AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.108

Två frågor om 321 hästars-motorn

Sida 1 av 2
ZT
164
ZTreCoupe
520d M-sport/performance Touring -12
Hej!

Motorn/bilen är från 99, har gått knappt 5000 mil.
Mina frågor:
1. Drar era bilar ngn olja? Jag har fått fylla på olja ngn gång. Ska jag vara orolig? Vad kan det bero på?
Inga fläckar under bilen...

2. Jag tycker det "knorrar" lite om kam- och/eller vanoskedjorna. Ngn som har liknande ljud?

Tacksam för svar!

MZ3 Coupe ... den häftigaste hundbilen?...
eF
900
eFx
520d Touring -09
I anslutning till den här frågan så undrar jag om det finns något man bör se upp med hos dessa motorer? Någon som vill dela med sig av sin erfarenhet? D.v.s. den 3.2 liters sexa som sitter i M Coupé:n.

/eFx
BMW kom med en fix oktober 2000 att byta de insex skruvarna Vanosen sitter fast med. Se till att dessa är bytta. Annars är det en av de bästa motorer BMW har tillverkat. Snyggaste också :)
Min drar obefintligt med olja men viss oljeförbrukning är bara normalt, alltså inget att oroa sig för.
ZT
164
ZTreCoupe
Ok! Låter bra.
Pratade med BMW idag...skulle ändå beställa tid för service.
Knorrandet från kedjorna var inget att oroa sig för.

Fattig blir jag förresten...Inspektion 2 + broms- och kylvätskebyte...10 papp...
Men skit samma, så kul som det är att köra så får man väl leva med det!

Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Ska du göra inspektion 2 redan efter 5000mil ?!?!....då är det inspektion 1 som gäller.....inspektion2 tror jag inte kommer förrän vid ca 10.000........detta försåss såtillvida att motorn inte gått som ett skollat troll konstant så att datorn "flyttat fram" servicen en aaaaaning.
Min har inte dragit en droppe olja faktiskt. Förutom när en genomföring på vanosen började läcka :-) Men då fick jag en ny vanos... gratis! Inspektion två nånstans mellan 5-6 tusen mil är väl fullt normalt? Om man inte drar ut på vanliga oljeservisarna massa antagligen?
samma här..
min bil har inte dragit en droppe olja sen ja böt olja i mars (ca 500+ mil) men annars e de väl å andra sidan normalt att man får fylla på någon gång

angående servicen så håller ja me MagnusT.. 5-6 tusen mil å inspektion 2 stämmer väl rätt bra. vid 10 tusen mil så borde de vara dags för andra inspektion 2.

larsson -m3 93-
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Hmm...då har BMW gett mig fel besked...Hrumpf!!...när kommer då inspektion 1??....Å priset på inspektion 1 fick jag meddelat ca 6400:.- samt inspektion 2 ca 9100:-..
Allt jag fick reda på var:
Oilservice 2500 mil
Inspektion 1 5000 mil
Oilservice 7500 mil
Inspektion 2 10000 mil
Osv.

Hur ser era servicelistor ut då?..detta fick jag alltså meddelat av BMW...dom kan mkt väl ha sagt fel eller jag uppfattat fel...
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Hur ofta servicar kommer beror helt och hållet på körstil och sätt man använder bilen på.

Mkt kallstarter och mkt hård körning ger kortare serviceintervall och vice versa.
tqs
Det är inte så simpelt att service-indikatorn styrs av mängden förbrukat bränsle?
Och om du tex bara kör 1000 mil per år så kommer intervallen kortas osså (milmässigt alltså)
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Jo att serviceintervallen styrs av körsätt vet jag...annars vore serviceindikatorn ganska menlös...men fråga återstår...hur fan kortar du ner miltalet till halva sträckan mot vad som var tänkt från början....för det är inte meningen att Inspektion 2 ska ske vid 5000 mil, för vid det miltalet är det tänkt att inspektion 1 ligger. Eller?!?
Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
Min larmade för Inspektion 1 redan när jag köpte den, hade då gått 3500.
Jag betalade 2600:- för att få den gjord.
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
2600:- Det vart billigt. Vart gjorde du det jobbet?
serviceindikatorn styrs av mil, varvtal, temperatur och tid.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Dr_Johan,

Du kör mkt hårt, med mkt kallstarter och och ofta med korta körsträckor. Nämen det gick ju utan att svära! ;)

Att Inspektion 2 skulle hamna vid 10 000 mil låter väl högt, snarare borde den ligga vid ca 6000 mil vid "normal" användning vad det nu är.

Tycker det låter som Dr_Johan har fått serviceintervaller från en ny 320 faktiskt.

Det kan inte vara så att BMW har blandat ihop servicescheman från nybilar och din M Coupé?

Nyare BMWs med "vanliga" motorer har ju fått förlängd serviceintervall.
ZT
164
ZTreCoupe
Aha...lyckades få endel svar till slut.
Angående min Inspektion 2 så är jag inte 100% säker på om det var dags för den nu, men för att vara 100% säker på att alla vätskor m.m m.m är som dom ska så vill jag byta & kontrollera "allt" (första servicen sen jag köpte den).

Ska efter servicen försöka hålla koll på oljeförbrukningen. Vad kan onormal oljeförbrukning bero på?

Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
Dr_Johan: Jag servade den hos Dahlqvist i Hudiksvall.

Dom är inte auktoriserade på BMW men det finns å andra sidan inga som är auktoriserade på BMW här i stan.
Dahlqvist är erkänt duktiga på BMW och jag skulle tro att de flesta i Hudiksvall servar sina BMW där...
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Hehe..jodå Visst går det att sktiva utan att svära =))....lite trött efter en lång dag på akuten bara...
Tråkigt för min del om BMW har gett mig fel besked...då innebär det att det ganska snart är dax för inspektion 1 för mig å inte mer än 3000mil till inspektion 2...HUVA jag som trodde jag skulle kunna köra "billigt" ett tag....
Ingen som vet vart man kan få definitiva besked angående serviceintervallen på 3.2 motorn?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.