|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Idag får det väl räknas som normalt att man får diverse engelska eller dåligt översatta mailsvar på Blocket-annonser, i syfte att komma åt ens mailadress. Jag har nu fått följande mail. Frågan är om jag är paranoid, eller om dessa fiskare börjar bli mer avancerade.. Jag vill gärna att han skriver sitt nummer, så att jag kan ringa istället.. // Hej, Är intresserad av en din bil och behöver en bil omg. Har några frågor jag hoppas att du kan hjälpa mig med: Några problem med bilen eller skader skick på fälg och däck, reg nr, senast servad vid miltal och hur har den påverkat bränsleförbrukningen? Sen undrar jag hur det är med priset, vill inte gärna pruta via mail men bor så pass långt bort att jag ej har ngt val. Har tyvärr ej tid att se alla bilar utan endast de bilar jag tycker man får mest bil för pengarna. Skriv gärna det absolut lägsta pris du kan tänka dig sälja bilen för. Är seriöst intresserad och har pengar redo så rätt bil/pris kan jag erbjuda en väldigt snabb affär. Mvh Stefan // Det mailet fick jag två ggr, sen kom ett till igår. // Hej, Har skrivit följande till dig men ej fått svar, bilen såld? Är intresserad av en din bil och behöver en bil omg. Har några frågor jag hoppas att du kan hjälpa mig med: Några problem med bilen eller skader skick på fälg och däck, senast servad vid miltal? Sen undrar jag hur det är med priset, vill inte gärna pruta via mail men bor så pass långt bort att jag ej har ngt val. Har tyvärr ej tid att se alla bilar utan endast de bilar jag tycker man får mest bil för pengarna. Skriv gärna det absolut lägsta pris du kan tänka dig sälja bilen för. Är seriöst intresserad och har pengar redo så rätt bil/pris kan jag erbjuda en väldigt snabb affär. Mvh Stefan // ------- Min bil suger inte... | |
| Vad är problemet, det är väl bara att svara på mailet. | |
|
Förstår inte riktigt vad som är problemet. Är väl bara svara på hans mail? Vill du inte göra affär på det sättet som han föreslår så är det väl bara att säga det vänligt men bestämt. Mvh |
|
|
Är du rädd för att lämna ut din vanliga e-post så kan du ju alltid skaffa ett gmailkonto eller liknande. BMWCS #8925 |
|
|
Problemet är väl att jag inte vill få inkorgen full med spam i 10 år framåt.. Men ni tycker alltså att denna killen låter seriös? Tja, då är det kanske bara jag som är paranoid.. ------- Min bil suger inte... |
|
| seriös eller inte är svårt att avgöra, men det känns inte som nätfiske. Troligen en handlare eller "handlare". | |
| Han är tydligen inte tillräckligt seriöst intresserad för att kosta på sig ett telefonsamtal.... Annars så kan du ju skaffa en temporär address för att svara honom som nämnts i tidigare inlägg. | |
|
Skaffa dig ett nytt hotmailkonto eller så är det väl bara att ignorera han. Men om du endå inte tycker det känns rätt så ignorera i han istället. Gå på din mag känsla. Sånt brukar stämma bra. Dyker säkert upp någon som du får gott tycke för. Mvh Mvh |
|
| Törs du inte använda din mail får du väl sätta ut ett telefonnummer i annonsen då | |
|
Hehe. Ja, det låter kanske smartast. Jag är inte rädd för att använda min mail. Tyckte bara att detta mail verkade skumt, och ville höra vad ni andra tyckte. Har han så bråttom som han skriver, så borde han väl ge mig sitt numnmer? Anledningen till att jag varken visar regnummer eller telenummer i annonsen, är att vi har haft rätt mycket problem med stölder av utrustning på min lilla ort.. Det är möjligt att jag har missat någon potensiell köpare på det, men min bil är iaf fortfarande hel :) ------- Min bil suger inte... |
|
|
Hel och osåld... ;-) Tror nog inte man mailar flera gånger bara för att få möjlighet att spamma just din epost. Men man vet ju aldrig... |
|
|
Hel och osåld.. Japp. Väntade på den :) Men det gör inget. Jag vill inte sälja den egentligen. Det är bara det att jag kör nästan aldrig med den sen jag fick en ny V70(tjänstebil) av jobbet.. Så jag tycker den kostar lite för mycket där den står. Hittar jag rätt köpare så säljer jag, annars kan jag ha roligt på helgerna en sommar till :) ------- Min bil suger inte... |
|
|
Så fort du får ett jättelångt mail som inte frågor specifikt om DIN bil så är sannolikheten stor att det är en skummis. "Riktiga mail" är nästan alltid korta och fokuserar på frågor som rör din mail. Är avsändaren personlig eller är den stefan0203030@yahoo.com? Det senare är ett skummistecken. Du behöver inte vara orolig för spam, det är inte det som det handlar om. Det som brukar hända är att efter ett par mail så börjas det prata om att han ska skicka en check med överskott som du ska skicka tillbaka, eller nån form av delad kostnad för en transport, eller liknande. Ett märkligt inslag i mailet är att han frågor hur servicen påverkat bränsleförbrukningen? Känns inte som en särskilt vanlig fråga. ------- //Lövet |
|
|
"som rör din bil" inte "som rör din mail" ------- //Lövet |
|
Karl-Hilding |
Detta mail är skumt. Helt skrivit för att passa in på 90% av bilar som är till salu. Han bor långt därifrån? Hur långt skriver han inte. Han är en typisk "handlare som vill få ner priset med 40%" Som lövet skriver: Märkliga inslag i mailet. |
|
Eller hur! Det känns inte riktigt rätt. Speciellt med tanke på att min bil är lite annorlunda än de flesta(rejält trimmad), så borde han ha frågor om det. Detta är väl ingen stor grej, men det är intressant att diskutera. Kan ju vara bra för andra(eller mig om jag har fel) att lära sig läsa av detaljer i mail. Det finns ju ändå rätt många som blir lurade på olika sätt. Jag googlade mailadressen, och hittade någon 9 åring i Skelefteå, som i alla fall verkar ha haft den i sommras.. mrxxxxx@post.com.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Det är tämligen ofarligt att svara honom. Det KAN ju vara en köpare. ------- //Lövet |
|
| Svara, vore intressant att se vad nästa steg blir. Och som lövet skriver så är det knappast någon fara. | |
|
Så, nu har jag svarat honom, och även bett om hans nummer för att diskutera priset.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Retorisk fråga: Om jag är i omgående behov av en bil och bor i Ystad, tittar jag då på bilar till salu i Haparanda? (När jag inte ens har tid att lyfta telefonluren och ringa på annonsen). |
|
|
För en såpass entusiastbetonad bil som en trimmad 335 så är det väl inte omöjligt att man tittar över hela Sverige? Jag sålde förra året en vanlig 325a till Halmstad. Köparen började åka 04:00 och var framme hos mig vid 09:00 och åkte sedan hem igen. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.