|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Men nu kostar det inte 1 krona i felsök + 1000kr material. Så du tycker att datorn ersätter kompetensen? Så om kunden kommer in med lysande lampa och den säger byt databox + givare pga diagnosen lägger felkoder. Den byts du betalar 8k för allt, på vägen hem börjar lampan lysa igen. Vid närmare felsökning så visar det sig vara några slangar som var spruckna. Hade du betalt för diagnosen? |
|
|
Datorer är inte så smarta att de ersätter mekaniker (inte ännu i alla fall) men de kompleterar och kan ge svar på vissa saker. Säger datorn byt databox när databoxen inte är trasig så är det fel på diagnosdatorn. Den ska rapportera vad den vet och inte vad den tror. Om det är en trasig slang så kanske diagnosdatorn raportera falaktig blandning och föreslå ett antal möjliga felkällor som datorn inte kan kolla själv. Datorer av idag har ofta svårt att se saker men kan kontrollera givare och sensorer. Hade min verkstad "lagat" ett fel som direkt efter reparation återkommer så hade jag både reklamerat reparationen och bestridit fakturan. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Diagnosverktyget rekommenderar INTE vad som skall bytas, det visar felkoder. Slutsatsen står mekanikern för. ---- BMW CS #6212 |
|
| Jo men det har vu ju fått bevisat att det fungerar inte alltid fungerar så i praktiken. | |
|
Det vill jag påstå beror på bristande kompetens hos den som använder utrustningen BMW har ett väldigt fint system där man kan gå in och funktionstesta komponenter, kopplingsshema är inbyggt och kommer upp på skärmen, kontakten pekas ut med position och bild så man kan kolla t.ex. efter ärg. osv. Jag anser snarare att diagnossystemet hela tiden uppmanar att INTE byta komponenter utan härled felet först. |
|
| Eller snarare, servicedokumentationen uppmanar alltid att utreda fel, se till att ha rätt förutsättningar osv. | |
|
Ska förhoppningsvis hjälpa till att installera en BMW-server till en verkstad under våren/sommaren. Har hört att priset för servern och all kringutrustning och programvara landar på mellan 500-750 tkr lite beroende på hur mycket extra man vill ha med. På det tillkommer byggnad av serverrum med tillhörande ventilation som är byggd efter de föreskrifter BMW kräver innan dom går med på att placera en server där. Ingen aning vad de löpande kostnaderna med licenser och supportavtal kommer landa på. En verkstadstimme kostar väl mellan 1000-1500 kr och om en felkodsavläsning t ex tar en 15-20 min sen avskrivning på servern ovanpå det så är det inte oskäligt mycket för en felkodsavläsning. Mekar man ofta själv med sin BMW så rekommenderar jag att köpa ett kinainterface med t ex INPA. |
|
|
500-750kkr. Är det en stordatoranläggning?:) Det måste vara nästan uteslutande programvaran som kostar? |
|
| Har svårt att tro att man använder en server för över en halvmiljon endast för att läsa av och lagra felkoder. | |
| Tycker också det verkar skumt | |
|
Att det kostar en halv miljon - var det vad säljaren sa när du tyckte att det var dyrt att få felkoderna lästa? För 500kSEK får man väldigt mycket dator och det låter orimligt för en felkodsläsare. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| jag vet inte vad ni får era priser i från men jag bet 488:-+moms för koll å radering av felminne fordonsdiag körning av te stmodul på bmw | |
| Eftersom en enterprise-class 24/7 beräkningsserver med 12 kärnor (Xenon) samt 192GB ram och en massa SAS-diskar kostar 80000kr tror jag INTE att en server för ett (relativt sett) sketet litet diagnosprogram kostar tio ggr mer. :) | |
|
WAN vi får dem från BMW:s verkstäder. De jag nämnde ovan är från Bavaria solna, vilken var du på? Självklart skiljer det sig vart man går tyvärr. |
|
| bmw uppsala | |
| kan tilläggas att de gjordes ett annat jobb också | |
|
Enda priset jag hittar på nätet är följande Länk där dom tar 25 750€. Svårt att hitta offerter och prisuppgifter på nätet av uppenbara skäl. Jag pratar inte bara om en felkodsläsare utan hela serverpaketet som i praktiken kommer bli ett krav för att fristående verkstäder ska kunna diagnostisera och programmera BMW-bilar i framtiden. Följande bild illustrerar hur BMW's serviceverkstadssystem är uppbyggt: Länk En hel del kringutrustning med andra ord. Gissar att systemet även är modulärt och notan springer iväg om man vill kunna hantera flera bilar samtidigt när en omprogrammering kan ta över en halv dag att genomföra. |
|
|
Kan berätta om senaste gången jag följde med och uppgradera mjukvaran i en bil. Verkstan i fråga hade inte egen utrustning för detta utan fick hyra in sig hos en annan verkstad med ovan nämnda serversystem. Verkstan låg 30 minuters bilresa bort från verkstan där bilen lämnats in. Själva programmeringen tog 3,5 timme då bilen ej blivit uppgraderad på 5-6 år. Bilen kräver inte konstant uppmärksamhet under programmeringen men en del moment kräver användarinput så därför behövs en viss övervakning. Eftersom de var en annan firmas verkstad fanns de inte heller andra jobb att utföra under tiden. Bilen i fråga var en e61. På det tillkommer hyra av både verkstadsplats samt användning av utrustning. 1 timme total restid 3,5 timme programmering Hyra av utrustning ??? kr Hyra av verkstadsplats ??? kr Antag att samma mekaniker hade kunnat utföra normala arbeten på sin arbetsplats med en inkomstpenning på 1200-1400kr/h Det blir mycket tid och utgifter verkstan ska ha betalt för något som de flesta kunder har svårt att se någon motivering till. Det blir därför lättare att sätta en minimikostnad för alla jobb som inkluderar mjukvara såsom felkodsläsning för att på så sätt få kalkylen att gå ihop. Även jobbat en del inom IT-support och det kan vara djävulskt svårt att ta betalt när kunderna är privatpersoner som är okunniga på IT och har svårt att se värdet i tidsåtgång och kompetens när det handlar om immateriella ting som mjukvara. |
|
|
Kan berätta om senaste gången jag följde med och uppgradera mjukvaran i en bil. Verkstan i fråga hade inte egen utrustning för detta utan fick hyra in sig hos en annan verkstad med ovan nämnda serversystem. Verkstan låg 30 minuters bilresa bort från verkstan där bilen lämnats in. Själva programmeringen tog 3,5 timme då bilen ej blivit uppgraderad på 5-6 år. Bilen kräver inte konstant uppmärksamhet under programmeringen men en del moment kräver användarinput så därför behövs en viss övervakning. Eftersom de var en annan firmas verkstad fanns de inte heller andra jobb att utföra under tiden. Bilen i fråga var en e61. På det tillkommer hyra av både verkstadsplats samt användning av utrustning. 1 timme total restid 3,5 timme programmering Hyra av utrustning ??? kr Hyra av verkstadsplats ??? kr Antag att samma mekaniker hade kunnat utföra normala arbeten på sin arbetsplats med en inkomstpenning på 1200-1400kr/h Det blir mycket tid och utgifter verkstan ska ha betalt för något som de flesta kunder har svårt att se någon motivering till. Det blir därför lättare att sätta en minimikostnad för alla jobb som inkluderar mjukvara såsom felkodsläsning för att på så sätt få kalkylen att gå ihop. Även jobbat en del inom IT-support och det kan vara djävulskt svårt att ta betalt när kunderna är privatpersoner som är okunniga på IT och har svårt att se värdet i tidsåtgång och kompetens när det handlar om immateriella ting som mjukvara. |
|
|
Visst är det så. Sen undrar man hur det kan ta 3,5 timme att flasha om en bil, 1200bps? :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.