|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag uppfyller samtliga krav såsom körsträcka och förvaring men för att få en entusiastförsäkring enligt Alpina klubben verkar det som man ska skicka bilder på objektet till en besiktningsman som sedan godkänner. Detta förfarande känns ganska hemskt eftersom man inte på förväg vet om bilen kommer kosta 2tkr om året eller 20tkr om året. Jag tittar väldigt brett efter entusiastbil nu och det vore ju inte helt fel med en lite mera praktisk bil såsom B10 Touring. Vissa av dessa är ganska gamla vid det här laget med en viss "patina". Detta har jag inga problem med själv men jag vill veta om det omöjliggör att entusiastförsäkra bilen? ------- //Lövet | |
|
Man måste även visa upp bilen för en besiktningsman. Den godkännes sen efter ett protokoll där allt med bilen gås igenom. Viss patina ska inte vara omöjligt att få igenom, men bilen ska nog betraktas som "fin" för att få låg premie. Men det är viktigt att bilen inte brukas på vintern, och att den är i original-skick. Min gick igenom med eftermarknadslyktor (facelift) men där gick gränsen enligt besiktningsmannen. Jag fick visa bilder på original-lyktorna liggandes hemma i förrådet. Solfilm går kanske också igenom.. Tänk också på att man måste varit medlem i Alpina-klubben en period, har för mig 2 månader, innan en besiktningen är möjlig. Det bästa är nog att kontakta en besiktningsman för att få reda på mer. |
|
|
Kanske bäst att gå med i Alpina klubben redan nu. Stylade bilar är absolut helt ointressanta men vi pratar om 15 år gamla bilar i många fall. Var går gränsen för en sliten lack? Inredning? Den här osäkerheten gör mig frustrerad. ------- //Lövet |
|
|
Hej Lövet, Först och främst är det kul att du är intresserad av att skaffa en Alpina! Du behöver vara medlem i Alpinaklubben i tre månader för att få teckna en entusiastförsäkring och du kan teckna en försäkring oavsett hur gammal bilen är eller vilken karossmodell den har. När du vill teckna en försäkring kontaktar du klubben så att du kan kopplas ihop med en besiktningsman och ni kan boka en träff för besiktning av bilen. Bilen besiktigas enligt ett protokoll och bilder tas för att dokumentera dess skick. Bilen behöver inte vara i "nyskick" för att en försäkring ska tecknas mer än att den skall kännas fräsch. Det blir lite svårt att beskriva såhär över forumet, skulle för du kan naturligtvis försäkra ett renoveringsobjekt - förutsatt att du inte har en uttalad ambition att renovera bilen. När det gäller en e39 B10 Touring blir det kanske lite speciellt eftersom den har ett så högt bruksvärde och vi vill vara säkra på att bilen verkligen kommer att användas som entusiastbil. Jag vet inte om du blev så mycket klokare? Det bästa jag kan säga är att den ska kännas fräsch, den kan ha någon liten rostblämma, t.ex. tanklocket eller bakluckan eller båda. Dock inte tanklock, baklucka, alla dörrar och huven, samtidigt som den är full med smårepor och dörruppslag och luktar rök... Men lite stenskott kan den naturligtvis ha, det är ganska normalt. Bilen behöver heller inte vara i ett strikt originalskick, vi har modifierade bilar som är försäkrade. Det är dock viktigt att du som person känns trovärdig i din ambition att använda bilen som en entusiastbil. Dvs att du är rädd om den och inte kommer bruksköra den. Max körsträcka är 500mil om året. Det är viktigt detta efterföljs eftersom brott mot reglerna betyder att försäkringen är ogiltig. Lycka till med letandet! Det är förbaskat trevliga bilar, BMW med en stjärna (dock inte MB ;-) i kanten. Hör av dig om du undrar något mer. mvh Fredrik Ekroth kassör m.m. |
|
|
Första gången jag önskat mig en editfunktion! I tredje stycket ska det stå såhär: "Bilen behöver inte vara i "nyskick" för att en försäkring ska tecknas mer än att den skall kännas fräsch. Det blir lite svårt att beskriva såhär över forumet, för du kan naturligtvis försäkra ett renoveringsobjekt - förutsatt att du har en uttalad ambition att renovera bilen." mvh Fredrik |
|
|
Hej Tack för ditt omfattande svar. Tyvärr förstärkte det snarare osäkerheten än undanröjde den. Att kunna bevisa att bilen kommer enbart användas entusiastmässigt är ju omöjligt. Jag måste ju kunna använda bilen och det innebär att åka på semestrar, besöka folk, åka och handla nån gång osv. Det mesta som en bil faktiskt är till för att användas till. Givetvis uppfyller jag alla villkor såsom att ha en annan bil till, ha eget garage som bilen förvaras i osv. Detta är inte direkt en bil som kommer användas för att åka till bygghandeln i. Men den kommer inte heller bara tas fram och åka i en cirkel på landsväg i 1 timme och sedan parkeras in i garaget igen. ------- //Lövet |
|
|
Hej Lövet. From den 1/4 kommer bla följande text att finnas med i IF.s försäkringsvillkor för entusiastförsäkringen. "En speciell försäkring för dig som har speciellt motorintresse, för dig som uppskattar fordon med äldre teknik, större särprägel och personlig karaktär. För dig och ditt fordon har vi skapat den här försäkringen. Den är förmånlig, men ställer också vissa krav. – Bara s.k. samlarfordon får försäkras: veteraner, klassiker och specialfordon. – Fordonet får inte användas som bruksfordon, utan huvudsakligen till klubbträffar och enstaka privata nöjesturer upp till 500 mil per år. Med nöjestur avses inte semesterresa, resa till och från arbete eller sommarställe. Detta förutsätter normalt att du också är registrerad ägare till ett bruksfordon. – Fordonet ska stå parkerat i enskild låst lokal när det inte används enligt ovan. – Fordonet får inte hyras ut eller användas för övningskörning. – Försäkringen kan bara köpas genom motorklubb som If godkänt. – Försäkringsbeloppen ska motsvara marknadsvärdet. – Du får ingen bonus eller If Plus-rabatt på denna försäkring, i stället får du direkt en låg premie." När man ansöker om entusiastförsäkringen ska man vara helt säker på hur man kommer att använda sitt fordon, kommer man att använda fordonet på annat sätt än det som tillåts enligt försäkringsinformationen så ska man ej ansöka om försäkringen. Använder man ett entusiastförsäkrat fordon som bruksfordon så gör man sig skyldig till en form av försäkringsbedrägeri iom att man har skrivit under och godkänt försäkringsvillkoren. Tyvärr finns det folk som bara är ute efter en billig försäkring till sin bil och som sedan använder den året runt som bruksbil och tom parkerar den ute på gatan i "ur och skur" med stora skaderisker som följd. Detta medför i slutändan att de som sköter sig blir lidande i form av högre försäkringspremier. För att göra en jämförelse så kan man kan säga så här, tänk att du har en E9 3,0 CSL i bra skick hur skulle du använda den ? På liknande sätt ska du använda din B10 om den ska vara entusiastförsäkrad. Hoppas det här har givit en bättre bild av vad som krävs för denna försäkringsform. Hälsningar Ando Gunnarsson Försäkringsansvarig Alpina CS Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Hej Andreas, Jag är själv besiktningsman för BMW-klubbens MHRF-försäkring och kraven är liknande: * Endast bil som används som nöjes/entusiastfordon. Du får bara använda fordonet till nöjeskörning och hobbybruk. * Körsträckan är faktiskt obegränsad - och du FÅR faktiskt använda fordonet på vintern även om det kanske skulle resa frågetecken om karaktären på hur fordonet brukas. Utlandssemester på sommaren är dock helt okej. Teoretiskt sett får du åka på bilsemester runt hela Europa om du vill. * Du skall vara ägare till ett annat bruksfordon som skall vara ditt ordinarie fordon. Ska vi vara petiga så MÅSTE det faktiskt inte vara du som är ägare - det räcker om det är någon i din familj. * När fordonet förvaras på hemmaorten så skall det nattetid förvaras i eget låst garage. * Fordonet skall vara utrustat med brandsläckare och huvudströmbrytare. * Fordonet skall vara äldre än 20 år. Om du redan har en MHRF-försäkrad bil så kan du om du äger en bil som är 10-20 år gammal försäkra även denna om den är av SÄRSKILT motorhistoriskt intresse. Dit hör dock inte touringmodeller. Utifrån hur du beskriver ditt tänkta användningssätt "semester, handla, besöka folk, sådant man har bilar till mest i allmänhet" så låter det dock inte som BMW-klubbens MHRF-försäkring är lämplig. Det är just det där med "handla, bilkörning i allmänhet" som är kruxet. Själv körde jag faktiskt 900 mil med min 850 under 2012 - ren nöjeskörning. Jag var på ett par-tre träffar med den, åkte på lite reparationsresor med mera och lite finåkning på semestern. |
|
| För övrigt var liknelsen med en E9 3.0 CSL bra - visar på vilken typ av körning det är frågan om. | |
|
Hur är det tänkt att ni som besiktningsmän ska kunna kontrollera körningen som bilen avses användas till? Är helt med på att ni kan kontrollera -förvaring -att det finns en bil till -körsträcka Den typ av körning jag funderar på att använda ovanstående eventuella Alpina till skulle jag inte tveka att använda en klassisk BMW till. Men hur bevisar jag det? ------- //Lövet |
|
|
Ganska enkelt egentligen, du skriver under och godkänner försäkringsvillkoren dvs du "binder" dig till att bruka bilen enligt de för försäkringsformen ställda kraven. Sen finns det givetvis ingen som kan kolla att du följer dessa krav utan det är upp till dig och ditt samvete om du följer reglerna eller inte. Om olyckan skulle vara framme i samband med "otillåten körning" så är risken överhängande att ersättning uteblir. Besiktningsmännen gör en helhetsbedömning av fordon, ägare och förvaring i samband med besiktningen och försöker iom det bara godkänna de ansökningar som de anser är lämpade för försäkringen. Sen är det omöjligt att följa upp varje fordon och hur de brukas men om det framkommer att fordonet missbrukas så är man inte längre välkommen som medlem i klubben och iom det så har man inte heller längre rätt till försäkringen. Kort sammanfattat, om man ansöker om entusiastförsäkringen så följer man de krav som finns annars tar man en annan försäkring, en entusiastförsäkring är inte ett "billigt alternativ" till en traditionell försäkring. Skulle du verkligen åka och handla med en 3,0 CSL och parkera den på en "butiksparkering" med risk för dörruppslag osv? Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Att bruksköra en entusiastförsäkrad bil är väl ungefär lika oärligt som att skenförsäkra bilen på mor/far för att sänka kostnaden. Du verkar väl egentligen vara ute efter en rolig andrabil och inte en entusiastbil när man läser det du skriver. |
|
|
Intressant diskussion! Jag har tidigare tittat på Alpinas entusiastförsäkring men reagerat på just det som Andreas beskriver, dvs. svårigheten att vid en ev. skada bevisa att bilen enbart nyttjas som entusiastbil. Jag anser nog att min B7:a nyttjas med mycket varsam hand på samma sätt som en unik E9 CSL. Årligen rullar den under 500 mil. Men, jag vill kunna ta ut bilen en härlig sommardag och ta en tur, utan att det måste vara en klubbträff som är målet. På samma sätt vill jag kunna ta bilen till vänner och bekanta en sommardag utan att behöva bevisa att detta var just en privat nöjestur. Om jag stannar till för en lunch någonstans så måste bilen kunna stå på gatan under tiden lunchen intas. Vid tillfälle vill jag åka ner till Buchloe utan att behöva stirra på om trippmätaren ev. snurrar för långt vid en sådan resa. Min erfarenhet av försäkringsbolag är att allt är toppen så länge som premierna rullar in till bolaget. Sker en skada har jag däremot svårt att acceptera att bli sedd och behandlad som en bedragare samt att bolaget ofta lägger ner mycket möda och kraft till att förklara varför försäkringen inte gäller fullt ut just i detta fall. För att slippa hamna i ett ev. bevisläge, där jag har att styrka att bilen var ute på en nöjestur och inget annat, så har jag valt att ha en "vanlig försäkring" med så höga självrisker som möjligt. Visst är det dyrare men hellre det än att behöva försöka övertyga någon att bilen enbart nyttjas som entusiastbil. |
|
fredde 7 |
En sådan försäkring som Alpinaklubben lyckas teckna får man nog vara väldigt rädd om. Önskar att ngt liknande funnits till BMW:s M modeller. Är surt att betala 4000kr för 4 månaders försäkring och 100 mils körning. Många verkar missförstå detta med entusiastbilar. En bil är inte per automatik en entusiastbil bara för att det är en ovanlig eller rolig modell. Entusiastbil blir den först då dess ägare bestämmer sig för detta, och att denne då intresserar sig för fordonet på ett sett som omöjligjör praktiskt utövande. Detta verkar dock svårt för våra försäkringsbolag att acceptera, men är min uppfattning. |
| Fredde7: klockrent inlägg ! :) | |
|
A.G mitt ägande av bilar med samma användning har resulterat i exakt 0 dörruppslag eller andra skador i någon form i över 10 års tid så jag är inte så orolig för att få ersättning för några skador. Räknar inte med att få några alls. Jag är orolig för att köpa en bil som uppfyller alla villkor, vilket även gäller mig själv, men ändå inte få bilen godkänd för entusiastförsäkring efter köpet med någon vag motivering "eh, vi tycker inte du verkar som en entusiast" baserat på något som jag inte själv kan kontrollera. Citat: "Besiktningsmännen gör en helhetsbedömning av fordon, ägare och förvaring i samband med besiktningen och försöker iom det bara godkänna de ansökningar som de anser är lämpade för försäkringen." ------- //Lövet |
|
|
Andreas; Det bästa i ditt fall är nog att gå med i klubben, träffa "din" besiktningsman och diskutera saken INNAN du köper bilen. De/den kanske kan hjälpa till att hitta den perfekta B10 Touringen dessutom?! Eller om du hittar den själv så skicka bilder/information till besiktningsmannen innan du betalar bilen. Mvh Stephan |
|
|
Hoppas för övrigt inte att jag låter upprörd i något inlägg, det är inte alls poängen. Jag vill bara reda ut precis vad som gäller på förhand. Kan exempelvis AG dela med sig av några exempel på bilar, och/eller bilägare, som inte blivit godkända för försäkringen och varför? ------- //Lövet |
|
|
Hej Lövet. Citat: Jag är orolig för att köpa en bil som uppfyller alla villkor, vilket även gäller mig själv, men ändå inte få bilen godkänd för entusiastförsäkring efter köpet med någon vag motivering "eh, vi tycker inte du verkar som en entusiast" baserat på något som jag inte själv kan kontrollera. Slut Citat. Om du köper en bil som uppfyller kraven, förvarar den som man ska och ger ett seriöst intryck vid besiktningen då finns det ingen större anledning till att en besiktningsman ska avslå din ansökan, sen är det bara att följa de regler som gäller för försäkringen och den biten är det bara du som kan kontrollera. Om man istället envisas med att vilja utföra besiktningen vid en bensinmack i snöslask och ger ett allmänt oseriöst intryck ja då blir det garanterat stopp. Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Okay, det sista inlägget lät mera betryggande. Jag kommer inte ha några problem att visa upp bilen hemma eller liknande. ------- //Lövet |
|
| ursäkta OT, men en fråga till Alexander > det här med att andrabilen som är 10-20år skulle komma att klassas som något som har "särskillt motorintresse" - är det endast M-bilar och Alpinakärror som kan tänkas trilla in där? Eller kan tex en ovanligt välskött standardseriebil (tex E46 330) med en ägare slinka in där också? OM det inte är en touring dvs ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.