AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.584

skrock eller sanning

Sida 1 av 2
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Jag har hört att man inte får prata i mobiltelefon i bilen, då bilens elektronik kan ta skada och t.ex. att Airbagen kan lösa ut pga. att man pratar i telefon.. stämmer det eller är det bara skitsnack?

/Johan

----------------------------
King of the road
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Får man fråga var du har hört det någonstans? Undrar i så fall varför man monterar mobiltelefoner och grejer från fabrik.
Låter som ett aprilskämt för mig..

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
Skitsnack det mesta, kraven på störningstålighet hos bil elektronik är ganska hårda ( speciellt airbag o dyl), däremot tycker jag personligen att det danska /tyska osv förbudet mot att tala i GSM utan HF är sunt , jag kör 6-8000 mil/år och man ser många som klart skulle behöva en HF ...
Tyvärr räcker inte alltid folks sunda förnuft...
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
jag hörde det av en vanlig "svensson"
som i sin tur hade pratat med verkstad?!?!?

de va de jag trodde... SKITSNACK!
tänkte att fan om man inte får prata mobil för elektronikens skull. *Tsss*
tack för era svar!

----------------------------
King of the road
bl
2.296
blixten
325i -88
Enligt den auktoriserade bmw verkstaden Wölkes i Göteborg, är det inte ovanligt att elektroniken i bmw påverkas av mobiltelefon om man inte har utanpåliggande antenn.
Blixten: det svaret betyder mellan raderna " vi har inte en djl-a aning om vad som är fel eller glappar och nåt måste vi ju skylla på"

Kan tänka mig det som fel källa på t.ex. tidige e32 med all el men knappast på bilar av sen 90 tals modell
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
För något år sedan var det ett antal artiklar om en M3:a, en senare årsmodell av E36, i Göteborg som 2 gånger råkade ut för att mobilens strålning raderade minnet i motorstyrningen. Mobilen var en Nokia!
Bilen fick bärgas till BMW för omprogrammering.

Mvh, Steaman

Låter som en skröna Steaman eller maximalt oflyt med dålig telefon lagd på mkt olämpligt ställe i bilen som i sin tur kanske saknade en eller annan jordning alt. skärming av ngn kabel el. el box
annars mkt otroligt
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Körde en Ford Sierra -92 för ett par år sedan, hade halvljuset påslaget, stängde av mobiltelefonen och då släcktes ljuset på bilen! Samma sak kunde hända ifall ljuset var tänt, och jag startade mobilen, då kunde också ljuset släckas! Hände upprepade ggr, men endast i denna bil! Minns dock ej vad det var för mobil!
//Henrik
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Gasar-Magnus: Nokiamobilerna har ju riktad antenn och som du säger så kan en olycklig placering i kombination med att mobilen sänder på full effekt få så hög EMRP att den påverkar dåligt skärmade minnen.

Mvh, Steaman

rsarits
Hur det än är med strålningen, så måste all elektronik vara så beskaffad att den inte stör eller själv blir störd av andra elektriska/elektroniska produkter, detta torde i högsta grad gälla airbag o dyl.

Micke
Jag har personligen stängt av en bil med min gamla Nokia 2110i. Den ringde och i samma ögonblick stannade motorn. Eftersom han inte fick igång bilen så fortsatte jag prata i telefonen och när jag fick slut på samtalsämnen och la på så startade bilen omedelbart.
Bilmodell: Chevrolet Caprice årsmodell 1989.

Sen fick jag förbud av ägaren att ha min mobil påslagen i hans bil.
Mäkinens exempel visar väl vad jag sa tidigare:äldre elektronik sent 80 tal, +"stenålders-GSM" ( skall dock till 2110s försvar berätta att jag har en själv med HF i min -02 Opel Vivaro där den fungerar fin fint)
Gasar-Magnus,
Jag saknar 2110:ans förmåga att hålla kontakt med omvärlden. De telefoner jag haft efter den verkar mest vara konstruerade för att låta bli att ge mig strålskador. Att de inte funkar som de ska får man tydligen leva med.
Det är lite synd att de flesta lägger all energi på just GSM-telefoner och försöker förklara alla möjliga fenomen och problem pga dessa.
Man har haft komradio med mycket högre effekt i och omkring bilar mm sedan 50-talet. Även med pulsade sändare typ GSM. Men först när fickisarna blev vanliga med sina ynkliga uteffekter så kom problemen.
Jag vill inte påstå att inte problem KAN förekomma, även med konventionella kraftigare sändare i samband med bilelektronik, men det är sällsynt.

Det där med lag på HF-kit... Jag är inte så mycket för lagar, mera för sunt förnuft och konsekvens. Åter igen lägger man all kraft på just GSM. Kolla gärna in i en lastbil, räddningsfordon, taxi m.fl. Här hänger klasar med mikrofoner, displayer, knappsatser, skrivare mm som skall manövreras under färd. Om man vill tvinga GSM-användare att köpa HF-kit så är det frågan om man kan godtaga att man använder bilstereo, navigation, klimatanläggningar mm, mm i bilen, förutom ovanstående, utan att ha hjälpreda med sig.

Nu har man ju kommit fram till att att det tydligen inte just att knappa på telefonen som är den springande punkten, det är just att tala med någon annan när man kör. Blir till att stanna för att tala med passageraren i bilen, kommendera barnet att sitta still, prata i komradion osv. I konsekvensens namn eller hur?

FP
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Är det därför Bmw uppfunnit "i-Drive", eller är det kanske för att ytterligare öka spänningen för alla mötande bilister??? ;-)
Men det är klart, hur viktigt är det inte att kunna "surfa" i sin nya bimmer under färd.....

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
Men Folke är det inte så att alla dessa komradio prylar vanligen har yttre antenn??
men jag håller med man har en övertro på att GSM ynkliga uteffekt kan störa allt..

Ang. HF kit till GSM som jag sa tidigare sunt förnuft bör råda så slipper vi lagar ang. detta men vi kan nog vara säkra på att med tiden när det blir "united states of Europe" så har vi lagarna här men visst skall man vara max trafiksäker så inget prat med någon eller något ,så fram för mera ensitsiga bilar!!!
Visst är det oftast yttre antenn. Men vi hade rätt länge bärväskor med NMT450 (15W) och NMT900 (6-8W). Sen tillkommer alla bärbara komradio med 3-6W ut i antennen på 80,160 och 450-banden.
Om du står intill en bil med yttre antenn som sänder med sina normala 25W så kan du räkna med ett HF-fält som vida överstiger det ifrån en ficktelefon, även inne i bilen.
Fundera t.ex på HF-miljön runt de rader med taxi som står utanför Arlanda, i city osv. Deras mobitexsystem skriver nästan i ett, förutom vanlig talkommunikation.

FP
Visst är det så Folke!!
Men grundfrågan då?? Är bilens elektronik så himla känslig att en GSM löser ut Airbags, raderar motor styrning osv..??
Vad säger du som har en viss insikt i bilelektronik branchen??
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
En bil är betydligt störkänsligare än ett stort flygplan vad gäller mobilstrålning, men ändå måste alla stänga av mobilen när dom flyger....

/Kristian
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag hade en NMT450 i bärväska ca 1990 som jag ställde i passagerarens fotutrymme på en ny Volvo 240.

Var på väg till ett jobb och telefonen ringer och motorn slutar dra och Lambdalampan tänds. Stannar och fullföljer samtalet. Bilen startade sedan efter samtalet men lambdalampan fortsatte lysa. Sedemera belv det dags för service och Bilia byter Lamdasonden (på garanti), förmodligen helt i onödan.

Jag insåg sedemera efter lite mer detaljerade undersökningar i lugn och ro att problemen berodde på de 15W ERP som strålade nästan direkt mot motor- eller tändningsdatorn.

Har dock aldrig varit med om att fjutt-effekterna från handhållen GSM900/1800 någonsin stört någon fordonselektronik.

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.