AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.886

Frågor om vevhusvent och skydd bakom njurarna M54

Sida 2 av 2
Skyddet för kylaren har jag använt mej av en bilmatta som sagt med gummi-undersida som vänds framåt ( mot färdriktningen ).

Den går hela vägen ner så den täcker kylaren från botten och ca 1dm från toppen.

På det viset kommer ingen fartvind att kyla motorn underifrån eller den sida som VV-slangen sitter på.

Ingen risk för överhettad motor har jag märkt,även fast jag provat kört i temperaturer runt + 12 + 15 grader.

För att montera den rullar jag ihop mattan och trär in den genom ena öppningen i frontplasten.
Bara rulla ut innanför och fästa i de hål jag gjort i mattan för de bultar som redan finns på balken framför kylaren.

Enkelt och bra ;)
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Klockrent Alex!
Stort tack för dina beskrivning och bilder, uppskattas verkligen!

/Sb.

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Verkligen skitsnyggt med plasten FRAMFÖR njurarna... Det är så snyggt att man undrar varför inte bilen levereras så original.... NOT!

/Jonas
La
58
Laper
Volvo V90 D4 AWD - 17
Volvo V70 D3 -14
Har precis haft min bil inne hos Bmw här i Luleå då min vevhusventilation frös sönder och hade tryckt ut mängder av olja i halva motorrummet.

MEN dom påstår att det hjälper inte av täcka njurar eller liknande, likväl hade dom kunder som påstod att vissa fabrikat av olja inte fick dom här problemen. Men Bmw hävdar att oavsett om du täcker njurarna eller bytar oljefabrikat så lär man få problem om man har otur.

Den största boven var småturer med bilen då det bildades kondens i oljan som inte hann förångas, dom sa att man kan även byta olja en gång extra mellan service.

Som sagt så är detta vad BMW i Luleå hävdar...
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Mkt går att förebygga eller åtminstone försöka förebygga genom att inte åka runt med samma sörja i bilen i 2500 mil till 3000 mil eller flera år, åka ut o varva ur motorn lite då o då, undvika att använda viss fabrikat av olja som är överrepresenterade vid problem med VV etc.

Har själv haft 2st E46 och 2 st E39 med M54 samt känner flera som har/haft samma motor utan problem med VV.

BMW M-POWER
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Visst hjälper det att täcka för så att luftgenomströmningen minskar kraftigt. En BMW opererar i samma värld som vi andra. Öppnar du alla fönster i huset när det är 20 grader kallt ute, ja då blir det kallt inne ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.