|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
| gjorde en omkörning med min 530 e39 och tryckte kickdown efter det började gul motorlampa lysa, bilen går lika fint som innan, någon som varit med om detta? mvh Henrik | |
| Finns ingen genväg; försvinner inte lampan är det felkodsavläsning som gäller. Tänk på att koden troligen lagras även om lampan försvinner och den ger troligen en anmärkning på nästa besikitning. | |
| har provat haft av batteriet över natten utan resultat! | |
| Besiktningen måste lära sig att skillja på aktiva och historiska felkoder. | |
| Fick fram felkod P0174 och lyckades släcka den men efter ett par bilkörning tändes lampan igen någon som vet vad det kan va då? | |
|
fel bränsle / luftblandning. Någon hade fått bort dessa genom att byta bränslepump, men det är nog rätt ovanligt. Tror nog luftläcka är det troligaste felet? Om du öppnar tanklocket och sätter dit det igen släcks den då kort där efter? |
|
|
Google är din vän: Länk Skulle gissa på antingen spricka i gummibälgen till insuget (oftast vid greningen som skapar "blindtarmen", eller dålig lambdasond. Bank 2 är de tre bakre cylindrarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Lampan släcktes inte när jag öppna tanklocket | |
|
Den gör inte det direkt man får köra å starta lite. Men troligtvis är det inte det problemet. |
|
| ska nog prova köpa startgas och spruta och se om motorvarvet ökar | |
| provat med startgas nu det hände inget.. | |
|
Det kanske kan vara ett igensatt bränslefilter!? Är detta bytt? /H |
|
| nej inte va jag vet | |
|
Bränslefiltret byts normalt vid 2:a inspection 2. Alltså vid ca 20 000 mil. Filtret sitter under bilen, rakt under förarstolen. /H |
|
|
Smyg hela insugets gummibälgar och känn med fingrarna överallt i alla veck, även på baksidan - jag skulle inte bli förvånad om du hittar en spricka! Kolla särskilt noga den inre gummibälgen där den grenar sig till "blindtarmen" - ofta spricker gummit i de små vecken i "blindtarmen"! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| bilen har snart gått 16kmil ni kan inte skicka en bild på de bälgar jag ska kolla? | |
|
Det är bara att öppna huven och följa luftens väg in i motorn! Bälgarna sitter efter luftmassemätaren och det är en yttre och en innre innan plenumkammaren och insugningsrören tar vid - det brukar oftast gå hål på den inre gummibälgen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ioma det bara är på bank 2 så tror jag inte på läckage, tror mer på en defekt lambda eller kat. | |
|
Det är en kod avsende blandningen. För att lägga dessa så måste lamdan fungera. Dvs blandningen är för mager eller fet. Kan vara så att läkaget endast drabbar en bank. |
|
|
Blandningen styrs ju också av kontrolllambdan om jag inte har helt fel. Är den defekt och tror att den får knasig signal kommer ECU tro att bilen går för fett/magert. Detsamma om katten är defekt. Kolla livevärden på bank 2's lambdor så kan man kanske utesluta det iaf. |
|
| Jo det kan du faktikst ha rätt i. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.