|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Det finns mycket läsning om vevhusventilationen, jag vet, men jag tänkte bara försöka konkretisera ett par saker som jag funderat över. Det är så att min bil luktar bränd olja ibland och jag kommer att byta ventilkåpspackningen ganska snart, även om jag inte direkt ser något oljeläckage, känner bara lukten när jag fickparkerar. Vad jag nu funderar på, kan vevuhusventilationen vara boven till att den trycker lite olja någonstans så att det sedemera hamnar på kat eller grenrör? Bilen går bra och jag fyller inte överdrivet mycket olja. En slurk då och då. Så frågan är: Hur vet jag att min vevhusvent eventuellt är dålig? Vad är symptomen, vad ska jag kolla efter? Oljepåfyllningslocket är rent och snyggt på undersidan på min maskin iaf. Nästa fråga: Hur vanligt är det bland M54-förarna med att klippa till liggunderlag och sätta bakom "njurarna" i grillen? Är det här något i princip alla brukar göra på vintern och något som jag bör införa som rutin under den säsongen? Vad tycker ni? Bilen är en 330i 02' och jag har bara ägt BMW ett år. Hälsn, Sb. |
|
När det M54an så är det mer regel än undantag som vevhusventilationen är boven till dessa problem Du beskriver tyvärr. Denna årstiden brukar vara sämst när det gäller igensatta VV tackvare + och - grader som skiftar hela tiden. I mitt och min fars fall där vi båda äger varsin 320i-01 så har vi täckt för njurarna med plast-skivor tillklippta i samma form som njurarna. Sen har vi täckt för kylaren innanför njurarna med genom att fästa en bilmatta ( golv ) på balken framför kylaren. Det sticker ut 2st bultar från balken som man kan använda sej av att fästa bilmattan med,bara att göra hål i mattan på rätt ställe och fästa den på bultarna. Lämna ett utrymme på ca 5-10cm i överkanten bara,jag kör med 5cm glipa och detta funkar även i ute-temperaturer runt +10grader. Plastskydden för njurarna är av sk växthusplast,dvs hårdplast på ca 1mm tjocklek som är helt genomskinlig. Kostar ca 2-300kr för en skiva på 1x2 meter så det räcker långt ;) Borra hål i den efter att Du skapat formen till njurarna så kan man fästa plastbitarna med buntband runt njurarnas galler. Sist och inte att glömma... Byt Din vevhusventilation för är den igensatt hjälper inget av ovanstående utan problemet blir bara värre med tiden och kan orsaka stora motorskador. Hoppas det löser sej för Dej.. |
|
|
Behöver inte vara så avancerat som Alex har gjort. Jag använder och har använt orörda sittunderlag i svart eller mörkgrått som man bara klämmer dit. Hur lätt som helst att plocka bort/sätta dit. Syns heller ingenting att det sitter någonting där bakom. |
|
|
Jag har också gjort ungefär som Haas på min E46. Tog grovt tillklippta bitar av liggunderlag och bara klämmer fast med huven. /Jonas |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Tack för allas svar! Det blir till att klippa lite. ;-) En fråga är trots allt obesvarad Alex: hur vet jag exakt att VV är igensatt eller dålig? Är bränd lukt ENDA indikationen? Jag vill inte riva VV om den så att säga är ok. I mitt fall kan det ju vara packning till kåpan, eller se små runt stift-hålen? Måste vara mer säker på att det är VV jag ska gå på i så fall. Sb |
|
Hej! Jag vill minnas att jag läst att om man låter motorn stå på tomgång och kopplar loss vevhusventslangen från ventilkåpan, så ska tomgånen ändras. Gör den inte det är det tecken på igensatt vevhusvenet. Lite osäker på detta, kanske nån kan bekrfäfta. När slangen ändå är loss kollar man om den är ren eller kleggig... Är du osäker på om det är problem med venten är det väl lika bra att byta den så slipper du den oron. Jag gjorde det i våras, delarna kostade 1500 kr och jobbet gjorde jag på knappt tre timmar. Anders |
|
|
När det gäller vv funktionen och hur man kollar detta på enklast sätt har jag bara ett svar på. Det vet Du inte förrän det är kört så att säga. Man kan chansa och köra så länge man kan och insatsen man lägger varierar så klart med en brusten ventilkåps packning till krökta vevstakar. Längst ner vid blocket sitter den sk membran dosan och den orsakar de flesta stoppen kan jag lova. Både min far och jag har fått detta utbytt mot den isolerande versionen,dvs Coldclimate satsen,och isoleringen är på de slangar som rör vv delen. När jag såg de membran som satt både på min fars och min bil efter bytet så förstår jag varför detta är ett vanligt fel på M54:an. Så mitt tips är att byta i sk förebyggande syfte,för då och endast då vet Du att det funkar som det skall. Och det är inte ett dugg mer avancerat att sätta fast genomskinlig plast på njurarna och fästa en matta eldyl mot balken framför kylaren. Mattan ser till att kall fartvind inte passerar vid sidan av motorn och kyler av vv-slangarna i onödan. Den isolering som sen uppdaterade versionen har kanske funkar vid några minusgrader,men om tempen faller rejält lär gaserna snabbt kallna och kondenseras. Detta har funkat utmärkt för mej och farsan i 3 års tid nu och tar ungefär 20min att monteras och halva tiden att demontera när så är dags. Plasten klipper Du till 1gång bara,sen är det bara att återänvända den nästa säsong. |
|
Anders och Alex, jättebra svar, tack ska ni ha! Anders - har du kvar listan på de komponenter du köpte in för att genomföra bytet av VV på din bil? Vad behöver jag? (Eller vi har olika årsmodell kanske ja..) Alex, har du bilder på din isolering? Jag fattar att njurarna ska täckas, men hur menar du med "matta mot balken på kylaren"? Gärna en bild så jag vet. Hälsn Sb. |
|
Klart jag fixar lite bilder :) Men grabben har bilen just nu så bilderna dröjer till imorgon eftermiddag,runt 17 tiden. Men lovar lägga upp min lösning snarast möjligt. |
|
|
Hej! Det är nummer 1,2,3,4 och 7 på bilden som jag bytt. Det finns två varianter av oljesticksrör. Jag hade det nya med större returkanal så jag bara kollade att det inte var igensatt. Länk Anders |
|
|
Jag bytte även nummer 5. Länk /Jonas |
|
Alex - i förväg, ett STORT tack! Ser fram emot detta. Anders.B - super! Hur vet jag att jag har det stora eller lilla oljesticksröret - kan Bavaria Solna se det via mitt regnummer? ja73 - tack för din input!! /Sb. |
|
Länk visar att nya röret kom 2003/07, så du borde ha gamla. /Jonas |
|
Oj! Men för del nummer 9, d.v.s produktnummer 11431433496 (nya röret) står det ENDED?! Hur stor är då sannolikheten att BMW ens har det _gamla_ röret som jag behöver?! /Anders |
|
Det är gamla, som inte finns att köpa längre. Du ska sätta dit det nya (bättre) som har artikelnummer 11437531258 om du ska byta. /Jonas |
|
|
Hur vanligt är detta på M52TU? Jag har en M52TUB20 som ju i princip är en M54-motor. Min luktar lite bränd olja ibland men har sett att det kommer någon droppe från ventilkåpspackninen på avgasgrenrörssidan. Har trott att det är den oljan som till slut rinner av och droppar på grenrören. Men det kanske är vevhusventilationen även på M52TU i och med att de är nästan identiska med M54. ///BMW - Was sonst! |
|
| Fel, det är det gamla som har utgått. | |
Uppfattat, det är nya 11437531258 jag ska ha - tack! Tur att det passar det med då. :-) JohanE, jag är kanske inte rätt man att svara, men jag å min sida kan inte fysiskt SE att jag har oljedropp, bara känna lukten. Jag har planerat för byte av ventilkåpspackning, men i och med att jag började läsa om vevhusventilation så blev jag nojjig och postade denna tråd. Så nu lutar det åt att jag ser över även VV enligt tipsen ovan. Alltså, jag tänker såhär: Även om det verkar vara vanligt att det kan komma olja ur den packningen, så känner jag att det måste vara något som skapar trycket ATT pressa olja där, så vad kan det vara? Jo, kanske igensatt VV? Jag kommer ta säkra före osäkra och ta båda. Min packning kan man svagt se/känna under ventilkåpan och jag tycker den känns/ser okej ut, men som sagt... lika bra att göra total översyn på hela den här biten då alla verkar vara överens om att båda sakerna är vanligt förekommande. /Sb. (Anders) |
| Varför inte bara torka rent all spillolja som ligger vid täck kåpan innan grenrören? Hade massvis där på min M54, massa oljelukt vid längre körning i låg hastighet! Torkade rent och lukten försvann! Efter det har de ej kommit tillbaka. | |
Min täckplåt vid ventilkåpskanten/över grenrören, är kliniskt ren. Jag vet inte varifrån oljan kommer eller var droppar når någon del av avgassystemet. Jag kan varken se eller känna spill (så vitt jag kommer åt iaf) men doften i låg hastighet och när man stannat är kraftig. Luktar som mest illa vid höger fjäderbenstorn, hålrummet vid brandväggen. |
|
Täckskydd framför kylaren ( visar fästpunkt vänstra sidan ) Länk Täckplasten för Njurarna ( Visar även urtaget för huvlåset ) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.