|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej alla, Vi får väl börja med att skilja lite på försäkringarna. BMW-klubben har en egen entusiastförskring inom MHRF och jag TROR men är ej säker på att Alpinaklubben har samma - men jag är inte säker så mitt svar gäller bara BMW-klubbens försäkring. Som "särskilt motorhistoriskt intressanta" räknas cabbar och coupéer men inte touring-modeller. Sedaner efter bedömning av MHRF. Observera dock att det endast är möjligt med 10-20-årsbilar om du redan har en 20+årsbil försäkrad inom MHRF. MHRF OCH besiktningsmannen gör en bedömning från fall till fall. Det är så här att Folksam (som är försäkringsgivare) för MHRF kommer aldrig att bara påstå något utan att styrka det. Vill Folksam påstå att du vid ett försäkringsfall inte använt bilen som entusiastbil så måste de kunna styrka det objektivt och OM de kan styrka det så är det ju naturligtvis svårt för dig att kunna styrka att du faktiskt har använt den som en entusiastförsäkring. Det är som någon skrivit tidigare. När du tecknar försäkringen förbinder du dig att använda fordonet på föreskrivet sätt. Om du sen inte gör det så kan det bli problem - framförallt bör du betänka det faktum att dina vänner i Alpina-klubben kommer betrakta dig som en fuskare. Ett exempel får illustrera det hela: 1. Var skedde skadan? På Ica Maxis parkering en fredag kl 1745. Entusiastkörning mindre troligt. |
|
|
AlexanderK: Med andra ord är Ica Maxis parkeringar förbjudna att köra på med entusiastförsäkrade fordon? Hur hade det varit om skadan skedde kl 16:30 en vardag på BMW Segeltorps parkering? Försöker inte irritera någon eller så utan det är bra en tanke. För du skrev att Folksam aldrig bara påstår något utan att allt de påstår kan styrkas. Då undrar jag genast hur de styrker att bilen inte använts som ett entusiastfordon om man parkerat på en Ica Maxi parkering en vardagseftermiddag (säg att man stannade till på Maxi för att köpa bilvårdsprodukter så att bilen kunde vara ren på den bilträff man ska närvara på kl 18:00 samma dag som i mitt exempel?) |
|
| Men att uträtta ett ärende är väl inte direkt entusiastkörning oavsett vad man köper? | |
|
Jag kan förstå Andreas oro här, och tycka att alla dessa tolkningar känns något "skitnödiga". Det känns helt befängt att man riskerar att stå utan ersättning pga man väljer att köra till ICA. Borde man inte i så fall titta på att skärpa grundkraven för vad som är ett entusiastfordon? För det är väl fordonet man försäkrar, inte föraren? Nu verkar det som att körbeteendet, snarare än bilen, som försäkras. |
|
|
Det är förare och bil som vägs ihop vid bedömning om en försäkring ska beviljas eller inte, det gäller oavsett vilken entusiastförsäkring man är intresserad av. Om en skada sker på en ICA parkering så ser det nog inte så bra ut för försäkringstagaren om det inte finns synnerligen goda skäl till att befinna sig där. Fordonet ska användas som entusiastbil och sällan har då bilen att göra på en ICA-parkering om nu det inte är bilträff där naturligtvis (=synnerligen goda skäl). Premien är låg just på grund av att användnignen är strikt reglerad likaså miltalet. /Johan |
|
|
Alexander; Är detta sant? "Som "särskilt motorhistoriskt intressanta" räknas cabbar och coupéer men inte touring-modeller." Så en M5 Touring E34 (891st tillverkade) är alltså ointressant medan en "massproducerad" M3 Coupé 3,0 E36 (11284st enbart i vänsterstyrt utförande)är intressant?! Märklig inställning om det stämmer. Mvh Stephan |
|
|
Håller med dig Stephan, det finns ju en del Touringmodeller som helt klart är motorhistoriskt intressanta. ___ //Ulf |
|
|
Acey: +1 Bättre att införa en striktare ålders/sällsynthetströskel med milbegränsning än att försöka tolka körmönstret. För mig är entusiast en person som håller sitt ovanliga fordon i synnerligen gott skick, vilket utesluter hård vardagskörning. Sedan om de 500 milen per år går till Byggmax eller Alpinaträffar är väl ointressant? Vad blir ni gladast över? En fint skött och välputsad Alpina som plötsligt står där, på parkeringen till ICA en grå måndagseftermiddag, eller samma bil inställd i en rad om 20 likadana bilar på en klubbträff? :) |
|
|
Ja, vem blir gladast? Förmodligen blir försäkringsbolaget gladast om man inte parkerar bilen på Ica då man handlar då det föreligger en betydligt större risk att något händer där än på en bilträff, alldeles oavset om man glädjer alla på ICA-maxi. Händer det något så så kan man kanske inte utesluta att någon inte blir glad. 500 mil till Byggmax är uteslutet, bara att läsa försäkringsvillkoren innantill så förstår man att det försäkringen sätts ur spel, då får man ta sin bruksbil, PUNKT. /Johan |
|
|
Intressant tråd. Utan någon djupare kunskap om enthusiastförsäkringar så förstår jag att det är svårt att spalta upp vad som behöver uppfyllas för att få dessa försäkringar. Men betänker man den låga premien för bilar som ändå har lite värde så förstår man att bilarna skall brukas med högsta försiktighet. Låter bra att kraven är många och lite "luddiga" för att komma med "i klubben" av enthusiastförsäkrade för att avskräcka icke-enthusiaster som potentiellt kan skada försäkringarnas rykte. Baksidan blir just att ingen kan säga vad som krävs. Försäkringen bygger väl mer på ägaren/enthusiasten än bilen egentligen (rätta mig om jag har fel), också därför man lättare kan få en andra bil försäkrad på samma sätt. Detta gör väl att man kanske anses (min åsikt) som mer enthusiast om man köper bilen oberoende av försäkringspremien till att börja med. Som någon nämnde att vara med i klubben ett tag och "nätverka" sig in i Alpinaklubben kan ju aldrig skada och borde främjas tycker jag. Finns det inte något typ av värde i att använda referenser till och med? Mina tankar denna förmiddag. Ha det gott och ta hand om bilarna. |
|
| Stephan: Det är som sagt ett undantag för gränsen på 20 år då en fordon kan godkännas om det är särskilt motorhistoriskt intressant. Touring är det inte, då får man helt enkelt vänta till 20 år är uppnådda. | |
|
Alexander; Jag uppfattade det som att Touring alltid var ointressanta. Varför ser man ner på Touring och sitter på rosa moln när en Coupé eller öppen bil dyker upp? En M5 Touring är ju mer/mycket mer speciell än en 850 CSI, Z8 eller en M3 CSL. Dessa massproducerade fordon!=) Är det möjligt att försäkra en Z8 eller M3 CSL idag? Vem bestämmer vilka modeller som är intressanta? Stämmer det att det är tillverkningsåret som gäller för 20års regeln? Alltså en 1994a tillverkade dec-93 kan försäkras 1/1-2013? Mvh Stephan |
|
|
Tillverkningsår kör MHRF med. Klart att det går att försäkra en touring, kanske inte en Volvo 855, men definitivt en M5 touring om den är fin och allt annat stämmer. Finns ju dessutom bra exempel jag kan räkna upp, Askens gamla utomordentligt fina gröna M5 touring ex.vis. Johan |
|
|
Johan; Askens gamla känner jag till. Är det via MHRF? Vet att det rynkades lite näsa i och med att det var en kombi... En fin 855R (en flamröd med glaslucka, 5vxl och 4xairbag är inte fel) eller T5-R borde funka tycker jag eller varför inte en Nissan King Cab V6 som i princip är utrotad. Mvh Stephan |
|
|
Det är MHRF. Klart att de hisingetraktorer du nämner också förmidligen går att försäkra om de är i skick som Askens gamla M5 Touring och den inte antas användas till att frakta virke fram och tillbaka från Woody. Känner till Saab 9000 som entusiastförsäkrats, det finns väldigt många undantag helt enkelt. Huvudregeln är en bil och ägare sambedöms. Jag har besiktigat ett 50-tal fordon och endast gett avslag en handfull ggr på väldigt goda grunder. Johan |
|
|
Titta, min gamla bil diskuteras, jag blir nästan rörd för jag ångrar att jag sålde den än idag men man får gå vidare ibland nöjesutbudet ifrån München:) För att klarlägga min f.d. bil så är det den enda Svensksålda M5 Touring 1995 som idag rullat under 10.000 mil och är i skick som nästintill ny minus lite stenskott i framspoiler och stötfångare för att den första ägaren hade oförståndet att köra den två vintrar i Stockholmstrafiken året runt med vad det innebär av stenskottssprut ifrån andra dubbdäcksinnehavare med mera. Det första jag gjorde när jag köpte bilen var att byta vindruta samt gjorde en rejäl polering och lackskydd hos Länk så man fick tillbaka nybilskänslan igen. Jag valde att inte lacka om fronten just för att jag bedömde tillsammans med en fackman att kvaliten på bilens fabrikslack var svår att reproducera med 100%-igt resultat. Den nuvarande ägaren är sedan många år klubbmedlem och även av klubben godkänd besiktningsman med en 3.0 CSL i fint originalskick i sin ägo sedan många år samt även flera andra BMWs som bruksfordon åt sin familj så att få min M5 touring med den ägarhistoriken och skicket godkänd för undantagsregeln 10-20 år var det inte ens någon diskussion ikring. Entusiastförsäkring är och kommer vara en stor förmån att få erhålla och tillika ansvar som faller enbart på föraren och ägaren av bilen ifråga. Därav premien oavsett om man åker på Alpina CS eller BMW CS förhandlade avtal. En försäkring bygger på kollektiv fördelning av kostnader och långårigt upparbetade förtroenden hos försäkringsbolag av folk som vi kan beteckna som bilentusiaster som jobbar ideellt i motorklubbar landet över just för sitt eget höga nöjes skull, helt oavlönat. Intresserade och nyfikna är varmt välkomna att besöka arrangemang, klubbmöten och träffar som äger rum runtom i landet med jämna mellanrum. Besök Länk eller Länk för att se mera om när det finns ett arrangemang som passar med dina lokala behov och möjligheter. Antalet lokala avdelningar och träffar kommer iaf inom BMW CS att öka kraftigt under de närmsta åren i o m att dussintalet nya underavdelningar håller på att skapas frän Dalälven och söderut. När man beslutat sig och väl tagit sig tiden att besöka dessa arrangemang en eller ett par gånger kommer man upptäcka hur trevligt vi har det och hur många fördelar ett medlemskap i respektive klubb ger, förutom till tillgången till ett nätverk av människor med många specifika kontakter och kunskaper inom ämnet Alpina och BMW ger. Ta till exempel Stephan735i som är BMW CS klubbmedlem, om man behöver en utrustningslista till valfri BMW oavsett var på jordklotet den befinner sig så fixar han det:) Undantaget från mina egna bilar och 2st E38 750 iL L7 uppe i Dalarna som vars ägare inte vill att deras bilar publiceras på nätet men folk får gärna titta på dem och njuta av dem på utvalda träffar dit de gärna kommer. Alltså som en stor famlij och en stor gemenskap. Med en möjlighet av många som erbjuds, att kunna teckna en entusiastbilsförsäkring för en bil som är meningen att brukas och vårdas som många redan beskrivit i denna tråd. Inte en försäkring som man genom 3 musklick på internet kan köpa till nollpris och leva i tron med att man kan åka till Byggmax eller Ica för att handla bara för att de en gång om året har rea på shampoo, svampar eller vax. Jag själv har en 1995 850Cia och en 2000 750iAl, både i mycket gott skick. Dessa betalar jag idag helförsäkring för och kan därför bruka dem som jag vill och med därtill tillhörande premier även om de rullar som entusiastbilar huvudsakligen. Den 1 maj 2015 kan jag låta besiktiga min 850CiA och erhålla en entusiastförsäkring för den samt även då erhålla en entusiastförsäkring för min 750iAL 00. Besparing, cirka 19.000 kronor per helår. Båda bilarna står givetvis i enskilt garage redan idag och uppfyller alla entusiastförsäkringsvillkor. Väljer man att vilja använda sin BMW 3.0 CSL, Svensksålda fåägare M5 Touring 1995 eller valfri Alpina för den delen för att åka vardagsärenden så får man helt enkelt teckna en (förhoppningsvis) helförsärking för sin bil och betala premien därefter. Samtliga entusiaster och medlemmar som idag har erhållit en eller flera "entusiastbilsförsärkringar" är givetvis måna om att de försäkringsbolag( Folksam respektive If) inte drabbas av skador i onödan eller att försäkrade fordon utsätts för onödig risk, därav tar vi oss alla tiden att sakligt och tydligt försöka förklara grunderna och möjligheterna så mycket som möjligt för denna typ av förmångliga försäkring. Försäkringarna är till för Alpina och BMW:s i detta fallet. Volvo 855 får diskuteras på ett Volvoforum:) Alltså, nästan alla försäkringar kan man idag köpa via internet på nolltid. Lägst pris attraherar vissa, bäst villkor andra, gynnsamma självrisker den tredje. Entusiastbilsförsäkring är ingen masskonsumtionsvara som andra försäkringar är. Punkt. Mvh Asken |
|
|
För att förtydliga mitt tidigare inlägg med ett bra exempel. Om man precis köpt sig exempelvis en 1993 M5 Touring att använda som bruks- eller andrabil som är väl nedgången, rostig och allmänt sliten samt upptäcker att man inte har råd med försäkringen efter 2 månader så är man inte välkommen att entusiastbilsförsäkra den hos BMW CS/ MHRF bara för att man tror att man ska klara av ekonomin med en sådan försäkring, oavsett om man brinner för märket och är vare sig 25 eller 65 år som registrerad ägare. Man får vackert bli medlem i BMW CS, helrenovera bilen seriöst och visa sig lite i klubbkretsar eller motsvarande. Därefter platsar denna bilen in som vilken entusiastbil som helst under förutsättning att den brukas och förvaras enligt vad som är väl beskrivet i denna tråden. Mvh Asken |
|
|
Efter att ha läst igenom hela tråden ifrån första postningen så bara gapskrattar jag. Gissa vilken brukshink "johnor" nyttjar till vardags när han inte njuter av en av sina många BMWs? Jo nämligen en 855 Turbo som tar han till både Byggmax, Lidl och Rättvik:) Han är dessutom godkänd besiktningsman för BMW CS MHRF-försäkring och står bra mycket högre i rang i klubben än mig, hoppas jag inte avslöjat för mycket:) Mvh Asken Som nu ska gå ut på altanen och avnjuta en kall pilsner i solskenet! |
|
|
Asken: Mycket bra skrivet. M5 E34-95 är en klassiker synd att du sålde den, men den är i rätta händer så det är ok ändå=). Den enda andra Sv-sålda M5 Touringen (Calle Rosenblad var första brukare) är till salu just nu, tyvärr inte i så bra skick Länk Dock kan du redan idag få dina bilar entusiastförsäkrade. Pratade med den nuvarande ägaren till en av mina 540i/6 E34, den sista med M-Sportpaket vilken blev entusiastförsäkrad av LF Stockholm tidigare i år. Ägaren kontaktade LF som skickade ut en värderingsman som godkände den på stört. Kraven LF ställde var brandsläckare (går bra att ha lös) vanlig bruksbil, bostaden försäkrad genom dem och garage. Självklart krävs det även en entusiastisk och seriös ägare. Efter godkännandet blev årspremien 1730kr och max årlig körsträcka är 500mil (kan höjas för Europasemester). #788 är en underbar bil som jag saknar, men jag kan njuta av dens systerbilar så det är ok ändå. Länk Länk Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: Tack för det. Jag flyttade förra året över alla mina bilar, hem- och husförsäkring samt pensions- och personförsäkringar till BMW OF/ If från just LF på grund av premierabatter samt andra fördelar man har som medlem i BMW CS. Orkar inte göra om hela proceduren igen då det tar många månader pga av många försäkringar att hålla koll på så jag väntar snällt 1 1/2 år sedan har jag en premie på cirka 700 kronor per helår och ingen milbegränsning på mina bilar:) Undras omFolksam/ MHRF godkänner 540i/6 som entusiastbil? Har ingen aning. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.