|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag tycker personligen att bilen du är intresserad av Länk är lite i dyrare laget, lägger du 40k till får du den nya modellen F10 från -11 Länk Jämför med dessa: Länk Länk Länk Länk |
|
| Har en BMW 520dA -08 med mer eller mindre exakt samma spec, otroligt fin att åka i, ligger i ca 0,68 "blandad stadskörning". | |
| Ja det är sant. Vad är skillnaden på en f10 o f8? | |
|
Comfortpaket är väl xenon pdc farthållare och mugghållare typ? Det har de flesta svensksålda tror jag. |
|
|
comfortpaket var också skinn på sv.sålda ------- //Lövet |
|
|
Köp en bil med så mycket extra du jan hitta för om ett halvår Skriver du här hur man ex. Skall byta stereo ,stolar mm för du tycker att det är för klent Läser om det här varje vecka Ha deT Ps. Hellre en äldre bil än en tomburk tycker jag |
|
|
Oj hann inte läsa innan jag skrev papperna. Men ingen idé att läsa så man blir missnöjd. .. Givk efter magkänskan så det känns bra:) 0.53l/milen har den dragit. Kör jämnt led en kompis d5a 185 hästars. God helg! |
|
|
Grattis till bilen nu kör du rätt billigt och kungligt i samma bil Ha deT |
|
|
Tackar! Härligt att kunna se när bilen ska servas osv osv! Heter väl i-drive! Men hur ställer man in bas osv sov?! Hittar det inte.. |
|
|
Jag har ägt en 520d 2008 som hade gått ca 12000 mil.Motorn lät som en skördetröska vid kraftigt gaspådrag. N47 motorerna har haft en del kamaxelkedjebrott och problem med "swirlflafs" som du kan kolla på youtube eller googla.Enligt min mening är det en för liten motor för bilmodellen som därför trimmats upp i hästkrafter för att tillfredsställa BMW ägarnas förväntningar men som inte håller för detta. Modellen har också en hel del elektronikstrul som kan bli kostsamt.Speciellt kombimodellen.Vad gäller komfort på långresor ligger den nog högt,skönare en Mercedes e-klass.Dock blev jag lite besviken av vinglighetstendenserna över 200km/h. Välj hellre en 530 bensinmodell och njut av kraften och ljudet!.Att soppan blir dyrare spar du igen snabbt om din diesel rasar...Dieslen på 2l är tråkig i karaktären och man tröttnar rätt fort. 5-serien är en stor bil och mår bäst av att ha en stor motor.Den håller bättre. det är min egen uppfattning. Räknar du priset för årlig förbrukning så hamnar du kanske på 5-10000 kr lägre per år en en bensinare (vid 1000 mil) men får tråkköra en trött bil med haveririsk... |
|
|
525d-LCI så slipper man swirlflaps och får en väldigt skön gång på motorn. Går billigt. Är riktigt jäkla nöjd med min. Mvh Jonas B. |
|
|
bmwernie: Det dära var ju på dom tidigare modellerna.. Nu är dom ju förstärkt 5 mm. Men alltså borde ju felet även finnas på alla e90/e91?! Så detdära resonemanget köper jag tyvärr inte. Men tack för svaret endå. Och en 530i är jag absolut inte intresserad av, bara diesel då jag har gratis sådant... :) Brynet: Jo jag kollade på 525d men dom lär ju vara törstig som en gris! :D |
|
|
BMWernie: Du var allt en envis rackare :), i alla trådar där det frågas om 2 liters dieseln drar du upp hur dålig ditt exemplar varit och hur ofta dessa motorer rasar. Även hur illa bilen legat efter vägen i 200km/tim. Jättetråkigt att du varit missnöjd med din bil. Dock vet jag många som kör dessa bilar inkl. mig själv och och är kanonnöjd :) Jag kan ge en lite mer nyanserad bild av motorn/bilen. Jag har ägt många BMW genom åren, allt från m-bilar till bmw:s med mindre bensin samt dieselmotorer. Detta är min andra bil med 2 liters dieselsnurra, en 520d 2008 med den enl. BMWernie skitmotorn som bara rasar och rasslar. Har även prövat icke lci motorn i en 3 serie som jag ägde för nåt år sen. Enligt mig så får man ta motorn för vad den är, en mindre miljödieselmotor som knappast är till för 0-100 race eller ännu mindre att ligga 220 med timmar i sträck. Fördelarna jag ser är den låga skatten på lci bilar, otroligt fin förbrukning men ändå riktigt hyffsade omkörningsegenskaper. Vad det gäller kamkedjeproblemet så finns det flera fall dokumenterade. Det man skall akta sig för att missljud på tomgång (rassel) på bilar som gått lite längre. Dvs upp mot 20000 mil. Är service skötta enligt instruktioner så är det extremt få bilar som dessa fabrikationsfel uppstått på om man kollar på hur många som producerats. På alla motorer kan fel uppstå, och sköter man inte om sin motor, varvar den när den är kall, slarvar med oljebyten så kan dessa fel uppstå även om det står toyota eller honda på motorn. Kamkedjan låter det lite ifrån på alla dessa motorer, det viktiga är att det inte skall rassla, dvs ljuden skall inte vara ett ofrekvent skallrande ljud. Som vanligt är man osäker, boka en tid på bmw på bilen du är intresserad av så får de lyssna ordentligt på motor samt se över alla klassiska e60 fel. Är det e61 du är ute efter be dom kika extra noga på nivåregleringen, samt elkabeln till bakluckan. |
|
|
Eftersom de flesta här inte kör över 200km/h Mer än någon gång under tiden man har sin Bmw så måste det vara det första man tittar på Ha deT |
|
|
525d ligger en 8cl/mil över 520d i snitt så törstig "som en gris" är nog lite orättvist att kalla den, jag tycker helt klart det är de slantarna för att få en kraftigare sexa under huven även om 20d inte är en dålig maskin i sig. :) //Bjersér |
|
|
Länk Länk Länk Många haverier händer redan vid 3-6000 mil Ribban.Bara att googla lite. I min lci 08 satt det en n47 motor. Givetvis ska en bil som klarar en viss hastighet inte vara vinglig,oavsett om ni aldrig kör fortare än 110;) Dessutom är det ganska obehagligt att upptäcka detta när man väl behöver i dessa hastighetet. Autobahnarvet skryts det ju om på forumet så jag tycker inte det är obefogat att berätta om denna erfarenhet. Att negativa åsikter kring en produkt skulle vara dålig för den som frågar är bara nonsens.Alla åsikter är bra,sedan får var och en bedöma vilka man vill lita på. Håller med Bjérser att 525 är betydligt roligare och om man letar lite på nätet så verkar de inte ha problemen som 530d och 520 d har med haverier. Ber om ursäkt till er som inte gillar mina åsikter,men de är mina precis som ni har era.Ni har missat vitsen med ett forum om ni tycker att olika åsikter inte platsar in. |
|
|
Jag har nog läst alla trådar som går att läsa om haverierna, plus sätt alla filmer plus några mer än dom lagt upp här. Bara att googla eller söka på det tyska namnet för kamkedja plus n47 på Google eller youtub Hur som haver så målar du upp en bild av 20d motorn sm en mardrömsmotor i varje tråd som handlar om just n47. Har dock inte orkat konfrontera dig mer än denna gång. Och i just detta fallet är det nog du som missuppfattat tanken med ett forum. Jag är en positiv motpol till dig, som du förhoppningsvis också kan låta finnas. Jag kan lägga upp flera fall med taxibilar som gått mellan 3-40000 mil med denna motor utan några som helst problem med varken kamkedja eller annat. Känns dock ganska onödigt då tråden inte handlar om detta. |
|
| Oj vad ni har diskuterat.. körde en längre sträcka idag (andra dagen i min ägo) på ca 30 mil tor.. fyfan vilken bil.. värd varenda krona. Visste inte att bmw gjorde miljö diesel motorer som ligger ljusår före Volvos snurror. Och kick down läget ska vi inte prata om...;) KUNG BIL | |
|
Min går som tåget över 200 tycker jag. Kört på 225/60 16 och 225/50 17 hittils. Och då är det ändå någon led som är glapp i framvagnen. Klonkar till en aning ibland men har inte lyckats hitta var det glappar. Finns ju väldigt många bilar ute på vägarna med n47 som rullar fint. Klart man ska vara vaksam mot oljud i maskinen, men hade det varit så vanligt hade man hört mer om det även utanför autopower tycker jag? Självklart ska man säga vad man tycker, och ett haveri är ju kostsamt som f-n! |
|
|
Som sagt Ribban,för mig var bilen en mardröm,för dig något annat.Det glädjer mig! Tråden handlade om det var billigare att köra en BMW,vilket jag anser att det inte är pga många fel.En snål motor med problem blir dyrare än en törstig utan problem.Det var det jag ville lyfta fram om jag var otydlig.Givetvis behöver inte motorhaverier drabba alla.Därför är det bra med olika vinklingar och åsikter där köparen själv får bestämma vilken risk man vill ta och vilka fel man ska leta efter lyssna efter när man provkör. Vi pratar bilar här,inte om någons familjemedlemmar,synd att du blir övertaggad bara för någon inte pratat gott om något du gillar. Det var aldrig min mening att reta någon,utan att dela med mig av min egen personliga erfarenhet som du egentligen inte borde ha någon åsikt om.Den är som sagt min egen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.