AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
21.185

Varför så dyrt att läsa felkoder hos BMW?

Sida 3 av 4
3, 5 timme låter som kvalificerat skitsnack från verkstaden.
co
87
coffew
320D x-Drive M-sport F31 -18
delorian varför tror du de?
För jag tror inte att det tar 3,5 timme att programmera en bil.
co
87
coffew
320D x-Drive M-sport F31 -18
jag har märkt när man läser inlägg på detta forum, att det är mycket spekulationer, 3.5h låter som helt rimligt om bilen inte är programerad på ett par år. ex en fullsmetad x5 E70 kan vara upp till 7-8h i vissa fall
3,5 timme är inget konstigt, det kan ta mycket längre tid.
Start och sluttid står på protokollet ihop med all annan info från uppdateringen.
Varför är 3,5 h rimligt bara för att den inte varit progammerad på ett år, det ligger ingen logik i det.
När jag köpte min bil så hade den inte blivit uppdaterad på tre år. Det tog drygt två timmar att uppgradera den.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Den intressanta frågan tycker jag är hur det kan ta 7-8h? Vad är det för ålderdomligt interface? Eller jobbar den bara aktivt 10% av tiden?
Coffew.
Om du tycker det är mycket spekulationer så kan du gärna få tala om för oss vad det är man programmerar och hur det kan ta 7-8 timmar.
Jag uppdaterade min förra året, den var då 2 år och det tog 3 timmar.
Då var det ändå bara 5-7 "moduler" som behövde uppdateras...(enligt verkstaden så finns det måååånga moduler).
Efter uppdateringen så testade & provade datorn alla uppdaterade system/funktioner.
Fick en utskrift med allt som hade hänt/gjorts under förloppet.
Om jag kommer ihåg rätt så var kostnaden för detta ca 2500 kr.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
ni ska veta att de kan ta ett hellt dygn med reservation vad de är för modell å utrustning
32
48
328e36cab
M3 Coupé -97
X5 4.4i -02
535i Sedan -88
Googlade fram en tråd på ämnet. 3,5h var i underkant med vad de flesta i tråden fått vänta på sina programmeringar.

Länk
Självklart får man vänta ingen vill göra det direkt eller ha kunden som står och stressar.
Man säger ju självklart att det tar längre tid än vad det tar så det finns marginal.

wan vad är det man gör, som kräver en hel dag = 8h??

Läsning och radering av felkoder kan ju knappast ta någon vidare lång tid och det är det som diskuterades från början.
32
48
328e36cab
M3 Coupé -97
X5 4.4i -02
535i Sedan -88
@ delorian

Det var inte min bil som programmerades, utan jag följde med och var med under hela programmeringsprocessen. Det tog 3,5 timme och är knappast ovanligt.

Sen hur det kan ta den tiden att programmera kan man ju fråga sig men det går inte direkt att jämföra med en hemdator eftersom det är uppbyggt med moduler som styr olika funktioner och programmeras individuellt. Som Patrick nämnde ovan är det inte bara programmering utan en del moduler kör även tester och kalibrering.

Hittade även en lista på några av de olika modulerna i en BMW: Länk
...och fler lär det bli...

BMW i Nacka byggde i somras ut så de hade tillgång till nätverksuttag på parkeringen utanför så man skulle slippa att bilar som behövde programmeras under en längre tid skulle behöva ta upp en billyft inne i verkstan.
32
48
328e36cab
M3 Coupé -97
X5 4.4i -02
535i Sedan -88
Finns gott om historier hos verkstäderna där en kund själv har läst felkoder med sin läsare från biltema, googlat på vad som kan orsaka felet och sen inhandlat en del på valfri billigare reservdelskedja och sen kommit in och bett verkstan byta delen.

Sen blir kunden sne när bilen hämtas och felet fortfarande finns kvar.

Å så finns den andra sidan av myntet som nämnts tidigare där kunden betalar för felkodslösning och tolkning med förslagna åtgärder och sen sticker å får detta fixat på en billigare verkstad.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag tror BMW borde se över uppgraderingsprocessen om det tar så lång tid.
OM vi antar att bilen börjar på 1.0 och ska upp till 3.8 och varje tionedelsreleaese finns så kan man göra upgradering till 1.1, til 1.2, till 1.3 , till 1.4 osv men då har man gjort sina uppgraderingspaket fel tycker jag.
1.4-paketet ska innehålla även 1.1, 1.2 och 1.3
1.5 paketet ska innehålla nyehter i 1.5 plsu 1.4 som i sin tur innehåller 1.3, 1.2 och 1.1

Detta är helt normalt i de IT-system jag jobbar med. Ibland slutat man accumulera och börjar på ny kula men grundprincipen är att allt bakåt är med och systemet själv känner av om man börjar på 1.0 eller 1.1 eller på 1.2 osv

Att det är många moduler löser man självklart med parallellism - flera system måste kunna uppdateras parallellt annars har man också gjort fel tycker jag.

Det tar emot att en av världens ledande biltillverkade, som dessutom är mitt favoritmärke, verkar ha så illa vald uppdateringsstrategi.

Eller är det månne ett affärsbelut att de ska ta många fakturerbara timmar att göra?
Då borde man överväga värdebaserad prissättning - ge kunden vad de är beredda att betala för oavsett tidsåtgång. Sänks min bränsleförbrukning med 10% (och bibehållen prestanda) ökar betalningsviljan för den uppgraderingen.

Eller är det ett gammal gränssnitt med väldigt låg överfringshastighet som någon tidigare förslog - jag förstår att man inte vill byta gränssnitt för ofta men man kan ju välja ett gränssnitt som börjar med att förhandla med bilen om högsta möjliga överföringshastighet då är man framtissäker.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
tänk om ni visst vad många moduler de finns i en 760 som ska köras å testas å uppgraderingar .som sakt vad de skiljer mycket på modell å utrustning
32
48
328e36cab
M3 Coupé -97
X5 4.4i -02
535i Sedan -88
@ 325cabrio

Håller absolut med! BMW (och antagligen större delen av övriga bilbranschen) liggar långt efter inom IT. Tyvärr måste man även supporta och handskas med de system som för nuvarande är i omlopp. Fy fan för att utveckla programvara till 15 år gamla IT-system.

Det är även stor brist på datakunnig verkstadspersonal. Datanördarna och IT-akademikerna dras inte direkt till att jobba i en smutsig bilverkstad med gammal och osmidig IT-miljö om dom inte får betalt därefter.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Så länge jag inte betalar 1500kr/h för att ha bilen stående på parkeringen kopplad till en dator i 8h så kan jag vara nöjd.
32
48
328e36cab
M3 Coupé -97
X5 4.4i -02
535i Sedan -88
Dom som är bäst i Sverige på BMW's datasystem tillhör väl samma gäng som "exporterar" alla X5-/X6or till öststaterna :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.