AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.044

BMW 335 som misständer vid gaspådrag?

Sida 2 av 3
33
19
335power
BMW 335 coupe'
Hpfp? Högtryckspumpen eller?

/Björn
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Ja precis, High Pressure Fuel Pump. Bilen limpade vid minsta gaspådrag men gick pprecis som den skulle när man körde lugnt och startade utan preoblem. Körde runt i över en vecka med ett ägg under pedalen utan limp medans jag väntade på min nya pump. Men det kan arta sig på många olika sätt, gemensama nämnaren är dock att bilen förr eller senare stendör ;)

33
19
335power
BMW 335 coupe'
Okej, låter ju lite sisådär om den dör :p. Vad gick det kalaset på?. Sen så antar jag att man måste tanka hem något sorts program till datorn när man ska koppla upp datorn via usb kabeln i bilen?. Var kan man tanka ner detta?. Och är det svårt att göra det och läsa av felkoderna?.

/Björn
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Pumpen kostade 3300:- och sen bytte en polare den för kanske 1500:- så det är ingen förmögenhet det handlar om.
Du borde ha en usb sladd till piggyboxen som det bara är att koppla in efter du har laddat ner programmet. Men vet inte exakt hur det funkar med JB för det har jag aldrig kört med.

33
19
335power
BMW 335 coupe'
Någon som vet vart man kan ladda ner programmet ?:)

/Björn
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Länk
Visa användare
10
Dotzie
Bmw 335 i Coupe
Bmw 318 IS coupé Individual
Detta låter som ett typiskt amatörfel,plugga in chip utan att ha kolla helheten.Åk genast till närmaste märkesverkstad för BMW tycker jag,byt ut skiten och kontakta sedan ett seriöst företag som kan hjälpa dig med chiptrimmet om du tänker att du ska ha ett sådant. Dessa bilar är ju fylld med elektronik och det måste ju finnas lite kunskap om grejorna innan med pluggar in ett chip.

My car Brings Me Women
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Dotzie, please! Du menar att Burger Tuning inte skulle vara ett seriöst tuningföretag? JB4 är nog det mest sålda trimmet till N54 och jag vet ingen tuningfirma som ger bättre support på grejerna än vad Terry ger. Och varför i hela helvete ska han åka till en märkesverkstad för att koppla ur ett par kablar?

Bilen är inte mer fylld med elektronik än någon annan bil, men det gäller fortfarande att ha lite koll. Plugga in datorn i JB4 och läs av felkoderna, felsök utifrån dessa. Det är helt meningslöst att sitta och famla i mörkret!
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Hehe. Intressant tråd. Dotzie vad är ett seriöst chip då om inte jb4an är det?
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Hehe ja trimboxen är det nog inget fel på...

Visa användare
10
Dotzie
Bmw 335 i Coupe
Där kom äntligen det bästa tipset du kunde ge killen, Joxgbg, min poäng var att det gäller ha koll på helheten oavsett vilket chip du installerar.

My car Brings Me Women
33
19
335power
BMW 335 coupe'
Men du dotzie mr världsvan!!... Det här är ett forum som man ska prata bilar och få råd och tipps om diverse saker. vilket som var min mening med denna tråd!!!. Jag startade tråden pga att höra om någon haft liknande problem och vad det kan vara!. Sen vad du tycker man ska köra med för trim etc etc. Det skiter jag fullständigt i !!!.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Mycket trams på tråden nu :-) Jag är nyfiken på hur det går med bilen, har du fått fram några felkoder Björn?

/DJ
33
19
335power
BMW 335 coupe'
Nej har tyvärr inte hunnit vara in med den än. Ska höra med dom under dagen :).
Återkommer när jag fått mer info :-)
Visa användare
10
Dotzie
Bmw 335 i Coupe
Jag tror att du missuppfattade mig 335 power, jag har varken kunskap eller åsikt om vilket chip som är bäst, det var det någon annan som hade.

Jag trodde att du köpt en färdigchippad bil och hade otur att detta inte var ordenligt gjort. Jag tror att god ton och språkbruk i ett forum är A och O. Hoppas du får ordning på kärran och att du delar med dig av dina erfarenheter.
33
19
335power
BMW 335 coupe'
Hahaha, Jadu det var precis det du tröck på med "chipp" och kundskap! Läs själv om du glömt bort vad du skrev!!!.. Men är av den anledningen jag skrev här för har ingen kunskap om detta chipp!!. Sen har du helt rätt att jag köpte bilen med chippet/ kabelsatsen i. (Att tillägga att jag ägd bilen 2 veckor) varav jag inte känner bilen etc etc...
Så är absolut inget som är oseriöst gjort eller felmonterat/gjort. Om du är så jävla duktigt som du framställer dig att vara så borde du veta att jb4 kitten inte är något skit kit)
Som jag skrev att forum är till för att hjälpa varandra med olika problem och lösningar som du säkert förstår!

Kommer med uppdateringar så fort jag varit på bmw med bilen!
Visa användare
789
johmei
335i E92
Spännande att höra hur denna saga skall sluta.. =)

Att det skulle vara piggyn/"chippet" som är "problemet" låter ju inte så troligt. Dock minskar marginalerna och ökar påfrestningen på många delar vilket ofta uppdagar problem med mindre bra hårdvara.

Hoppas allt går bra för dig Björn och du får full fart i bettan igen. Om du ska åka trimmat framöver så rekommenderar jag varmt att läsa tidigare länkat material noga samt iaf skumma igenom "Ökad effekt på min 335i"-tråden. Då får du hyfsad koll på vad du har att göra med för en best till bil..
33
19
335power
BMW 335 coupe'
Jo precis :). Tackar för hjälpen :). Nu har jag några timmars läsning iaf :-).
Återkommer hur det går med pärlan :)
33
19
335power
BMW 335 coupe'
lite uppdatering :)
for in med bmw´n på bmw luleå och där sa dom att det fanns 3 aktioner på bilen som skulle göras, och det är hpfp, byte av alla spridare sen någon tänkkabelsko :) och allt är ju kostnadsfritt när det är på en aktion. så är det inte någor av detta så borde det vara en tändspole för när jag kopplade in bilen i datorn så indikerade den på tändproblem på 4e cylindern :)
ci
22
cim99ff0
BMW 320i Touring -08
BMW 335i Cab -08
Jag kommer precis hem från USA där jag köpte och körde en 335i -08. Under den tiden jag körde bilen i USA blev den inkallad för kampanj på just HPFP. Innan jag han köra in bilen "frivilligt" för byte fick jag felmeddelande "reduced power" på skärmen och att jag skulle köra försiktigt till min BMW-dealer.

Kampanjerna min gick igenom var mjukvara och HPFP. Vet inte om du har historik på om HPFP byttes när bilen fortfarande var i USA, och om inte vet jag inte om "garantin" är transferable" då BMW i EU inte gjort samma kampanj.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.