Augusti.

Har inte bestämt färg än, har bett ÅF att kolla upp Frozen Grey Matte. Någon som har en aning om vad den kan kosta? Är matt lack praktiskt?

Tack alla för er feedback!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.