|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Säkraste sättet att avgöra vad BMW rekommenderar är väl genom att kolla i BMW's fälgkatalog? Alla tre fälgar till M3 E36 (den 10-ekrade, 5-ekrade samt M Kontur) har tidigare sålts i kompletta hjulsatser med 225/45 däck fram och 245/40 bak (fälgarna är alltså 7,5" och 8,5"). Min 330 med M-paket har originalmonterade M-fälgar i samma dimension (7,5" resp 8,5") och även den levererades med 225/45 fram och 245/40 bak. På min bil sticker däcken ut precis lagom för att skydda fälgen vid oavsiktlig närkontakt med trottoarkanter och dyligt. |
|
ErikNilsson |
Johan-328: Du har faktiskt fel. Precis som inlägget ovan detta så är originaldimension på 96-99 (7,5" fram och 8,5" bak) 225/45 fram och 245/40 bak INTE 235/40 som du skriver. Detta är även nämnt i en tysk tidning där de beskriver M3:ans historia från begynnelsen till dags dato. På 7,5" satt det 235/40 men när det kom bredare fälgar bak så ändrades dimensionerna till 225/45 fram och 235/40 bak. 215/45 fram har däremot aldrig varit någon standard dimension så vitt jag vet. Skulle det vara original på din GT menar du? (obs detta ska inte tolkas spydigt Johan, jag vill bara få klarhet i saken) En annan viktig aspekt i detta är att det skiljer oerhört mycket mellan märkena hur breda däcken verkligen är. Efter ett mycket intressant samtal med en däckkrängare kan jag berätta att Falken är avsevärt bredare än ett Michelin däck. Han sa själv att skulle jag ha 255 bak så kunde det gå utmärkt med Michelin men mer tveksamt med något annat märke. De mäter tydligen bredden på olika sätt. Enbart slitbanan, slitbanan + en del av profilen osv. Anders S: Tack för illustrationen. Såg ut exakt som jag har tänkt mig. |
bmwracer |
på min m3:a så ska det sitta 235/40 17 runt om orginal. jag har nu själv 225/40 18 fram och 255/35 bak på 8,5 tums fälg. jag kan säga det att skillnaden på framdäcket och bakdäckets bredd skiljer någon millimeter när man lägger dom brevid varandra. med andra ord så är 255 för brett för en 8,5 tums fälg. fälgen bestämmer hur brett däcket blir. |
|
Det skiljer mycket från fabrikat till fabrikat och även fälg till fälg på hur det "ser ut på plats", håller fullkomligt med. ..."av BMW godkända däck och fälgdimensioner:" 235/40-17 fram (7,5Jx17AH2), bak (8,5Jx17AH2) Du har rätt (då var det dom på bmw som hade fel, my bad) men det kan ju aldrig vara så att man kör med ett 235-däck oavsett vilken bredd fälgen har, det e ju fullkomligt banalt. En sak e säkert: Man gör som man vill med sina egna hjul, men det e mer än utseendet som spelar roll tycker jag iaf. |
|
|
bmwracer * 225/40-18 är igentligen lite för smalt för en 8,5" fälg. Snyggt är det däremot. Men på en 8,5" fälg ska det sitta 245 eller 255 beroende på däck. MVH :Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.