AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.043

BMW 335 som misständer vid gaspådrag?

Sida 1 av 3
33
19
335power
BMW 335 coupe'
Hej!
Har rätt nyligen köpt mig en 335 coupe års 2007 som även har monterat en jbm4 chipp samt avgassystem och sportinsatsfilter men nu när assfalten kommit fram så har man velat pröva effekten lite och blev livrädd :/.
Drog ut bilen på 2a växeln och vid fullt varvtal så började bilen "misstända" och bluddra och gick ryckigt och orkeslös och lät nästan som att bilen gick på 5 cylindrar i princip??. Samt att det stod check engine eller något liknande. Men parkerade bilen och stängde av den och slog på den igen och allt var som vanligt igen??? Och bilen går hur bra som helst när man kör relativt lugnt med direkt man börjar accelerera hårt och dra ut den så vill den till bluddra och bete sig likadant?. Någon som har någon aning vad det kan vara??.

Tack på förhand :)

/Björn
Min gissning är högtryckspumpen för direktinsprutningen. Relativt vanligt problem på denna motor.
Kan även vara tändspolar och injketorer (insprutningsmunstycken) som är trasiga och behöver bytas.
33
19
335power
BMW 335 coupe'
Okej, hur får jag reda på vad som är felet?. Får bmw upp felkod på detta? För bilen går ju som sagt bra när man kör lugnt :)

/Björn
Visa användare
789
johmei
335i E92
Kolla tändning först. Är inte stift bytta nyligen så börja med det i vilket fall. Spolarna kollas därefter. Sedan kan du börja gå in och kolla bränsle, injektorer. Pump tycker inte jag det låter som om det är misständningar du får. Loggat felkoder?
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Var det du som var på en firma och satte i chipet? Hade vänt mig till dom i så fall.

Mvh
33
19
335power
BMW 335 coupe'
Ska fara in med den på bmw och höra med dom. Men är inte jag som har monterat chippet så. Men är väl inte att den riktigt misständer. Men den bluddrar mer och ger nästan avgasknallar i princip. Men dom kanske får upp felkoder på bmw. Dock så hoppas jag dom kan läsa av felkoden på bilen. För bilen är från usa. Någon som vet om det är något problem att läsa av felkoder från en import?.

/Björn
Visa användare
78
magnushansson
BMW 335i Coupé, 2007
Hej
Jag har fått exakt samma problem.
Min är 335i är också trimmad.

Men det måste inte vara högtryckspumpen.
Det kan också vara lågtryckspumpen som sitter i bensintanken.
Jag har köpt en högflödes Walbro (som också tål E85). Den ska bytas på måndag.
(4:e mars)
33
19
335power
BMW 335 coupe'
Okej, men har du fastställt felet?. Hur fick du reda på vad det är?. Samt är det svårt att byta högflödespumpen?. Sen hur funkar den pumpen (walbro) med jbm kittet så den inte får fel mängd bensin etc etc?? :)

/Björn
Visa användare
78
magnushansson
BMW 335i Coupé, 2007
Nja, fastställt och fastställt.

BMW Novation i Uppsala har felsökt och rekommenderat byte av högtryckspump.

Grejen är att det är känt att lågtryckspumpen inte mår bra av E85 (vilket jag har testat med).
Lågtryckspumpen är också mycket billigare än högtryckspumpen.
Jag vill också testa att köra på E30 framöver.
Det är därför jag börjar med att byta lågtryckspumpen och hoppas det räcker.

Lågtryckspumpen ska bara mata högtryckspumpen med så mycket som möjligt.
Sen är det högtryckspumpen som ger rätt mängd bensin till cylindrarna.
Visa användare
789
johmei
335i E92
LPFP original pallar uppåt E50 om den inte är väldigt sliten. E40 custom mappat kör jag utan problem på min 2007 iaf. Men är inne på byte till walbro också för potentialen för mer etanol. Någon i 08 området som är sugen att montera tillsammans?
33
19
335power
BMW 335 coupe'
Men saken är den att jag kör ju bara med 98 oktan bensin och har aldrig kört med nå annat än det. Så vet som inte om det är lönt att byta till en walbro pump då?. Kanske räcker med en orginal högtryckspump?. Eftersom det är ett vanligt problem på 07 orna så kanske man kan få det på någon sorts garanti eller?..

Visserligen så har jag ju en blocket försäkring som jag teckna när jag köpte bilen som jag borde kunna ha användning av till detta?

/Björn
Börja med att åka in till en auktoriserad BMW verkstad och låt dem läsa ur eventuella felkoder. Då borde du förhoppningsvis få en indikation på vad som är fel.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
En auktoriserad verkstad är inte alltid glada i trimmade bilar. Kan vara bra att veta.

Att motorn går dåligt beror förmodligen på att den går i "limp mode" vilket är en sorts felsäkert läge. Det kan bero på massor av olika saker så se till att kolla felkoderna innan du bestämmer vad du skall göra.

/DJ
33
19
335power
BMW 335 coupe'
Men det lustiga är ju att det bara händer vid fullt varvtal ca mellan 5000 och 7000 varv och aldrig i mellanregistret och aldrig hänt vid lugn körning. Brukar oftast bli avgasknallar i samma veva när det händer. Så i mina öron låter det ju inte som tändstift eller tändspole för tycker då borde bilen bete sig på samma sätt vid lugn (normal) körning?.. Sen är det bara stänga av bilen och starta den så är det som vanligt igen??. En bra jämnförelse är som att bilen beter sig nästan i samma beteende som du skjuter en tryckslang från turbon. Alltså går ryckigt och orkeslös nästan som den inte går på alla cylindrar.
Någon som känner igen det eller vet precis vad det kan vara?:)

Jo jag vet. Jobbar själv som säljare på en auktoriserad mercedes firma som säljare. Men vi har inte nå data att läsa av fel koder på BMW :/. Men känner ägarna i stan som har bmw plus att min tremänning jobbar där i verkstaden så borde nog inte vara några problem. Sen så går jb4 kittet att ställa om på ratten så bilen blir orginal också och då märks det ju heller inte väl?. Om man ställer den på chip 0 på varvmätaren?.

Väldigt tacksam för alla svar :)
Samt om det finns någon i luleå som är duktig på dom här bilarna?:)

/Björn
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Björn, det som du beskriver är just limp mode, men orsaken till det kan vara många olika.

Om exempelvis bilen misständer litegrann eller en spridare inte fungerar som den skall så kommer du knappt att märka det. Men när ECU loggar tillräckligt många misständningar på en cylinder så går den i limp mode. Då kommer ECU att stänga av tändning och insprutning på den cylinder som krånglar samt att turbon inte kommer att ladda någonting

När du startar om bilen så hoppas den att felet är åtgärdat och kör som vanligt tills denn loggar fel igen.

Jag är 100% säker på att detta är vad du upplever men orsaken till det är mycket svårare att fastställa. Jag tror alla gissningar här i tråden är kvalificerade. Att problemet kommer när du gasar hårt och varvar mer beror troligen på att de n felande komponenten fungerar men inte orkar med högre belastning. Det kan vara ett tändstift (billigt) eller en bränslepump (dyrt) eller något annat.

/DJ
33
19
335power
BMW 335 coupe'
Okej :):). Tusen tack för hjälpen :-). Ska boka tid med bmw så ska dom få koppla in den i datorn och se om dom kan få fram några felkoder :) hör av mig på den här tråden hur det går :-)

/Björn
Visa användare
789
johmei
335i E92
Kan du inte läsa felkoder med ditt "Chipp"? Jbm4 vet jag inte vad det är men jb4 kan läsa/radera koder exempelvis.
33
19
335power
BMW 335 coupe'
Det är jb4 chipp i den skrev nog bara fel. Hur gör man de då?

/Björn
Visa användare
789
johmei
335i E92
Du har mkt skoj att läsa in dig på. Bra början:
Länk
Visa användare
789
johmei
335i E92
OBS. Se till att du inte har "Auto clear codes" aktiverat för då sparas inga koder som du förstår. Har det varit aktiverat så avaktivera och kör tills du får "limp" igen och läs sedan koderna och googla samt posta felkoderna här så slipper du förmodligen ta bilen till BMW och betala 1500 för "felsökning" och flaggning för trimning hos dem.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Min bil betedde sig exakt likadant när min HPFP var på väg att rasa, men som sagt eftersom du kör JB piggy är det ju bara att koppla in din dator och läsa av felkoderna så vet du antagligen med säkerhet vad det är...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.