AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.585

skrock eller sanning

Sida 2 av 2
KL: det har även vissa andra förklaringar....
på NMT var det så att om du kom upp en bit ( i.t.ex. ett flygplan) så "låste" din NMT på ett antal basstationer och då kunde hela NMT växeln få spelet..
Sen som alltid när det gäller flyg så är ju devisen "better safe then sorry" så även om risken är liten ( minmal) så finns den där och då försöker man elliminera den så klart
bl
2.296
blixten
325i -88
Enligt wölkes bil så är det på årsmodeller från mitten av 90-talet med mycket elektronik som är de mest känsliga, tex m3 med "automat" som på vissa bilar ej tål användande av mobiltelefon med avsaknad av antenn på taket, utan att styrboxen måste omprogrameras
Min uppfattning är att störningar KAN förekomma men är ovanliga. Bilarnas elektronik är testade med betydligt högre fältstyrkor än de som finns runt en ficktelefon.
Angående att radera EEPROM med GSM-pulser: Knappast troligt, det sitter trots allt EEPROM inuti både ficktelefoner och kraftigare kommunikationsradio.
Mycket närmare själva sändardelen kan de ju inte komma.
Visst skärmning osv, men fältstyrkan avtar med kvadraten på avståndet till sändaren, man stoppar ju inte precis in antennen i bilens motorstyrning, som för övrigt också är skärmad.
I de fall motorstyrningen har vanliga EPROM (UVPROM) så kan dessa bara raderas med ultrviolett ljus.

FP
Paap Reeder
Hej!
Om Du har tillgång till en katt. D v s en sådan med två t och fyra ben så kan Du kela litet med den så den somnar i TV- soffan. Tag sedan Din mobil och ställ den på tyst uppringning och utan vibration och lägg den bredvid kisse.
Ring upp Din mobil. Vad gör kisse? Jo min vaknar i alla fall och lommar iväg med en jävligt irriterad uppsyn. Har inte vågar prova med en 450 men väl med en Nokia 2110i.
MVH /// Paap Reeder
bl
2.296
blixten
325i -88
Det blir ju trots allt en viss skillnad om man har en antenn på taket till sin mobil/komradio eller om man låter signalerna trängas i kupéutrymmet. Jag har t o m varit med om att jag inte har fått sändarkontakt med mobilen förrän jag vevat ner rutan en bit. Elkunnig person som jag har pratat med säger att det är mycket svårt att skärma av en elektronikbox från signaler innifrån kupén då signalerna likaväl kan ta sig fram via kablage. Alltså är det antenn "på taket" som gäller om man vill vara helt på den säkra sidan.
Plåtrutor då eller?? Skämt åsido, en liten förflyttning på bara några cm kan göra mycket på signalstyrkan. Våglängden på t.ex 900-bandet är runt 30cm, på 1800-bandet c:a 15cm. Finns visserligen vissa tonade glasrutor som dämpar lite.
De höga frekvenser som vi talar om här är varken svåra att skärma eller stoppa från att följa ledningar, bara lite speciella. Enkla ferritpärlor runt kabeln hjälper gör underverk om man har problem med ledningsbundna störningar.
Kolla gärna nästa gång du kör microugnen. Stora maskor i nätet gör att man ser vad som händer i ugnen, men trots 800-900W innanför nätet är fältet obefintligt utanför. Inte omöjligt att detektera men helt nere på ofarliga nivåer.

Visst är det ordentlig skillnad med yttre antenn, det är alltid den bästa och optimala lösningen.
Vad jag menade tidigare var att vi ojar oss mycket för de 10mW till 1W som GSM:en jobbar med men om vi står bredvid en bil med riktig komradio (t.ex 25W) så kommer fältstyrkan från denna att överstiga den från fickisen inne i din egen bil.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.