|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! För en vecka sedan fick jag mig en bra funderare när jag kom fram till ett kundbesök med min BMW men utan min bilnyckel. Ja, precis jag saknade bilnyckeln helt och hållet då jag ett par dagar innan varit bortrest och därför lånat ut bilen under tiden till min sambo. Jag lämnade av henne på jobb och drog vidare till mitt: ett kundbesök ca 3 mil från där jag lämnade av min tjej. Vi glömde att nyckeln låg i hennes väska eller jackficka och väl hos min kund kunde jag bara konstatera att nyckeln inte var där och att jag precis stängt av motorn. Jag kunde inte göra NÅGONTING efter att jag stängt av bilen. På dessa ca 30 km som jag hann köra varnade inte bilen en enda gång, jag är 110% säker på detta, men det kan den göra om jag ex vis har nyckeln i fickan och går till bagageutrymmet. Vad hände med min bil? Varför klagade den inte på avsaknad nyckel? Hur långt kan du köra utan nyckeln? För alltid tills du stänger av motorn? Mitt tips till alla är att inte göra som mig, jag hade tur att jag inte var på väg till Norrland eller varför inte Nyköping som var nästa destination den dagen! Påminde mig om ett bra Top Gear avsnitt, ca 3 minuter in i klippet här på Youtube: Länk | |
|
Jag har hört om en som kört från Göteborg till färjelägret i Helsingör utan att ha med sig nyckeln. Först när hen skulle köra på färjan upptäcktes det att nyckeln blivit kvar hemma. Så jag tror inte det finns någon begränsning på hur långt det går att köra utan att ha med sig nyckeln. Så länge motorn är igång verkar det bara vara att köra. Personligen är jag inte alltför förtjust i den lösning som BMW valt, och detta utav flera olika anledningar. |
|
|
Svaret är helt enkelt det som du själv är inne på. Du kan köra hur långt som helst tills du stänger av motorn - teoretiskt sett när du tankar på en bensinsation någonstans långt bort hemifrån. Jag är inte heller supernöjd med den lösning BMW valt, men jag har kommit på en enkel genväg. Det finns nämligen som extrautrustning ett litet lock till mugghållaren (framför växelspaken) som har ett litet fack för nyckeln. När jag har provkört några modeller så blir det rätt naturligt att du lägger den där om du har den - då förhindrar du så att säga att du glömmer bort var nyckeln finns. |
|
| Min varnar direkt om nycklen lämnar bilen och motorn är påslagen. Har comfort acces. | |
| Min varnar också så fort jag lämnar bilen. | |
|
Inga problem för den som vill stjäla en bil då om t ex ägaren glömt låsa bilen när han går in på bensinstation. Bara hoppa in och starta och inte stänga av den sen då eller? Låter ju inte klokt. Mvh |
|
|
Steroid_X5_4.8IS: Nix, bilen går inte att starta om inte nycklen är i bilen, står jag utanför bilen och vill starta den med nycklen i fickan hittar bilen inte nycklen. Vet inte helt om man ska tro på TopGear's test, har aldrig upplevt detta på en bil med CA. |
|
|
Hmm men med tanke på TS inlägg så hade ju inte han nyckeln i bilen när han körde iväg? Mvh |
|
|
Men bilen var startat via nycklen som låg i hans tjejs väska och hon klev sedan ut ur bilen (när motorn var igång). Gör jag det på min hålls motorn igång precis med "TS" bil, men jag får en varning att nycklen är utom räckhåll. |
|
|
Aha! okej okej då e jag med, ändå skrämmande att det gick å åka iväg. Mvh |
|
|
Det finns en bugg i bl.a. E90 serien. Även om du inte har comfort access så kan du starta bilen utan nyckel. Enda kravet är att bilen har varit startad (med nyckeln i nyckelhålet), sedan stänger man av motorn. Så länge som man inte har låst bilen så ska det gå att starta genom att trycka på startknappen. Jag har testat detta på min gamla E91 LCI, så jag vet att det fungerar. I teorinn borde detta gå att genomföra av mindre ärliga typer om de t.ex. provkör en bil hos en handlare. Bara att knalla in och lämna tillbaka nyckeln. Förutsatt att man inte har låst bilen, kan man köra därifrån utan problem. Mvh/ Niclas |
|
| Heden: Det går enbart starta en E9x utan nyckeln i om förardörren inte öppnats. Så fort förardörren öppnats är det inte längre möjligt att starta motorn utan nyckeln i såvida inte bilen är utrustad med komfortöppning (Comfort Access). | |
Karl-Hilding |
Min varnar om nyckeln är på rymmen. Räcker med 7-8 meter. Har comfort acess. |
|
"Buggen" med start utan nyckel har jag testat med framgång på även X1 och X5 av 2012 & 2013 års modell. Som Chris sa så funkar det inte när man öppnat en dörr mellan starterna. Smidigt om man vill låta bilen bli varm på uppfarten när man är inne utan att riskera att bli av med bilen. |
|
|
Men om du startar bilen med nyckeln i fickan (med eller utan CA, obs jag har ej CA) drar av rutorna från snö och is, går in och dricker en kopp kaffe medan bilen blir varmare osv. Då borde ju samma scenario som för mig kunna inträffa fast att det är en biltjuv som hoppar in på förarsätet. Nyckeln är ju fortfarande i din ficka och tjuven kan köra iväg till soppan tar slut eller motorn stängs av? Sen förstår jag att bilen varnar för att nyckeln är borta om man har CA men jag kan inte förstå varför den inte skulle varna för bilar utan CA likt min egen. Ni som skriver har huvuddelen CA verkar det som och alla era bilar varnar som ni själva skriver. Min varnar när jag går ut ur bilen, öppnar bagageluckan etc. Men om nyckeln vandrar iväg i en ficka eller väska 1 meter, 25 meter, 3 mil verkar inte spela någon roll :-) |
|
| Du kan ju låsa bilen utifrån fast den är igång om du använder buggen för att starta utan nyckel och utan CA. | |
|
Jag gillar dock inte systemet helt och hållet för det är väldigt lätt att glömma att låsa en bil. Och det borde finnas en bättre lösning än att om du missar att låsa den när den är igång så kan du köra 700-1200 km på en fulltank. Många vet ju säkert inte ens om detta? Min tjej hade nog lätt kunnat lämna bilen på för att gå ut och öppna garageporten eller lägga i ett brev i brevlådan utan att låsa...... Ganska lätthänt? Problemet är väl att BMW av säkerhetsskäl inte kan programmera att stäng av den efter x antal km eller en viss tid pga krockrisk etc? Men det borde ju räknas som likhet till soppatorsk :-) |
|
|
På E60 med comfort access varnar systemet så fort nyckeln är utanför bilen. Märkligt att det inte varnar på F20. Mvh Stephan |
|
|
Jag har hittills inte hört om en enda som blivit av med sin bil pga CA eller det nya systemet där du inte sätter in nyckeln. Det var ju värre innan när du tvingades lämna nyckeln i bilen för att varmköra eller springa till brevlådan. I TS scenario låter de snarare som ett fel i systemet, de är inte tänkt att de ska gå att göra så utan varning. I fallet med "buggen" så tror jag bestämt att det är en bugg. BMW har aldrig gått ut officiellt med att detta skulle vara en funktion och bara en av de ca 10 säljare och mekaniker som sysslar med BMW som jag frågat om detta har vetat om att det fungerar, och de var enbart av en slump som han lyckades hitta de. Läskigt att kunna starta bilen utan nyckel tänker nog de flesta först, men en öppnad dörr nollställer ju möjligheten och kringgår du systemet genom att starta utan nyckel och sen lämnar bilen igång utan övervakning och utan att låsa får de nog ses som handhavande fel och man får skylla sig själv om nån skulle vara framme och sno bilen. Samma princip med självlåsande bilar. Finns ju en del bilmärken som har denna funktion, framförallt jänkare. Finns ju både för- och nackdelar med detta men nu är det en funktion som BMW självmant valt bort och dom har nog sina anledningar. Det är nog större risk att du blir rånad på bilen (ok, kanske inte i Sverige) eller att den blir stulen av nån liga med utrustning för att ta sig förbi startspärrarna i bilens dator. |
|
|
Tja, jag är fortfarande inte övertygad :-) Det är nog tyvärr en tidsfråga innan det sker (i Sverige?) för en annan mer kosmetisk men även funktions- och säkerhetsmässig miss på t.ex. nuvarande F20 som jag har är att den saknar en hållare för bilnyckeln. Dvs du har den 9/10 fall i någon ficka och som tjej/kvinna i handväskan/plånboken. Handhavande fel att lämna bilen på för att öppna en port, lämna post eller ta en biljett ur en biljettautomat, flytta något från vägen etc och någon drar iväg med din bil? Det går inte ihop för mig när allt annat är så säkert nuförtiden. Du borde ha en möjlighet att identifiera dig med nyckeln tycker jag i sådana fall. Sen vill nån ta din bil så gör dom det väl ändå det köper jag också iofs. Det känns bara som att detta inte är fullt utvecklat ännu och jag ska testa igen om jag får tillfälle att glömma nyckeln och se om den varnar den gången. Jag pratade med BMW i Stockholm när jag var där och dom trodde mig knappt :-) |
|
|
Sry, missade att du var TS! Ja, absolut ska du kolla så att bilen varnar om nyckeln lämnar bilen. Annars så får du lämna in bilen så dom får åtgärda det. Kan däremot inte svära på att en 1-serie kollar nyckeln utan CA men konstigt vore de annars. Ang. lämna bilen igång så är de väl snarare en fördel att tjuven bara kan bruka bilen tills motorn dör än att han får med nyckeln om han nu står på lur när föraren kliver ur med motorn igång. Det är ju inget idiotsäkert system men nånstans får man väl dra en gräns, och de har ju inte blivit sämre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.