AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.463

mer effekt ur e24...B10 3,5 el annat tips?

Sida 1 av 3
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Hej!
Har en 635:a -81 som jag vill ha något mera effekt ur. Bilen har sportfilter och sportavgassystem och grövre grenrör. Bilen är i fint skick. Vill ej kompressor- eller turbokonvertera.

Byte till vassare kam och ikon-box dök upp i tankarna... När jag kollade prisuppgifter för material + byte av kam kändes det väl dyrt 12-15'kr (Jarl's) med tanke på effektökningen.

Även ombyggnad och byte till M5 topp har jag funderat på. Detta har varit uppe på en annan tråd här. Har dock inte hört att lyckats med nåt dylikt. Det verkar rätt riskabelt.

Nu funderar jag på att få tag på en Alpina b10 3,5 motor (ej turbo). Vet ej varifrån (skrot Tyskland), men den har ju tillverkats i jämförelsevis stor serie. Denna torde utan kat ge 261 hk. Vill ha 250-265 hk.

Funkar denna motor i mitt fordon, mekaniskt respektive elektriskt???

Är jag inne på rätt spår eller finns det några bättre idéer? Även glad för tips på bra mekaniker i Skåne/Halland samt Stockholm.

Hälsningar /Esa
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
har väl inga tips på effekthöjning, men ska med intresse följa tråden. Bra mek har jag däremot söder om Stockholm: Jocke 070-7602992. Han har jobbat med BMW länge, bla hos Borgs i Vällingby, men kör nu egen låda.

Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Ok tack,
då har jag tips på bra mek. Då var det bara resten kvar!

/esa
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Hej!
Tacksam för mera tips på min fråga(överst)!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Mekaniskt så är det inga större komplikationer att stoppa i en b10 261hkr snurra.jag har för mig att ingående axel från växellådan är klenare på din 81 än vad det är på nyare . Men det är bara att annvända den gamla kopplingen osv.
Elen skiljer där du kopplar in motorhärvan till chassit, men det går att bygga om. Men elschema på härvan på den nyare b10/m30 finns på nätet.
Så det är igentligen inga större problem att lösa för att lägga i en nyare m30/b10 snurra i din 635csi

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Pelle, fint m ett initierat svar!

Har en 5-vxl dogleglåda.

Tycker du att det verkar som en vettig idé...kostnadsmässigt och jämfört m alternativen?

/Esa
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Jag ser att det finns exempel på B10-motorer i E28. Se länk!/Esa

Länk
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Alpina har gjort en modell på E28:an med sugmotor. Den kallades B9 har jag för mig och hästarna borde väl vara ungefär i den klassen 250-260 Hk.
Risken finns att det är samma motor som i B6 3,6, men jag är inte säker på detta!
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Ja, just det B9 3,5 med 245 hk baserad på M30.

Den skulle också kunna funka men finns inte i lika stor omfattning mig veterligen. Lite mer pulver än så skulle ju inte skada... Enligt AMS test så gör den inte så mycket större nytta/prestanda än original 218 hk. Se länk.

Länk
st
2.200
stensth
EsaPekka: Oki.

Såg att du ville ha effektökning på din motor så tänkte jag att du ville köpa mig som jag har ståendes men du vart inte intresserad av att byta kam, porta topp etc såg jag senare.
Men om du är intresserad så har jag en M30 3,5L ståendes!
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Hej stensth!
Det känns som om detta, med tanke på att jag inte kan göra jobbet själv, blir minst lika kostsamt som att leta reda på en B10 3,5!?? Eller vad tror du?

Skulle du kunna göra i ordning din motor med vass kam och portning till ett vettigt pris? Vad tror du det handlar det om?

Jag har sett komplett M30 3,5 original för ca 6-9000 tkr.

Hälsningar /Esa
st
2.200
stensth
EsaPekka:

Ett vettigt pris? Wow, mycket svårt att säga.
Kam: 3-5000kr
Portning: nån/några tusenlapp/ar kanske!

Fast jag vet inte vad man kan köpa en B10 3,5L till för pris, om man får tag på en det vill säga.
Jag tror inte att man hamnar under 12000 kr för en sådan motor, men det är vad jag tror!

Min motor kan du få köpa för 5000, då medföljer en extra topp, intresserad hör av dig för mer info.

En st 320-80 finnes till salu!

Ska det vara på det viset?!
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Hej!
Låter ju som ett tänkbart alternativ, men kan inte lova nåt ännu. Hur mycket pulver kan man få med hjälp av åtgärderna du nämner förutsatt att den ska gå genom besiktningen map avgaser? Är det 218/204/211 hk varianten vi snackar om?

Vet du någon som är prisvärd och kan göra jobbet?

Tycker det är bra för bilens historik etc att ha originalmotorn som är i fint skick orörd! Vid en kraftigare modifiering kan ju motorn rasa totalt...då är det ju "bara" att lyfta i originalmotorn.

/E
st
2.200
stensth
EsaPekka:

Hmm, jadu jag vet inte riktigt. Men jag har hört/sett några som har haft ca 250-260HK och de har gått igenom bes utan problem.
Min M535:a som jag hade var trimmad, gick väldigt fint och gick att bes utan problem. Tror det var ca 230-240HK i den!

Jag vet inte riktigt vilken variant det är som jag har på min M30. Jag köpte den av en som skulle haft den till sin 635:a, men använde den aldrig.
Den är köpt från en skrot så de testade den innan försäljning.

Jag renoverade min 325 topp hos en firma där jag bor, de gjorde ett väldigt bra jobb tycker jag.
Kommer ej ihåg pris på vad det kostade, men allt som allt så gick det på ca 12000kr. Men då bytte jag allt, vipparmar, kam, vipparmsaxlar, sotningssats, en ny spridare med mera...

Jo, det är ju sant för bilen historik att ha en fin och bra orginalmotor.

En st 320-80 finnes till salu!

Ska det vara på det viset?!
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Ringde Köhler för att höra vad jag kan få ut mha portning och vassare kam. De var upptagna, ska återkomma.

Notera att det är 218hk motorn i och sportfilter samt kraftigare avgassystem. Så 250 - 260 hk är nog det jag måste satsa på.

Jag har sett borrade M30:or, det känns dyrt. Måste inte bara kolvarna utan även toppen moddas?

/Esa
st
2.200
stensth
Fråga Pelle Persson här på forumet, han kan få fram mycket information angående M30 motorn. Jag fick lite information av honom när jag gjorde lite research!

Länk
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Ja, Pelle Persson är duktigt påläst!

/Esa
st
2.200
stensth
Det är bara att höra av sig om du är intresserad av motorn.
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Ok,
följde f ö också den tråden som du hänvisade till. Dock inte så konkreta effektuppgifter.

/Esa
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Kul att man blir omnämd :-) Fast just dom motorerna jag hänvisade till där...platsar kanske inte riktigt i någon gatbil...eller? ;-)
Sätt ut lite annonser i weben och i olika biltidningar och se vad du får för svar...testa även med dom olika bmw clubarnas annonsforum, även dom danska skrotarna kan ha något inne/inkommande. Så får du säkert tag i en alpina b9/b10/b6 snurra. Jag rekomenderar att du köper en b6/b10 motor i första hand...då dom är bättre uppbyggda än den äldre b9 motorn + att dom ger några kusar mera.
Bara se till att du får motorn komplett med rätt styrbox. Själv så gav jag runt 7000dkr för min alpina maskin sen tillkom frakten från danmark.
Alt är ju att trimma en m30 snurra...den enda nackdelen är kostnaden på ett sådant bygge.
Stensth; hur går det med ditt race bygge?

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Tack för supporten Pelle.

Nej de verkar lite väl 'spårtsliga' de där DTM motorerna...

Bra att min idé att köpa "färdigtrimmat" verkar billigare/rimligare. Annonserar lite här och var. Har sökt kontakt med en skrot i Danmark som verkar ha mycket special till BMW men de svarar inte på mail.

Håller dogleglådan som sitter i original? Den har bytta lager.

/Esa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.