|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jaha, då har några gnagare levt loppan i bilen. Skulle starta bilen och märker hur den plötsligt börjar kippa efter soppa. Tittar på mätaren som var faktiskt låg. Soppatorsk tänkte jag! Men nej! Går ur bilen och och ser istället en stor pöl bensin framför högra bakhjulet. \: Googlar lite och hittar en video som beskriver exakt samma problem. Möss har alltså tagit sig in i bilen och bitit hål på bränsleslängar som går under baksätet. Länk Länk Är det möjligtvis någon som känner till något lagningskit som man kan köpa för att fixa detta? Mvh jbg |
|
|
När skadan väl skett så är det olika åtgärder som gäller. Man får vara glad om inte större kabelmattor i kärran angripits för då är det nog kört, nästan omöjligt att byta utan att riva hela rasket. Sedan många år har jag kört musfällor i motorutrymmet på bilarna, de fångar några då och då. Detta var efter att jag öppnade motorhuven på Volvo s80n en dag och typ 1 kg ekollon rasade ner, någon liten gynnare hade byggt en rejäl stash mellan själva huven och lining därunder.. . tog nog en halvtimme att rensa ordentligt. Men även BMWn har fått sin släng av detta, tack och lov var det enda de bitit av sensorn till larmet för motorlucka öppen. Tack för det. Så musfällor är numera standardutrustning i bilarna. De ligger rätt bra utan att lösa ut vid normal drift och körning. Kör främst Giljotti och Mjölner de funkar bra. |
|
|
@K2 Jo, visst finns risken för värre skador. Med riva hela rasket menar du exakt vad? Något speciella skador att kolla efter? /jbg |
|
| Nej det är bara om du får större och svårdiagnosticerade elfel eller i bilens kontrollsystem som det kan bli aktuellt. Har du inga symtom på detta så laga vad du kan se och kör på bara. | |
|
En bra rutin är att regelbundet öppna huven och kolla efter ev spår av inkräktare. Nötter, ekollon, skal, spillning. Är det så så är det hög tid att sätta in motmedel. Tror att det i övervägande fall handlar om möss och inte råttor. Hade väl en idé om att det kanske var en knäpp ekorre som hållit till i volvon men jag fångade en fet mus med en Giljotti musfälla och problemet försvann för ett tag, troligen var det väl den då. Vad vet man. |
|
|
Jo absolut! Har dock ställt av bilen på landet för tillfället så det är svårt att hålla koll på de små inkräktarna. Är det någon som vet hur man bäst byter den trasiga slangen. Mot bränslepumpen sitter ju en vanlig slangklämma, men på motsatt sida sitter en annorlunda koppling mot den blå delen. Går det skruva på den och sätta i en ny slang eller måste man byta hela delen med slang och allt? Tacksam för svar! /jbg |
|
|
@jbg. Mössen åt av bensinslangen uppeppå tanken. För att komma åt att byta dessa skulle man behöva ta ned tank, avgas och kardanaxel vilket jag iinte var sugen på. De sitter uppepå tanken och mumsar på sina ekollon och nötter de drar in. De små runda locken var för små för att komma åt hela slangen. Så jag skar upp en "Inspectionslucka" under baksätet så jag kunde enklet byta slangarna. Har sedan stängt och tätat till "Luckan" |
|
|
@BNW_MAN Tack för svar! Än så länge har jag bara märkt av hål på slangarna (se bild) direkt under baksätet. Men är väl stor risk att jag råkat ut för samma skador som du. Utifall jag skulle behöva laga mer slang vore jag tacksam om du kunde beskriva var under sätet du skar upp en lucka? Kom du åt hela slangen där? /jbg |
|
|
Det är ju en sadeltank som hänger över kardanaxeln. Det går flera slangar över tanken. En högtrycksslang som driver ett jetmunstycke som blåser över bränslet via en annan slang till sidan där pumpen sitter. Jag kikade med billig fiberoptik från biltema så jag såg var slangarna var av och öppnade ett hål tvärs över hålet. Jag använde en plåtnibblare för att öppna hålet. Man vill ju inte köra med vinkelslip när det läcker bensin på tanken. |
|
|
@BMW_MAN Måste varit en hel del meckande med andra ord. Jo, precis vad jag tänkte också. Man vill ju inte hamna mitt i ett brinnande inferno :/ Tack för infon /jbg |
|
|
Tänkte bara informera om att det går med lite mekande dra/trycka bränsleslangen/röret från förarsidan ovan bränsletanken mot sidan där bränslepumpen sitter och fästa med slangklämmor där. Dock får man låta slangen ligga lite lös på tanken om man som jag inte vill börja skära upp i plåten bara för klämma fast den. Mössen hade även bitit hål på en annan vanlig bränsleslang från tanken ner mot bränsleröret och det var med nöd och näppe att jag lyckade skarva med en nippel där. Bytte även bränslefilter och bilen går på utan några problem. Delen som behövdes var: 16111183297. Utöver det lite 8mm slang, några klämmor och en nippel. /jbg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.