AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
11.261

Måste göra mig av med min 7:a p.g.a. löjliga priser i Norge

Sida 2 av 3
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Ja, vill man lämna Sverige helt och bara bo i Norge så får man ju betala avgifter på samma villkor som alla andra norrmän.

Men, om man behåller en väsentlig anknytning till Sverige så har man goda förutsättningar för att komma runt det här. Att ha d-nummer över en längre tid är då inga problem.
Ja självklart får man göra det. Det är därför jag ska sälja och köpa norsregistrerad bil.
Men det lönar sig inte att tulla över min svenska bil p.g.a. löjligt höga avgifter.

Men att hålla på att fiffla med D-nummer hit och dit är inget för mig. Och som du skriver: ska man bo i Norge så får man betala på samma vilkor. D-nummer är inga problem med att ha en längre tid. Men blir du stoppad och polis eller tull menar att du är boende i Norge, så ligger ansvaret på mig att kunna påvisa att jag varit i Sverige minst 186 dagar/år. Och kan man inte det så står man där med skägget i brevlådan.
_s
89
_skar_
Bmw 328 e46
Ha kvar ditt D nummer och säg att du veckopendlar.. Har blitt stannad i alla möjliga tull och poliskontroller de 6 år jag jobba i Norge och var man bara skriven på en svensk adress och hade ett d nummer så va de aldrig några problem.. Dem orkar inte hålla på att leta o rota för att sätta dit dig. Värre är om du är polack då är det ju svårare att säga att du t ex veckopendlar.. Man ska aldrig som svensk skriva sig i norge.
Hej _skar_

Har haft norskt personnr snart 2 år nu. Ska man bo i Norge och köpa lägenhet mm så är det inte mycket att välja på. Har också blivit stoppad ett flertal ggr, men man vet aldrig när det kommer en grining polis eller tullare som vill sätta åt en. Med D-nr så är det inga problem att komma runt detta, men eftersom jag kommer att stanna i Norge i framtiden så är det enklaste att ha riktigt pers.nr.
Så nu letas det bil för fullt, och så får man se när man orkar slänga ut den jag har på blocket..
_s
89
_skar_
Bmw 328 e46
Jag förstår. Missa nog lite info ser jag.. Men jag såg att någon skrev om flyttgods. Vet att det har gått förr men det kanske är borttagit? De va ju inte helt utan avgifter men klart billigare än att importera bilen.?
pe
250
pettran
skar -> Flyttgods funkar inte sedan flera år. Det är full registreringsavgift + moms som gäller.

krille -> Har du kollat "alternativ metode"? Jag tror det lönar sig i ditt fall.

186 dagar får man förresten ta med en stor nypa salt. Det är vad norska tullen hänvisar till, men det håller inte rättsligt eftesom det är EU-rätt som ytterst styr hur Norge får beskatta fordon hemahörande i annan EU-stat.
pettran->det är Norge själva som bestämmer sina tull och avgifter för import. Se bara på kött och ostprodukter bl.a. Norge är ej med i EU utan bara EES som är ett europeiskt samarbete. Nu är jag ingen expert på detta område, men varför skulle tull och polis arbeta efter ett sätt som ej skulle hålla rättsligt?? Om det nu vore EU som styr skatten på bilar så skulle alla som flyttar till Norge (från annat EES land) kunna använda sina fordon här. Det är enligt lag olagligt att framföra svenskt fordon i Norge om man har norskt personnr.
pe
250
pettran
Det stämmer att Norge är en suverän stat som själva bestämmer sina lagar, skatter och tullar.

Det stämmer att Norge är med i EES, det Europeiska Ekonomiska Samarbetet. EES är en förlängning av EU som ger bland annat Norge möjligheten att delta i den öppna "inre marknaden".

Det stämmer att livsmedel är dyra i Norge. Norge har nämligen ett undantag som innebär att import av jordbruksprodukter inte regleras av deras EES-avtal. Undantaget var en förutsättning för att överhuvudtaget kunna gå med i EES eftersom bönderna har en stark politisk ställning i Norge.

Det stämmer inte att norsk tull och polis i praktiken arbetar efter en 186-dagarsregel. Det är endast en tumregel som inte i alla tillfällen håller rättsligt.

En grundprincip för den inre marknaden är nämligen att varor, tjänster och arbetskraft får röra sig fritt över de deltagande staternas nationsgränser. Alla deltagande stater har förbundit sig att följa de gemensamma regler som sätts upp och de har förbundit sig att undanröja alla egna lagar som utgör så kallade gränshinder, det vill säga regler som i praktiken hämmar den fria rörligheten.

Flera länder, bland annat Nederländerna, Danmark och Finland, har stora begränsningar i hur utlandsregistrerade fordon får användas i det egna landet eftersom de vill försvara sina höga fordonsskatter. För vanliga arbetstagare, å andra sidan, är ofta möjligheten att nyttja ett fordon en förutsättning för att kunna ta sig till ett jobb i en annan EES-stat.

Detta skapar en konflikt mellan den fria rörligheten på den inre marknaden och de individuella staternas vilja att beskatta fordon. För att undanröja den här typen av gränshinder har EU därför sett sig tvingat att sätta upp regler som reglerar i vilken stat fordon ska anses registrerade och vilka stater som har rätt att beskatta vilka fordon. EU reglerar däremot inte vilka skattesatser de olika staterna kan ta ut, utan det är upp till varje land att bestämma.

I korthet kan man säga att ett fordon ska registreras och beskattas i endast den EES-stat där fordonets huvudsaklige ägare och brukare har sin egentliga hemvist. Med hemvist menas det land till vilket ens personliga och ekonomiska band är starkast. Hemvist har ingenting att göra med hur många övernattningar man har i den ena eller den andra staten, utan det är en helhetsbedömning som behöver göras.

Detta innebär alltså att de flesta svenskar som arbetar i Norge men har kvar en stark anknytning till Sverige (egentlig hemvist i Sverige) har
rätt att köra svenskregistrerad bil i Norge under obegränsad tid.

Det finns ett rättsfall där en svensk lämnade en segelbåt till vinterförvaring i Norge. När han skulle hämta ut båten mer än ett halvår senare hade norska tullen beslagtagit den med hänvisning till att den varit i Norge mer än 183 dagar och därför skulle beskattas i Norge. I domen konstaterar rätten att svensken har sin hemvist i Sverige och Norge har därför ingen rätt att beslagta eller beskatta båten.

I ett annat rättsfall fick en dansk person rätt mot Danmark som hade beslagtagit hans tyskregistrerade bil. Dansken bodde sedan många år i Tyskland där han också arbetade. Han använde sin tyska bil när han övernattade hos sin flickvän i Danmark, vilket han gjorde i princip varje natt under mer än ett års tid. I domen konstaterar rätten att han fortfarande, trots alla övernattningar i Danmark, har sin egentliga hemvist i Tyskland och därför har Danmark ingen rätt att beslagta eller beskatta hans bil.

Jag orkar inte leta upp källor till mina påståenden, men ni får antingen lita på mig eller själva googla efter relevanta lagtexter och rättsfall.
pe
250
pettran
krille -> Du flyttar ju fullt ut så din nya egentliga hemvist blir Norge. Det innebär att du behöver betala skatter och avgifter som vilken norrman som helst.

Men, har du kollat in det som norska tullen kallar "alternativ metode" för beräkning av avgifter? Jag tror nämligen att du har goda förutsättningar att få in din BMW bra mycket billigare än de summor du nämner tidigare i tråden.
pettran

Du har rätt i mycket av texten, men inte när du skriver: Detta innebär alltså att de flesta svenskar som arbetar i Norge men har kvar en stark anknytning till Sverige (egentlig hemvist i Sverige) har
rätt att köra svenskregistrerad bil i Norge under obegränsad tid..

Länk

Länk

Jag ska kontrolera "alternativ metode" för att se vad det blir för summor (tack för tipset).
Men jag har nog bestämt mig för att byta bilmärke ett tag. har nästan alltid haft BMW under mina snart 20 år med körkort men tänkte gå över till Porschesidan ett tag:)
pe
250
pettran
Krille -> Jag har rätt i precis allt jag skriver. Tro mig, jag vet vad jag pratar om. En person som har sin egentliga hemvist i annan EES-stat än Norge har oinskränkt rätt att framföra utlandsregistrerad bil i Norge.

I de två artiklarna du länkar till framgår det att båda kvinnorna har flyttat till Norge, arbetar där och har familj där. Deras personliga och ekonomiska anknytning till Norge är alltså mycket större än till Sverige och därmed har de sin egentliga hemvist i Norge.

Man måste, som jag skrev tidigare, ha kvar en stark anknytning till Sverige för att slippa betala norska avgifter.
pe
250
pettran
Krille -> Har du titta på att importera Porsche till Norge? Det kan finnas pengar att göra där. Kom ihåg att du får köpa momsfritt i utlandet och endast betala norsk moms, förutom registreringsavgifter.
hej pettran. håller fortfarande inte med dig när du skriver att det räcker att ha en stark anknytning till Sverige. Jag är fortfarande svensk medborgare och har mitt hus kvar i sverige. räknas det då som stark anknytning? vad är en stark anknytning? men det är ingen ide att skriva fram och tillbaka om vad vi tror. Utan det ska i så fall dokumenteras av vilka lagar och paragrafer som gäller, så kan du länka till något dokument om vad du skriver så vore det bra.
gällande beräkning av alternativ metod så kom det ned till 299 853,- så det blev billigare men ändå inte värt det.
Jag ska även titta på import av porsche och se vad det kan kosta. Nu har jag ett tak på 400 000,- så det blir inte någon nyare bil. Troligen 996:a från -01 ungefär.
pe
250
pettran
Om du har kvar ditt hus i Sverige så kan du absolut ha en tillräcklig stark anknytning till Sverige för att din egentliga hemvist ska vara där. Det förutsätter dock att du har haft huset under en längre tid, att det står till ditt ständiga förfogande och att du använder det tillräckligt ofta. Du kan alltså inte ha huset uthyrt.

Hur ser dina familjeförhållanden ut? Har du familj och var bor de i så fall?

Jag ska leta upp de rättsfallen jag refererar till, men orkar inte göra det nu. Återkommer med det senare.
pe
250
pettran
Ok, här är några av rättsfallen från EG-domstolen som visar vad som gäller inom EES. Jag orkar inte redogöra för dem utan du får gå igenom dem själv, om du är tillräckligt intresserad... :-)

C-297/89 Ryborg [1991] ECR I-1943
C-262/99 Louloudakis [2001] ECR I-5547
C-452/93 Magdalena Fernandez [1994] ECR I-4295

Rättsfallen refererar i sin tur till andra rättsfall, så det kan ta en stund att bilda sig en slutlig uppfattning.
Hej pettran
Du pratar emot dig själv lite;) I ditt svar så skriver du att jag måste använda mitt hus tillräckligt ofta för att det ska vara okay. Det ser jag som om att det är samma som 186 dagars regeln som gäller för att kunna fortsätta vara skriven som svensk, utan att ha norskt pers.nr (pendlare). Och ja då går det ju bra. Sedan när det gäller rättsfallen så finner jag inget som återkopplar till Norge som land med särregler. Men intressant läsning (tack). Jag har ingen familj i Sverige som fru eller barn så där faller det också. Men det är som det är:) men nog om vad som är rätt eller inte. Det märks om jag blir stoppad. Har inte fått fingrarna ur r.... än
men kommer lägga ut bilen på blocket för 55.000,- snart. Och då är det inget vrak som jag säljer utan en mycket väl omhändertagen bil (jag är pedant). Sen får man se om någon är intresserad:)

Mvh
pe
250
pettran
Du måste använda huset tillräckligt ofta ja. men du behöver inte nödvändigtvis använda det mer 186 dagar om året för att ha din hemvist där.

Egentligen kan man (slarvigt) säga så här: Du har din hemvist där du bor och där du tänker dig att bo på obestämd tid. Om du pendlar eller bor på flera ställen så har du din hemvist där du känner dig mest hemma, alltså dit du återvänder när du är ledig, där du har dina vänner och familj samt där du har olika engagemang och fritidsaktiviteter.

Så det blir till sist upp till dig själv. Du säger ju att du ska flytta till Norge på riktigt, så då kommer du inte undan avgifterna.

Domar i EG-domstolen gäller förresten i alla länder i EES, även Norge.

domar i EG-domstol behöver ej gälla i alla EES-länder då det finns undantag.
pe
250
pettran
Varför tror du mig inte? De rättsfall jag refererar till gäller i Norge.
för att när jag pratat med norska myndigheter (tull/polis) så har de en helt annan syn än dig. och jag tror helt enkelt inte at de hittar på lagar och regler som egentligen inte skulle gälla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.