AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
16.018

Rengöra och smörja skinn klädsel

Sida 1 av 2
Wi
27
Wiggy
523i -00 Touring
Tjena!

Ska göra rent min skinn klädsel men vad är egentligen bäst att använda när det gäller produkt ?

Det är en 523 Touring -00 och klädseln ser bra ut, inte speciellt sliten och så vidare!
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Bmws egna lädermedel, eller leathermasters 3-stegsmedel.

/G
Wi
27
Wiggy
523i -00 Touring
OK, kort och konsist svar som jag hoppades på. En följd fråga bara, någon av dom du räknade upp som är bättre än den andra.

Sen vet jag inte om skinnet i dom årsmodellerna är färgat eller inte. har bara läst här inne att det är det som gäller i nyare årsmodeller men inte när det vart standard ?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jobbar inom bilvården,och det beror oxå på vilket skinnsort du har.
RENGÖR skinnet först ordentligt innan du impregnerar/smörjer in det

BMWs lädervård är okej.
Men jag tycker att Gliptones GT11 Conditioner är klockren...

Länk

Tip Tops läderbalsam är oxå bra ,som består av Kokosfett Bivax Lanolinolja

Länk

Autoglyms Leather Care Balm och Meguiar's Mirror Glaze Conditioner är andra bra produkter
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Gliptone som Bianca tipsar om sätter jag som nr 1.
Jag jobbar INTE med bilvård men det är ingen "rocket-science" att vårda skinn...
I korta ordalag...En -00 lär ha rätt "glansigt" skinn, finns några olika sätt att få tillbaka rätt matthet. Det första är att rengöra skinnet med rätt kemikalier, inte alltid det funkar dock...
Jag fixade i ordning en beige inredning, bra grundskick med lite skav på förarstolen, aningens glansigt skinn. Använde mig av "proffsprodukter" härifrån: Länk . Testade även med Leathermaster men det var klenare grejer...

Gick först på med den kraftiga rengöringen, njet fortfarande glansigt. Testade sedan med bensin avsedd för skinn, njet...
Efter det åkte det tunga artilleriet fram, dvs efter att jag rengjort med det "kraftiga" medlet ytterst noga...Det tunga artilleriet stavas: våtslipning. Gör man det rätt så återställer man skinnet till samma kulör som när det var nytt....Utan att gå in på alla 7-8 steg så blev resultatet så här: Länk
Wi
27
Wiggy
523i -00 Touring
Ok, Gliptone tror jag det får testas på rekommendationerna!

Nej vårda skinn är förmodligen inte raket forskning men jag är ingen bil eller vårdar expert även om jag gillar att åka BMW som jag gjort nästan hela mitt liv.

Skinnet är inte speciellt glansigt. Om det beror på att den endast gått 14 300 mil eller om jag haft tur det vet jag inte. Eller om BMW`s skinnvårds produkter är bra eftersom det är vad jag alltid använt. Och det har jag gjort enbart för jag fått det gratis tidigare, utan att veta eller ta reda på vad som finns att tillgå. Så därför ställde jag nu frågan för rimligtvis borde det finnas andra bättre produkter. Och vem vet, det kanske är glansigt ändå när man väl får det rengjort och smörjt. Kanske man inte ser vad som egentligen ska vara.

Det enda jag vet är att det ser väldigt bra ut.
Skinnet blir "glansigt" med tiden. Mitt skinn på bilden har "brukats" i ca 12500 mil, det var i gott skick, här är en "före bild" där man ser hur "slitet" det var: Länk

Som synes så är det som natt o dag när behandlingen var klar, skinnet har återigen exakt rätt kulör (hur vet jag det???Jo jag tog bort ryggstödets bakre del o jämförde kulör/matthet från ett ställe som varit helt skyddat sen bilen var ny...). Det skiljer typ 1 nyans mellan "rentheten" på skinn med och utan våtslip...Vill även tillägga att det var första gången jag gjorde något liknande...Skall även tillägga att jag "tonade" skinnet där det var lite slitet...
Vill tillägga att ljusa inredningar (brunt, grått, "vitt" mm) är de som i regel blir mest "missfärgade". En mörk inredning klarar sig i regel betydligt bättre, bleks knappt. Gör man alltså samma jämförelse avseende kulören (mörk/svart inredning) genom att jämföra från ett ställe som ej exponerats för någon yttre åverkan alls så kommer man finna att det enda som skiljer ( i regel!) är "glansigheten".
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Skinnet blir glansigt pga fett och smuts. Här finns en utmärkt guide för hur man rengör på ett bra sätt: Länk
Jag kör den här metoden på läderratten i min C5 ett par gånger per år och lyckas få den att se mer eller mindre ny ut varje gång.

/Masten
Wi
27
Wiggy
523i -00 Touring
Wow Dawwe, det var skillnad må jag säga. Snyggt jobbat :)

Men jag är osäker på mig själv och om jag kan genomföra den proceduren som du gjörde för att uppnå det resultatet.

Mitt skinn är svart btw!

Du har möjligtvis inte en guide du gått efter eller liknande ?
Wi
27
Wiggy
523i -00 Touring
Och Masten, din guide och dokumentation var verkligen kul att se. Resultatet är otroligt :)

Vart kan jag inhandla medel samt borste, svamp, våffelduk och pensel (Ja allt du använde) ?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Länk Länk
Ch
25
Chrille krokkodil
523iA Touring e39
Terracan 3,5 4x4
Masten; Fantastiskt inspirerande guide du länkade till! Trist att det ska vara så omständligt att handla bra produkter över disk (så man som sur amatör kan få de goda råd man så desperat behöver), tänker man. För att i nästa ögonblick inse att firman håller till i grannkommunen!

Ställ in er på besök från en frågvis amatör som precis köft sig en ny (fast gammal) stortysk i desperat behov av storstädning!

Jäklar vad glad jag blev nu=)
Ch
25
Chrille krokkodil
523iA Touring e39
Terracan 3,5 4x4
Masten; Fantastiskt inspirerande guide du länkade till! Trist att det ska vara så omständligt att handla bra produkter över disk (så man som sur amatör kan få de goda råd man så desperat behöver), tänker man. För att i nästa ögonblick inse att firman håller till i grannkommunen!

Ställ in er på besök från en frågvis amatör som precis köft sig en ny (fast gammal) stortysk i desperat behov av storstädning!

Jäklar vad glad jag blev nu=)
Ch
25
Chrille krokkodil
523iA Touring e39
Terracan 3,5 4x4
Happ, blev visst dubbelpost av bara farten.
Ber om överseende med detta men begriper inte hur jag får bort det så det får vi lära oss att leva med.
Wi
27
Wiggy
523i -00 Touring
Instämmer krokodilen :)

Väldigt inspirerande!

Vart menade du egentligen att du kunde handla produkten över disk ?
Ch
25
Chrille krokkodil
523iA Touring e39
Terracan 3,5 4x4
Wiggy; Enligt sidan håller Pingens till på Frösön i Östersunds kommun, närmare bestämt ett par stenkast från mitt barndomshem.
Nu står det i och för sig inte något om en butik i egentlig mening på sidan men i och med att de har sin verkstad där gissar jag mig till att det borde gå att handla och få tips om lämpliga produkter av dem där.
Wi
27
Wiggy
523i -00 Touring
Aha, ok!

Jag mailade Pingens och frågade vad deras erfarenheter var när det gäller Gliptone kontra Interior Clean, alltså Gliptones rengörings produkt. Dom säger sig ha testat det mesta och kommit fram till att Interior Clean är den bästa och också den billigaste.

Så kanske man skulle testa den för rengöring och Gliptone för efter vård.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag köpte en flaska Interior Clean i höstas som jag har använt till lite av varje, nu senast på ratten i C5:an som jag nämnde tidigare. Använder det även för att torka mina golv hemma, för att ta bort diverse fläckar etc.
Mycket drygt och bra medel eftersom man späder med vatten efter behov.

/Masten
Ch
25
Chrille krokkodil
523iA Touring e39
Terracan 3,5 4x4
Wiggy; Efter att ha sett bilderna i guiden är jag helt inne på deras produkter för rengöring. Tror inte att det är någon dum idé att gå på med Glipstone efter men jag själv kommer nog att försöka undvika produkter som sätter doft i skinnet. Inte så att jag misstror kvalitén på dem men i min gamla bil tror jag inte att det behövs fler dofter än de som redan huserar där=)

Närmare 30k mil och ungefär 20 ägare har satt sina spår så i mitt fall är nog den bästa doftförbättringen att få bort så mycket som möjligt att tidigare brukares lämningar haha.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.