AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.145

Amatör vill ta proffs kort.

Sida 1 av 2
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Tjenare

När man sitter och bläddrar runt och spanar på allas fina bilar så dyker det upp rätt ofta i era album fotografier som är otroligt snygga och proffsiga.

Har någon lite tips kanske på något program eller nåt på hur man kan få till lite snyggare och ögonfallande kort på sin bil utan att anlita någon proffs fotograf?

Mvh
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Har du kollat under Diverse/Fotoskola?

Länk

----
BMW CS #6212
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Strålande helt missat detta!

Tackar så mycket för upplysningen.

Mvh
Sen gör en systemkamera under jmf med en mobilkamera. Räcker med en relativt enkel modell för oss vanliga icke-fotografer.
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Okej ja blir ju alltid mobilen som jag tar kort med har en Samsung S3.

Men har allt en riktigt digital liggandes någonstans, man kanske ska ta och rota fram den då och börja använda den istället. ;)

Mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det viktigaste är ljuset. Ta korten tidigt på morgonen eller på kvällen sommartid. Ta kortet utomhus, aldrig inomhus såvida du inte har tillgång till ordentliga externa blixtar.

Program som kan användas för att ta bort brus och justera ljus är Adobe Lightroom.

Det mesta sitter hos fotografen men en ordentlig systemkamera (med stativ!) gör en hel del till. Du får en vettig för några enstaka tusenlappar numera och även den allra billigaste är bättre än en vanlig kompaktkamera.

-------
//Lövet
Visa användare
789
johmei
335i E92
Med systemkameran kommer dock högre krav på fotografen, värt att tänka på. Man skall ha visst intresse och läsa lite om ljussättning, bländare, slutartid o.s.v. för att få till bättre bilder med en DSLR (systemkamera). Bilderna blir inte automatiskt fantastiska av en systemkamera men även ett korkat barn kan ha tur..
Tipsen om ljuset är dock top-notch och tillsammans med Autopowers fotoskola ger detta nog bättre resultat än köp av ny hårdvara. Bra bilder kan tas även med en S3: Länk
Länk
Även om en sensor på din kompaktkamera förmodligen är bra mkt större och har bättre optik vilket gör den mer potent.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
I läge P vill jag påstå att det är ganska enkelt att komma igång med en systemkamera. Även i det läget blir bilderna långt bättre än en kompaktkamera.

-------
//Lövet
Håller inte alls med johmei. Vet att jag svär i kyrkan när jag skriver detta men tom med "auto" läget får du bättre bilder än i mobilen :-)
Som Andreas skriver är ljuset det viktigaste och genom knapphålet till lins på mobilen kommer det en bråkdel av ljuset som det blir i en systemkamera.
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Många bra tips nu! Jag får helt enkelt börja och fota med både min lille nikon coolpix och min mobil och så får jag se vart det bär av. Kanske ska man investera i någon bättre kamera framöver.

Kan tänka mig att detta med ljuset är en riktigt viktig punkt.

Ska nog ut och spana i helgen på lite häftiga platser och fota.

Tack så länge för dessa tips, kan tänka mig att många har nytta av denna informationen.

Mvh
Visa användare
789
johmei
335i E92
Hehe, jo klart en systemkamera oftast tar bättre bilder vid samma förhållanden (även A el. P inställning). Men jag tänker lite såhär vart skall man börja för att få till närmre proffsbilder?! Visst kan ett intresse växa av ett köp av ny hårdvara. Så var det i mitt fall, jag tar bättre bilder idag (även med mobilen) för att jag läst på och lekt med kameror sedan jag skaffade min DSLR för ett par år sedan. I början med nya kameran tog jag en hel del hemska bilder för att jag fick damm på stora linsen, suddigt för att objektivet och sensorn med minsta känslighet krävde längre slutartid, urvattnade färger p.g.a. hårt solljus, o.s.v.
Största skillnaden sitter i fotografen är det jag vill säga! Men en mindre förbättring av dina bilder får du med bättre kamerahus, objektiv, stativ, o.s.v. Dessutom ju dyrare desto bättre.

Sen är det mer tacksamt att ta en bild av Adriana Lima än en bild av Maud Olofsson och likaså är en putsad Ferrari bättre än en skitig Polo (om fotografen inte förmedlar en bra historia av bilden dvs). =)
Proffsbilder tar inte heller bara en minut att ta, det ligger ofta timmar bakom varje bild (scouta plats, planera tid, sätta upp utrustning, mäta ljus, ta bilder, efterbehandla bilder). En duktig fotograf tar i våra ögon fantastiska bilder med en kompaktkamera medan en ovetande automatskjutare kan ha tur någon enstaka gång men oftast mediokert resultat. Hoppas ingen blir ledsen för den sanning nu..=)

Tre snabba, korta tips: fota ofta och mycket, ta bilder ute i skugga eller på molniga dagar (alt. morgon/kvällsljus för ljuseffekterna), stativ!
Du kommer se att du får ut mycket mer färger i skuggan och bilderna blir otroligt mkt skarpare med stativet och du kommer lära av varje bild du misslyckas med! =)

Angående program så är Lightroom smidigt, men mindre förbättringar kan du även göras i exempelvis Picasa som är gratis. Mer avancerade editering görs i Photoshop eller Gimp (gratisalternativet).

Ut och skjut!
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Ja jag märker att det helt är till att börja experimentera, och det får bli med min lille kompakt kamera. Ska nog fixa ett litet stativ i alla fall.
Är ju som sagt bara en amatör som vill ha bättre bilder på min skönhet till bil. Är ju kul när det blir ett vackert foto.

Tack igen för värdefulla tipps.

Mvh
Jag köpte min första systemkamera i somras (Nikon) - var analfabet innan när det gäller foto :-) ingick en gratis fotokurs med kameran. Lärde mig sjukt många bra tips och läraren sa att just bilar är perfekta att öva på. Antingen som stillastående eller i rörelse. Går att enkelt få antingen suddiga "actionbilder". Så ut och testa!!
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Hej

Har laddat ner programmet Gimp och det verkar vara ett kanon program för min nivå.

Tack igen för infot och tippsen.

Mvh
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ett annat tips är ju att titta lite mer på bilderna när man ändå surfar runt på olika bilsajter. Oftast tittar man bara på bilarna men analysera helheten lite. Varifrån kommer ljuset, vinkel, avstånd, bakgrund, mm. Man ser ganska snabbt vad som funkar och vad som inte funkar och nästa gång man är ute och tar bilder så kan man ju försöka applicera lite av det man sett har funkat på andra bilder.

___
//Ulf
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Ja absolut Ulf!

tycker det e väldigt snyggt med kanske en gammal fabrik i bakgrunden eller lite "skumt" område eller en väldigt stor plan yta med endast min bil som centrum.

Men som sagt blir ut å spana platser och fota massor =)

Tack.

Mvh
Visa användare
789
johmei
335i E92
Det du tänker på med skitig fabrik mot ny ren bil är ett sett att skapa kontrast i bilden. Det finns många olika typer av kontrast som du kan jobba med.. se dig om som sagt.
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Johmei: Ja men exakt kontraster gillar jag starkt. Bra sätt att skapa uppmärksamhet på ens objekt.

Mvh
Går att fota skitig bil i hårt solljus oxå men då krävs lite vettigare utrustning.
Länk

Ett tips till dom som vill fota bilar i rörelse är att ställa kameran på slutartidsförval, Tv, och välj samma slutartid som bilens hastighet. Dvs. kör bilen i 100km/h sätt 1/100 sek.

///Micke
Visa användare
789
johmei
335i E92
Ja men ett proffs är här. Micke har du mer bra tips att bjuda på för exempelvis komposition, hobbyutrustning, förberedelse, o.s.v.?

Slutarprio/shutterprio kan även förkortas annorlunda än Tv på icke Canon, exempelvis S, se manual om osäker.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Man kan lära mycket av hur andra fotar.
Länk
Sen hänger det mesta jobbet på fotografen. Kameran är ett redskap som fångar ljuset. Men övning ger färdighet som det heter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.