AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
11.259

Måste göra mig av med min 7:a p.g.a. löjliga priser i Norge

Sida 1 av 3
Hej på er!
Måste få skriva av mig lite här. Har flytta till Norge och där är det minsann inte billigt med bil!! Har min svenskreggade E65 -02 här men får inte köra med den då jag fått norskt födelsenummer. Kontrolerade med tullverket vad det skulle kosta att få norska skyltar på den. Gissa priset.. Jo då dom skulle ha c:a 460 000,- när alla skatter och avgifter var betalda. Skulle jag bli tagen med att köra den så kan dom ta den ifrån mig, och så får jag lösa ut den till samma pris. Så det blir till att köpa en norsk 745 då jag verkligen gillar den bilen. Priset i Norge ligger på runt 300 000,- för en 02:a. så nu får man försöka bli av med den svenska jag har och det är ju inte lätt. Så troligtvis kommer ni se en otroligt billig 7:a på blocket inom en snar framtid. Norge är verkligen den sista sovjetstaten!!
Har någon samma erfarenhet så skriv gärna några rader.

Mvh
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Hej

Kan du inte bara skriva över bilen på någon i familjen? Eller någon nära vän som är bosatt i Sverige?
Och sen endå bruka den i norge?

Mvh
Hej

Om det ändå vore på det viset, men tyvärr så går det inte att göra så. Så det är bara att bita i det sura äpplet och göra sig av med bilen. 745:an är bilen som jag varit mest nöjd med genom årena. Har kört diverse BMW:s i 18 år nu.
Utseendet är inte det finaste jag haft på en bil (det var 850:an) men snygg är den;)

Mvh

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Att försöka sälja en 745 i Sverige och sedan köpa en ny för 300tkr i Norge låter som en förlustaffär utan dess like.

Då skulle jag kört olagligt och hoppats på att de inte beslagtar bilar, om de gör det och vill ha 460tkr så får du väl efterskänka den, då har du loosat 100tkr istället :) vilket troligen inte kommer ske oavsätt.

En vän till mig jobbar i norge och han berättade hur man ska göra för att köra svenskreggat där, det går ut på att man kör tills man blir stoppad första gången, sen förhalar man registreringen ut till det sista för att sedan skita i det och byta bil :)
Hej Japmax

Nej risken att bli tagen är liten. det är bara det att skulle du bli det så måste du lösa ut bilen. det går inte efterskänka den. då skulle många svenskar i norge göra på det viset. man blir tvungen att regga bilen med alla kostnader som tillkommer.

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ok.. surt då.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Vad kostar en 745 i Sverige? 80-100? Kör tills dom tar den och tar dom den köper du en ny och gör samma sak? Bättre än att dumpa den du har och bränna 300' på en norsk dito?

Men jag undrar vad som händer om du har den reggad på nån annan (svensk person) och kör omkring med ett hyresavtal i bilen där det framgår att du lånar bilen 1 månad (uppdatera hyresavtalet varje månad). Kan dom ta den i beslag? Då borde väl den "rättmätige ägaren" få hämta den och ta tillbaka den till Sverige? Eller ska dom kräva denne på 460' för att du lånat hans bil?
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
@ krille100, hör av dig när du vill sälja.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Förstår inte hur en del av er resonerar. Köpa E65 på E65 i Sverige och sedan dumpa dem när de blir upptäckta??? Det är väl kapitalförstörelse om något...

Det är ju riktigt att en norsk E65 kostar bra mycket mer än en svensk men den lär ju också gå att sälja för bra mycket mer när man flyttar tillbaka till Sverige. Man lär ju ha en större kapitalkostnad då det är mer pengar att ligga ute med och värdeminskningen blir förmodligen också större i kronor räknat men det får väl den högre lönen i Norge kompensera.

___
//Ulf
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Går det inte att få med som flyttgods?
Min föräldrar flyttade till Åland och tog med sig sina bilar som flyttgods, kostade nästan inget utan bara lite pappers jobb i tullen, finns inte denna möjlighet i Norge?
Det är samma sak i Finland/Åland att det är hög skatt på bilar.

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Programmer: Det jag skrev om att "dumpa E65 efter E65" var en spontan tanke men det är väl lika dumt som att sälja den man har billigt här för att sedan lägga 300' på en likadan E65 i Norge! Visst får man ju mer för den sen när det är dags att sälja i Norge men varför ligga ute med såna pengar? Det är ju även det kapitalförstöring. Och vad ska den norska lönen kompensera? Hela det ägandet? Vad är då vitsen med att jobba där öht.

Jag hade utrett om det gick att köra omkring med ett hyresavtal..
Hej

e34briliant: Saken är att du måste lösa ut bilen med alla kostnader som tillkommer, så det är inte bara att låta dem ta bilen. Det går heller inte att ha den reggad på någon svensk person heller för det är inte tillåtet att köra svenskreggad bil när man är skriven i Norge. Hyresavtal går alltså inte. Norge har stoppat alla möjligheter för att komma runt dessa krav.

LeMans Blå: Det gick att föra in som flyttgods för ett antal år sedan då det var mycket billigare, men det är borttaget.

Och visst har man högre löner i Norge generellt, men det är ändå tråkigt att kasta ut så mycket pengar på en bil som man är van att köpa till en mycket billigare peng. Och oftast så tjänar man inte 3 ggr mer i Norge än i Sverige, men bilarna ligger 3 ggr högre i pris.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

e34briliant: Flyttar man till Norge och vill bebehålla sin standard på bil så får man nog vara beredd på att stor del av skillnaden i lön kommer att gå åt på bilägandet. Två stora prisskillnader mellan Sverige och Norge är mat och bilar och dessa fall är skillnaden betydligt mer än genomsnittlig löneskillnad. Det mesta annat som behöver handlas har en mer rimlig prisskillnad.

Med detta i åtanke så kanske det vettigaste är att utnyttja fördelen med högre lön i Norge och åtminstone tillfälligt lägga E65-behovet åt sidan och köra något billigare. Jag har många kollegor i både Norge och Danmark och trots höga löner (jämfört med oss) i IT-branschen så kör de flesta runt med småbilar i basutförande, dvs bilar som här hemma kostar 130-200' nya.

I Danmark så verkar det ju finnas någon form av flexleasing som gör att du kan minska kostnaderna för bil, vet dock inte hur det ser ut i Norge med liknande upplägg.

___
//Ulf
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Även om en norsk E65 är 3ggr dyrare så innebär det inte att det är 3ggr dyrare att äga en E65 krille. Du får ju rejält mycket bättre betalt när det är dags att sälja din norskreggade E65a.

-------
//Lövet
andreas _lofgren

nej det behöver inte bli 3 ggr dyrare. men tar man ett lån på 100tkr eller 300tkr så blir det ändå en viss skillnad per månad under tiden man har den.

Mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jo absolut, klart det blir dyrare. Men min poäng är att det inte blir så mkt dyrare som många tror. Den stora skillnaden är kapitalkostnaden, inte värdeminskningen (även om den sannolikt blir aningen större ändå).

-------
//Lövet
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Bara tanken att köpa en E65 för 300tkr får mig att rysa :P

Vad baseras kostnaderna på när man reggar in en svensk bil i Norge? Knappast försäljningspriset tydligen..
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag sålde min M5 -03 till Norge hösten 2009. Jag fick då 219' SEK för bilen och köparen räknade med att hans totalkostnad (inköp + all skatt och avgifter i Norge) skulle landa på ca. 450' NOK, dvs en bit över 500' SEK.

Som jag förstod det så var ju en del tullavgift på inköpsbeloppet och det fick han betala direkt bilen kom in i landet. Den andra delen är regsistreringsavgift och där görs någon form av värdering. Denna del vet jag att han kunde avvakta med eftersom han köpte bilen på hösten och inte tänkte vinterköra den. En faktor här är också datum då bilen tagits i trafik första gången och vid detta datum varje år så sjunker registreringsavgiften. Kan man andra ord vara värt att vänta några månader med registrering för att spara en massa tusenlappar...

___
//Ulf
Hej

Det baseras på Co2/gkm,hästkrafter och några andra värden. Så försäljningspriset är nog inte med alls. årsmodell och registreringsdatum är också med. Så fort det blir lite extra hästkrafter i norge så sticker priset iväg.

mvh

pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Det går att komma runt den här problematiken, men det förutsätter att man undviker att få ett norskt födselsnummer, något som man som svensk klarar sig bra utan.
Hej Pettran

Är inte riktigt så enkelt. Är man boende i Norge så måste du ha ett norskt personnr till slut. Går inte att köra D-nummer hur länge som helst. Eftersom jag bor i Norge på heltid så är det bara krångligt att försöka köra D-nummer och låtsas vara pendlare. Och köper man boende i Norge så är man fast;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.