AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.078

importerad E60, bra köp?

Sida 1 av 2
Po
137
Poudi
520i Touring -02
Hej!
Har beställt en E60 525I -09 från tyskland på 14000 mil. Vad har ni för åsikter om det? Vilka svagheter finns hos denna modell?
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Varför så "Högt" miltal ?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
.... vore det inte bättre att fråga om råd och erfarenheter innan köpet...?

3.0-liters bensinsexan har det diskuterats om mycket på detta forum, men kontentan är att se till att bilen blivit servad på BMW-verkstad de senaste åren så att den fått den nödvändiga uppgradering som krävs för att motorena skall gå bra och vara driftsäkra.

----
BMW CS #6212
Po
137
Poudi
520i Touring -02
Fullstämplad servicebok medföljer. Miltalen känns överlag mycket högre i Tyskland än Sverige så det känns inget konstigt. Vad kan vara fel på 3liters sexan?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det kan vara fel på insprutningspump och tändspolar (vad jag vet). Detta visar sig dock ganska fort, vid 14000 mil är det säkert bytt.

Värt att veta är att de flesta som varnar för N53 motorn har aldrig ägt någon, bara hört/läst nånstans om problem. Jag har haft 2st, båda har fungerat felfritt. Dessutom är motorn rejält snål för att vara en bensinsexa.

-------
//Lövet
Po
137
Poudi
520i Touring -02
kan ju vara bra att veta vid eventuellt strul, antar att det visar sig genom ryckig gång?
ja lite märkligt att fråga efter du redan har köpt, framförallt när man inte vet något om bilen. Det hade varit smartare att länka annonsen och sen fått synpunkter. Beror ju även på hos vilken typ av handlare du köpt bilen. Det säger ofta en hel del om historiken. Lycka till ändå!

/Anders
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Har hört att man ska köra dessa på 98 oktan, och sedan "bränna" på lite ibland , så de inte sotar igen. Har ju varit lite problem med dessa snåla sexor. Finns säkert några ägare som kan utdypa info angående detta.
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Rekommendationen från BWM är alltid 98-oktan sen att den klarar ner till typ 92-oktan är en annan sak.
Karl-Hilding
"Har hört att man ska köra dessa på 98 oktan, och sedan "bränna" på lite ibland , så de inte sotar igen. Har ju varit lite problem med dessa snåla sexor. Finns säkert några ägare som kan utdypa info angående detta."

Ja du skall köra som du själv beskivit ovan.
Men hur mycket du skall bränna på är upp till dig själv, polisen och plånboken.
Men lite mer aktiv körning någon gång. Att ligga och fisköra för att komma ner på 0.84-0.86 i medelförbrukning - jag låg där tidigare med 95 i tanken - men varför i h-e har jag då en 530 för att tävla mot låga förbrukningssiffror?
Denna "inbesparing" i kr kostade många ggr mer i verkstadskostnad.
I och för sig så inträffade detta under okt-mars då man ändå inte kunde köra aktivt utan det blev snålkörning per automatik.
Nu tankar jag bara 98 - min motor mår bäst på det - (läs gamla inlägg om varför) och kör aktivt och njuter av alla 272 hk.
Och motorn har gått som en klocka de senaste 20 månaderna, förotom 15 mil med 95 okt (läs gamla inlägg).
Förbrukning blandad i vinter med mycket stadskörning 0.93.
98 oktan rekommenderas , samt att inte köra alltför snålt. Min E92 325i mådde bäst av att varvas ur lite då och då, annars tickade den tills den blev genomvarm. Dessutom sörplade den en hel del olja (dock precis under BMWs ganska höga gräns).

Sjukt att det ska behöva vara så, men..
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Hade ingen aning om att man skall köra 98 i dessa sexor. Gäller de min M54 också?
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Skulle nog gissa på att alla biltillverkare rekommenderar 98
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Skall och skall... just N53:an trivs klart bättre med 98 än 95 om man kör mest i Sverige och inte har möjlighet att "bränna på" på Autobahn. Gången blir lite mjukare och framför allt så får du inte de små "ryck" som annars kan uppstå i en annars förträfflig motor. Är inne på det som Karl-Hilding skriver; N53:an har fått oförtjänt dåligt rykte - det är en fantastiskt fin konstruktion... om man bortser från att den går hårt på tomgång och då inte låter alltför mysig.

För de tidigare sexorna var skillnaden, enligt min egen erfarenhet, inte så stor om man bytte från 95 till 98.

----
BMW CS #6212
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Har kört alla mina N53 på 95 oktan utan problem alls. Inga ryckningar någonsin.

-------
//Lövet
Jag hade avsevärt fler ryckningar i min motor på 95 oktan än på 98 oktan. Låglast inför t ex en rondell eller liknande kunde få drivlinan att rycka till. Blev bättre (men inte bra) efter en mjukvaruuppgradering. Även efter ny mjukvara var ryckningarna färre på 98 oktan.

I mina ögon inte en av BMWs mest lyckade motorer.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Gäller 98 oktan för n52 530 motorn med ?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Varför inte köra alla bensinare på 98 oktan , varför köra på etanol = 95 oktan :P
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Är de riskfritt då att testa en halvtank 98 i min m54? :)
Karl-Hilding
Lövet:
"Har kört alla mina N53 på 95 oktan utan problem alls. Inga ryckningar någonsin."

Hur många har du haft?
2 eller 10?

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
2

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.