|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
ErikNilsson |
Fälgarna som sitter på min bil är från en M3 -97. De 10-ekrade som är 7,5" fram och 8,5" bak. Fram sitter det 225/45-17 som är korrekt dimension om jag har förstått det rätt. Min fråga är vad jag ska ha bak. Nu sitter där 235/40-17 men rullomkretsen blir för liten och fälgen är för lätt att skava mot trottoarkanter. Jag har läst någonstans att rätt dimension är 245/40-17, stämmer detta? Enligt omräknaren här på sidan så blir det mest korrekt med 255/40-17 men hur kommer det att se ut på fälgen??? Är de däcken för breda? Kommer de att sticka ut för mycket vid fälgkanten om man jämför med framdäcken? Någon av er som har dessa 10-ekrade 17" med bredare bakfälgar som skulle vilja dela med er av era erfarenheter ang dimensionen på bakdäcken? /Erik |
| 255 passar perfekt på en 8.5" fälg som jag har föstått det, men 245 var original. | |
|
Jag har den gamla 5 ekrade M3 fälgen med texten BMW MOTORSPORT och 7,5" fram och 8,5" bak.jag har hört att det ska vara 235/40-17 fram och 245/40-17 bak stämmer det?När jag la på nya däck på bilen så sa dock däckhandlaren att jag skulle ha 225/45-17 fram och 235/45-17 bak(45 för att den inte skulle bli så stötig)jag påpekade dock att det nog skulle vara en dimension större,men han sa att bilen lätt blir spårkänslig då.Fast nu när man ser däcken på fälgarna så ser det inte bra ut,däcken går nämligen inåt lite både där fram och bak vilket jag tänker ändra på när jag köper nya däck nästa gång(synd bara på dom däcken jag har nu,Toyo proxes TS-1,som kostade nästan 8000:- vilket kan ses som en onödig utgift när det inte ser helt bra ut. Mvh Ricke |
|
|
Ricke. Fälgen du har är GT fälgen. På dom fälgarna satt 235 / 40 runt om. /Klas |
|
ErikNilsson |
Ingen av er andra som vet hur det kommer att bli med 255 breda bakdäck gentemot fälgkanten??? Är de kanske lite för breda för en 8,5" fälg? Tacksam för svar! /Erik |
|
Men Erik...jag skrev ju att 255 passar perfekt på en 8.5" fälg.... Om du inte tror mig, lyft luren och ring en däcksbutik. /K |
|
ErikNilsson |
Mosse: Sorry, jag missuppfattade nog dig. Jag trodde att du bara hade räknat på det och att du trodde att det skulle kunna bli bra. Inte att du hade sett någon som har så breda däck på en 8,5" M3 fälg. Jag hör hellre med er här än ringer någon däcksbutik då de inte alltid vet vad de pratar om. /Erik |
|
Jag har 255/35-18 bak på mina 8,5" fälgar (alpina std dimension) så nog funkar bredden på den fälgen alltid. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
ErikNilsson |
Anders S: Ingen större skillnad "däck mot fälgkant" om man jämför 255/35-18 och 255/40-17 alltså? Ursäkta att jag tjatar om detta men det är lite tråkigt att köpa dyra däck och sedan upptäcka att det ser för jäkligt ut. Fast det låter ju på er som att detta kommer att bli alldeles utmärkt. Tack för kompetensen på forumet. /Erik |
|
Däck mot fälgkant måste ju bli samma om fälgarna är lika breda (255 och 8,5" i detta fall). Höjden på hela hjulet blir väl snarlikt också 255/17 med 40 profil och 255/18 med 35 profil... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
rätt dim på en 17x8,5" bred fälg är 235x40x17 men du kan gå upp till 245. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 |
|
Alvin |
Tjena! Jag har "cabbens" eller GT:ns fälgar (samma vad jag vet)på min coupe 93:a. Mina fälg dimensioner är dom samma som på din. Orginal däcksdimensionerna på m3:orna årsmod 96-99 är 225/45 zr17 fram och 245/40 zr17 bak. Så det är dessa du ska ha enligt bmw. Men visst fläska till med 255:or om du vill men tänk på att de ska få plats i hjulhusen utan att ta i ner bilen fjädrar. På min 93:a går det precis med 245:or bak och bilen är inte sänkt! Men vad jag har förstått så har 3,2 m3:orna 2 mm breddare spårvidd bak en vad 3,0:orna har så de kanske får rum! Tråkigt att stå där med nya (dyra) däck som sedan visar sig vara för breda och ta i skärmkanten, köp original dimensioner! |
|
Orginal dimension till m3 93-96 är 235x40x17 runt om. I alla fall enligt min orginal dekal som sitter på b-stolpen. |
|
|
Okej, så här e det: Orginal ÄR 7,5 fram o 8,5 bak. Vissa bilar levererades efter förfrågan med 8,5:or runt om. 8,5 är även reservfälgen. Vid nybilsleverans från BMW sitter det Michelin Sport Pilot 215/45-17 på 7,5:an och 235/40-17 på 8,5:an. Sen kan man hänga på bredare/smalare saker, men ovanstående är orginaldimensionerna. Jag har sett många 8,5:or med 255 breda däck, det funkar men ser illa ut. Personligen tycker ja att 235:or är snyggast. M3:an är avstämd o balanserad för smalare fram, precis som alla andra riktiga sportvagnar. |
|
|
Menar du att original är 215/45-17 på M3:an fram eller menar du generellt för Bmw:s 7,5x17 tums fälg? Menar du det senare anser jag att du har fel. Anledningen är att alla 3-serier man tar ut idag med 17", samt när man beställer nya 17"-are från Bmw så sitter det 225/45-17 på dessa fälgar (kolla fälgkatalogen). Bak sitter det 245/40-17 på 8,5"-fälgen.... Att 255:or på 8,5" ser illa ut är väl en smaksak. Jag tycker det inte, men jag gillar å andra sidan inte det tyska stylingstuket a la fälgkant. Här är en bild på 255/35-18 (8,5"fälg): Länk "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
Det är ju 18" men på 17" så har jag aldrig sett 255/35 Men 255/40 17" är mer normalt.. |
|
|
Ja, självklart får man gå ner på däckprofil när man ökar fälgdiametern... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
| Jag menar att original är 215/45-17 på M3:an. Det är väl M3 fälgar denna tråden handlar om?? | |
|
Frågan var vad han skulle ha för däck bak, på 8,5" fälg. Normalt sätter bmw på 245/40 och frågan var också om 255:or gick på. Vilket det gör... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
| Okej.. då ska han ha 235:or på en 8,5 tummare (M3 fälg). M3:an leverades iaf med 235:or på, från bmw och enligt bmw ska det sitta 235:or men dom hjälper gärna till att hänga på 245 och upp om man vill, men varför skulle man vilja det? ser illa ut, låter mer, drar mer soppa, planar lättare osv. Ju mer "häng" utanför fälgen desto sämre grepp. | |
|
Frågan på varför man vill det får du fråga alla som har det, jag kan inte svara för alla andra.... Anledningen till att jag själv har det är för att Alpina har det som standard på sin fälg. Skitsnyggt anser jag, och det är vad just jag tycker. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.