|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Absolut, den ska ändå in snart så ska höra med dom igen. Jag är inte jättesugen på att åka iväg utan nyckeln men det räcker ju iofs om man åker ett par hundra meter kanske och nån vandrar dit med nyckeln när man stannat :-) Nej jag håller med dig, det är inte sämre än att bli av med nyckeln, det är ju alltid worst case så att säga om man skippar annat hemskt som kan inträffa därtill. Samma med husnycklar etc. borttappade eller stulna är ju väldigt mkt värre. Dock så ser jag inte varför dom inte kunde lösa det på ett sånt sätt att bilen varnar varnar varnar tills den stängs av och man får snällt parkera längs vägen. Du ska ju inte rimligen kunna köra en full tank eller tanka 1,2,3 gånger ner till jordens ände tills den lägger av när den vet från första stund att den saknar nyckeln. Den borde döda motorn och ev låsa dörrar och fönster medan du ringer polisen och dom får en GPS-fix :-) |
|
|
Ingen aning hur nyckelsystemet funkar men om vi utgår från att inget är trasigt i din 1-serie så kan de fungera såhär: Bilen kollar nyckeln när du ber om att få starta bilen -> nyckel i bilen = godkänd. Bilen startar. Bilen är programmerad med utgångspunkt att föraren är i kontroll av nyckeln och för att spara batteri etc kontrolleras endast nyckelns status om förardörren öppnas. Om du nu släppte av din flickvän och hon lämnade bilen utan att du klev ur och bilen var igång under hela förloppet så görs ingen kontroll om nyckeln är närvarande. Färden fortsätter och bilen har inte fått någon input som systemet kräver för att kolla nyckeln. När du är framme har ingen kontroll gjorts sedan du startade resan hemma. Personligen tycker jag att en timer bör kolla nyckelstatus var femte minut eller nåt sånt om inget annat som triggat nyckelkontroll utförts (t ex förardörr öppnas). Som sagt ingen aning hur systemet fungerar men ett möjligt förslag iallafall... |
|
|
Låter ju väldigt rimligt och väl förklarat! Jag delar din åsikt om timern eller en starkare sensor som känner av direkt när nyckeln är bortanför dess omkrets. |
|
| Ja, man borde ju inte kunna åka hur långt som helst utan nyckel men du ska ändå ha en chans att vända och hämta nyckeln. Vad är den teoretiska maxgränsen för de? De flesta bilar har ju inte GPS-tracker heller och hur långt behöver du då åka för att gömma en stulen bil? Säg att bilen stjäls utan nyckel i Stockholms innerstad och bilen kan köras 1 mil(lämpligt teoretisk värde för väg där man inte kan vända för att hämta nyckel utan måste vänta på avfart) innan den stängs ner. Lycka till att hitta den bilen! | |
|
Eller följande: Scenario 1: Arg kund kommer in skogstokig för att han lämnat sin fru som råkade ha nyckeln på sig precis innan han åkte ut på autobahn och inte hade möjlighet att vända på 2 mil utan blev ståendes efter vägkanten och fick pröjsa bärgare för att flytta bilen innan han fick tag i frugan som kunde ta en taxi dit och lämna nyckeln. Scenario 2: Arg kund kommer in skogstokig för att han lämnade bilen med motorn igång, nyckeln i fickan och glömde låsa och nån var snabbt framme och hoppade in och körde iväg. :) Man kan argumentera mycket kring funktioner men faktum är att när det gäller tyska premiumbilar så kan du lita på att minst ett par ingenjörer har suttit med precis samma problem och tänkt ut alla möjliga och omöjliga scenarior och bestämt funktionaliteten med hänsyn till alla för- och nackdelar. |
|
| Provade detta på X3:an. Startade bilen och lämnade nyckeln i huset. Trots att motorn var igång kom det upp ett varningsmeddleande i färddatorn när jag provade lägga i "D" så bilen gick alltså inte att köra iväg med. Så fort jag lade nyckeln i fickan gick det att köra igen. | |
|
Kristoffer: frågan är ju hur det funkar om bilen står i läge D då nyckeln lämnar bilen, typ om man släpper av frun som råkar ha nyckeln i sin ficka/väska? ___ //Ulf |
|
| Precis, att du har kvar den i "D" och bromsar. Alternativt auto start/stop stänger av motorn när du bromsar. Startar den motorn när du släpper på bromsen medan nyckeln är på vandrande fot? :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.