|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| så jag måste läsa felkoder igen för att kunna se detta? | |
| Jag gissar att du läst felkoder med ett generiskt interface, troligen ELM327? Med de interfacen brukar man få med mjukvara där man kan se livedata på hur lambdorna arbetar och vad de ger för spänning. Har du möjlighet, kolla vad du har för värden på samtliga och kontrollera om någon av dem är avvikande. Tror du har fyra lambdor, två innan kattar och två efter och de ska visa hyffsat liknande siffror i paren. dvs de två före kattar ska vara lika varandra och de två efter kattarna ska ha liknande värden. Tyvärr(?) har jag inte behövt ha så mycket med avgasrening och sexorna att göra, men desto mer med BMW's åttor, så jag kan ha fel i antalet kattar och lambdor. Men kolla iaf och är du osäker, så posta dina värden här eller ta bilen till en mekaniker. | |
| läste felkoder på en sån där grej du köper på teknik magasinet som en kompis hade | |
| Det är elm 327. | |
| ska iväg på fredag och köpa en sån hade jag tänkt | |
| men om katten är dålig borde inte bilen gå sämre? | |
|
P0174= för magert enl lambdasensor 1 (före kat) bank 2. Koppla in en ELM327 med Torque på en Android-telefon t.ex. så att du kan se Short term Fuel trim 1 och 2. Long term fuel trim 1 och 2. Lambda Sensor 1 och 2 bank1 och 2 (4st). Om det skiljer mycket på long term fuel trim mellan bank1 och bank 2 kan lambdasensorn före kat på den banken vara felaktig, alternativt ett luftläckage på bara den banken (mindre troligt). En döende lambdasensor brukar mäta mer och mer magert. Ligger båda long term fuel trim högt och lambasensorerna ser ut att arbeta normalt (är de helt döda sätts felkod) är det säkert tjuvluft, eller en defekt LMM. En döende LMM mäter mindre luft och ger alltså för lite soppa = lamdasensorn märker att det är för magert. Fuel trim ökar. På BÅDA banker. För att hitta tjuvluftläckaget SKA du ha Torque-appen igång och titta på Short term fuel trim bank1 resp bank 2. Dessa kommer att reagera kraftigt inom några sekunder om det kommer in startgas nånstans, men du märker det INTE alls eller mycket lite på motorgången, såvida det inte är ett stort HÅL nånstans. Just ja. Fuel trim är alltså hur mycket motorstyrningen kompenserar signalen från luftmassemätaren, baserat på vad lamdasensorerna säger. Long term = justeras väldigt "sakta" och reflekterar "allmäntillståndet" eller "grundkompenseringen som alltid sker", medan "short term" arbetar hela tiden när motorn är igång och använder lambdasensorerna för att hela tiden kompensera så att blandningen är rätt (pga att LMM mäter lite fel, pga att motorn kan ändra karaktär lite med tiden etc). Därför är Short Term Fuel Trim utmärkt för läcksökning med startgas, eftersom man direkt SER att detta ändras långt före att man hör att motorgången ändras. Testa att spraya små duttar rakt in i insuget får du se. :) |
|
| Läckaget kan också vara mellan lambdorna, dvs på avgassystemet. Eller tänker jag fel nu? Blir det för fet blandning då? | |
|
Om det läcker in syre i grenröret före lambdasensorn indikerar sensorn magert och begär mer bränsle, så motorn (den banken) får för fet blandning ja. Det är två separata grenrör på M54. Gör en läcka i tex packningen vid en avgasport att det sugs IN luft där pga pulserna och flödet i systemet? Hm, vid kallstart injiceras ju luft i grenrören via en ventil och luftfläkt, vet ej exakt var o hur det fördelas mellan bankerna. Om det är fel där bordr de ju åka in gott om luft i avgaserna på den banken! Googla M54 secondary air injection. |
|
| tack för svar det ska jag prova så fort jag har köpt en sån där! jobbar kvälls skift hela veckan men är ledig på fredag så fixar en då och slänger upp vad jag får för siffror här | |
| PS. Secondary airinjection sker via EN kanal i toppen till båda banker samtidigt. Kan alltså ej läcka tjuvlyft till en bank. | |
|
Short term kan pendla lite upp och ner det jag har läst är att max +-10 i peak är aceptabelt. Stämmer det? |
|
|
Ja. Det kan bli mer än 10% också utan att något är fel. T.ex. om man först stampar till på gasen (så att accelerationsberäkningen pytsar på) och sedan släpper den tvärt. Då har man en större bränslepöl på ventilerna (med portinsprutning som på M54 o alla "normal" motorer) som gör att fuel trimmet tillfälligt kan visa -15-20% för att sedan direkt gå tillbaka. Eller vid kall motor under uppvärmningen beroende på hur väl temperaturkompenseringen+givare stämmer, hur mycket kupevärme man tar ut mm så kommer lambdasensorn att gör större korrigeringar ibland. Ett bra test är att om man tycker sig se konstiga värden eller "fladder" att helt enkelt hålla jämn belastning och varvtal, så SKA värdena relativt fort hamna "inom 10%" förutsett att long term adaption hunnit adaptera sig och att man inte har tjuvluft mm. Typfallet är ju en sprucken bälg eller tätning etc som gör att tjuvluftmängden varierar med hur motorn vrider sig mot karossen =>mycket fladder i fueltrimmet pga varierande kompensering hela tiden. |
|
| Jag har nog aldrig sett över 25% tillfälligt på min, och "alltid" under 5% i "steady state" med fullt varm motor. | |
|
Jag tänkte på tomgång. Går den över eller under 10% då så har man ju nåt fel. |
|
| lampan hade slockna när jag starta den efter jobbet idag! | |
| Vad drar den enligt färddatorn? | |
| ligger säkert runt 1.1 - 1.2 då jag åker korta sträckor till jobbet ca 6km tur och retur men ska kolla upp imorgon vad det står... | |
| Ok som min bil, samma felkoder ligger mellan 11,0 -12 | |
|
long term ligger på 10.9 90 bank 1 och 2 short term ligger på -1.6% - 2.3% bank 1 och 2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.