|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag har en längre tid stört mig på att BMW tar hutlöst betalt för att göra en diagnos och läsa av felkoder. Ju dyrare bil ju dyrare avläsning. Det som är mest irriterande är när något uppenbarligen är fel t.ex. en elruta går inte att hissa upp/ned. Då måste de ändå läsa av felkoden. Får man verkligen så mycket detaljinformation genom en avläsning av fönsterhissten att man exakt kan säga vilken del som felar? Själva diagnosen är att koppla in en dator som snabbt läser av om det finns några felkoder registrerade. Det är med andra ord inget fysiskt krävande jobb och inget som kräver att en person behöver engera sin hjärna allt för mycket. Så varför är det så dyrt? Jag har hört argument om att utrustningen är dyr och måste finansieras. Det köper jag till viss del, men i andra branscher med samma förhållande räknar man in sånt i "arbetet". Jag menar BMW tar ju inte betal 100 kr för att de använt en skiftnyckel, 50 kr för en skruvmejsel etc. Går du in på banken tar ju inte de specifikt betalt för att de har använt datorn för att lägga in ett lån. Hos optikern tar man inte specifikt betalt för att läsa av glasögon eller läsa av synfel trots att utrustningen är minst lika dyr som hos BMW. Det är dyrare att läsa av felkoder och går snabbare än en synundersökning, men ändå är jag ganska säker på att utrustningen ligger i samma prisgrupp. Det är mina tankar och jag är inte verksam i bilbranschen så jag må vara enkelspårig och dåligt upplyst. Om någon kan förklara varför en avläsning av felkoder kostar 1000 kr och ge ett bra argument vore jag tacksam. Annars tycker jag det är dags att starta ett uppror mot detta ocker. | |
|
Jag misstänker att de inte vill ha massa folk som läser av felkoder och sedan åtgärdar felet själva eller på en annan mindre (billigare) verkstad. Sen är det ett annat enkelt sätt att tjäna pengar helt enkelt. |
|
|
Är rent trams att ta så mycket betalt för en avläsning. Gör dom en felkodsläsning och hittar ett fel dom åtgärdar ska man inte betala för en felsökning, utan bara för själva jobbet. Åker man bara in för att göra en avläsning klart dom ska ta någon hundralappar för det, annars blir de ju som acey säger. Men att ta 1000kr för avläsning som tar någon minut är pinsamt! Bättre att skaffa sig en någorlunda egen läsare. |
|
|
Jag är inne på aceys linje, man tar rejält betalt för att kunna tjäna pengar trots att kunden kanske väljer att åka till en annan verkstad. Sen är den utrustning som används hos auktoriserade BMW-verkstäder inte direkt gratis: min chef hos den handlare jag jobbar extra hos nämnde att en av servrarna som används i verkstaden hade kostat ~350000 kr. Det vill till att man tar en slant för att kunna betala av den. /Masten |
|
|
Diagnossystemen är som sagt väldigt dyra och till det kommer årliga abbonemang för uppdateringar av programvaror mm. i storleksordningen 50.000kr eller mer, plus kostnader för att utbilda personalen, samt alla andra overheadkostnader... Sedan är det väl så krasst att så länge de har väntetider och full beläggning i verkstäderna, väljer de att ta bra betalt. De flesta som anlitar BMW-verkstäderna har dessutom rätt nya bilar som är i premiumsegmentet, varav många dessutom är tjänstebilar = ingen priskänslig kundgrupp! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nån som testat exempelvis vad Bilprovningen kan läsa ut via sin e-diagnos? Kostar bara några hundralappar men jag vet inte riktigt vad man får ut. Det är iaf betydligt mer än vad de kollar på den vanliga besiktningen. ------- //Lövet |
|
| Jag håller med att om man bara vill läsa av felkoder så ska man få betala för det. Men har man fel på bilen och särskillt om det är ganska uppenbart vad som är fel så tycker jag inte felsökningen ska kosta. | |
|
Går det fortare att läsa av nya bilar? Att köra en full diagnos med DIS på en E39a och sedan utföra individuella test på eventuella hittade koder t.ex. för att avgöra om felet faktiskt finns eller är nåt gammalt skräp och kanske även peka ut en kompetent tar faktiskt betydligt mer än några minuter, dessutom ska ju bilen in och ut ur hallen också. Det stora problemet med verkstäderna tycker jag är timtaxan, dvs att jag måste betala för sånt som inte tillför mig något värde (dvs allt som inte är mekanikern, verkstadsgolvet, diagnosutrustningen, specialverktygen och mekanikerns fikarum där han skall äta mitt fikabröd efter väl utfört jobb). |
|
| klart man ska betala för en felsökning, de är väl de bilverkstäder till största del lever på. Då jag själv är i branschen så vet jag att det inte tar bara några minuter att koppla upp en bil... | |
|
Ja, om man bara åker in och gör en felsökning så självklart ska man betala för det. Men åker man in för att få ett problem fixat som sen åtgärdas av verkstaden som tar duktigt betalt för det ska man behöva betala för en felsökning. Det ska ingå i jobbet. "de är väl de bilverkstäder till största del lever på" -Ja, de lever dom gott på, och allt annat material det är sjuka marginaler på. |
|
|
Jag tycker allt skall vara gratis själv tar jag inte ut någon lön om jag jobbar :-) Ha deT |
|
| Jag gjorde en e-diagnos utökad på bilprovningen, 200:-. Dom kollar igenom allt som jag förstod det. Säkert samma som BMW men kanske inte vet mer sedan när det kommer till själva felsökning. Jag hade ngt fel på oljetryckskontakten men dom kunde inte se om det var ett aktuellt fel eller när det lagrades utan hänvisar till lämplig verkstad. Jag bytte kontakten och åkte sedan till BMW och fick släckt felkoden (dom hittade samma fekodl som SBP). Det tog iallafall inte lång tid hos SBP, 10min. | |
Karl-Hilding |
Vad kostade det att släcka felkoden? |
|
Bilprovningens "felkodsavläsning" är extremt dyrt i förhållande till vad du får för pengarna, eftersom de inte ens ser om koden är aktuell, de kan ju inte heller släcka koderna de hittar - inget jag skulle lägga en krona på! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sen ger inte bilprovningens felsökning specifika fordonskoder utan ofta bara en p122 osv kod. Riktig BMW utrustning kostar skjortan, den gamla dis maskinen kostade över en miljon med abbonemang osv som tillägg. Sen kan man ju även undra vad det skulle kostat istället att manuellt leta upp felen, antagligen mycket mer! Jag säger inte att det ska kosta tusentals kronor med en felsökning. Men en 5-6 hundra för en ordentlig avläsning tycker jag nog är rimligt. Vissa gånger går arbetet fort andra gånger får mekanikern hålla på i timmar för att utröna vad felet är, tror om man slår ut det på det hela så är de flesta verkstäders pris på just diagnos hyfsat rimliga. |
|
| Edit: Eller rättare sagt förmågan att se vilka felkoder som är aktuella, vilka felkoder som kan vara följdfel på en annan - en duktig tekniker som kan utrustningen och hur olika felkoder påverkar bilen är en helt annan femma än bilrprovningens.. | |
|
Och som dessutom diagnosticerat 1000 likadana bilar förut oh vet hur de är uppbyggda, vanliga fel etc! En duktig erfaren mekaniker är guld värd och ska givetvis ha betalt. Jag har fortfarande ingen lust att betala för det STORA glashuset på attraktiv (dyr) mark med tillhörande kansli. |
|
Karl-Hilding |
Prioriteras inte felkoder i tid. Det skall väl en barnunge kunna se vilken felkod som har startat och ev utlöst andra sk följdfel. Vi lever väl inte på 50-talet. |
|
Klart de ska ta betalt när det läser felkoder, men det är inte direkt kundvänligt att de vill ha 950kr bara för att läsa av felkoden till airbagen och då kollar de inga andra felkoder. Sen vill de ha 1700kr för rattringen + 1700kr för bytet. Man kan tycka att urläsning och radering borde ingå i arbetskostnaden på 1700kr. Detta är varför jag alltid kommer att stödja eftermarknadsprogramvara. |
|
|
Om en reration kostar 1000 kr för mig så spelare det mig ingen roll om det är 1 krona för arbete och matrial + 999 för att läsa ut felkoden eller omvänt. För 1000 kr är felet borta för mig och jag är nöjd. Det finns en gammal fin hisotria om en industri som fick fel på någon utrustning och ringde dit en expert som kom och tryckte på en knapp och sen var felet borta. Han debiterade 1000 kr och det tyckte industrin var dyrt och bad om specad räkning och fick följande spec tillbaka: 1 kr Trycka på knappen 999kr Veta vilken knapp man ska trycka på Lite samma sak är det med att koppla upp bilen - du får många tusen mantimmars erfarenhet och kunskap koncentrerat i en dator och den kostar att utveckla och underhålla. Om du har fel på tändspolen kan du säkert manuellt felsöka dig till det efter många timmar men du kan också låta datorn berätta det för dig på några minuter. Det är en sorts värdebaserad prissättning, inte baserad på arbetsinsatsen där och då. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
325cabrio är något på spåren. Egentligen är det inte så viktigt för prissättningen vad något kostar att tillverka eller utföra, det viktiga är vad kunden är beredd att betala. Om kunden kan betala 1000kr, fast det kostar 100kr att tillverka så prissätter man det till 1000kr. Om kunden är beredd att betala 100kr men det kostar 1000kr att utföra tjänsten, så erbjud inte tjänsten. __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.