|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag håller på att köpa en bakhjulsdriven 3-serie och undrar hur försiktig man behöver vara vid omkörning vid snöslask och mittsträng? Det kommer eventuellt att bli min första BMW och jag har hittills kört mest fyr- och framhjulsdrivet (jag satsar oftast friskt genom mittsträngar). Jag är inte rädd att byta körstil utan är mer nyfiken på vad jag kan förvänta mig? | |
| Jag har inte en enda gång vid omkörning denna vinter tvekat på grund av mittsträng. Det är bara att stå på och använda sunt förnuft. | |
|
Samma här inga problem alls. Sunda förnuftet o bra däck är a och o. Lycka till me bilvalet. |
|
|
Ta det lugnt med gasen så är det lugnt! Knappast svårare att köra om med en bakhjuls driven bil? Hantera gasen så går det bra! |
|
| Inget du behöver oroa dig för. Om du inte tänkt på gammla 3serie typ som min e36, är faktiskt lite spännande med blinkande anti-spin i 130 då. Men på nyare än -00 så har jag upplevt mig betydligt säkrare :) | |
|
Dom 2 värsta vinterbilarna jag har kört har varit framhjulsdrivna , Volvo 850 97a och en helt ny golf 2010 som rullat 300 mil. Tycker med båda att jag viste inte vad hjulen gjorde , lite mera känsla i mina BMW . Känns mera vart man har hjulen så även om dom inte är lika säkra på hala vintervägar som alla vill ha det till så känns dom mycket säkrare för du känner vad bilen gör istället för att åka i en dimma ;-) Men detta är vad jag tycker , allt funkar bara man kör med insidan .. |
|
|
Tack för svaren! Fick höra några påstådda dåliga erfarenheter vilket ledde till min fråga. Jag är van att påbörja omkörningar i god tid och ibland släppa gasen först när jag är på väg mot högerfilen igen, men har inga problem att anpassa mig efter situation. Hur fungerar antislir/antisladd på BMW? Bromsas motorn, kraftöverföring eller hjul? |
|
|
Är det en nyare BMW behöver du inte förvänta dig mer än en liten orolig tendens från bakvagnen (Typisk BMW varningssignal, det här med att de "kommunicerar med föraren") och en blinkande lampa framför dig. Och du får köra hårt för att nå dit! De äldre modellerna utan elektrisk hjälp (t.ex ASC) kan vara giftiga om du inte kör med huvudet, men rätt hanterade är även de bra vinterbilar. Det är mycket fördomar bakom bakhjulsdrift vintertid, att vissa upplever dem oroliga betyder inte att de är mindre säkra i praktiken! //Bjersér |
|
| Nyare 3 serie (E90, E91 och efter) har fantastiska vinter egenskaper, men du måste ha bra vinterdäck (jag har Nokian dubbfritt Rsi). Jag känner mig väldigt tryggt med min E 91 vid omkörning, körning runt kurvor och i snö och is väglag. BMW har en mkt bra och snabb reagerande ESP som hjälper dig att få kontroll över bilen vid sladd. Den både bromsar och rättar sladden. I jämförelse vissa Toyota bilar som bara bromsar vid sladd (so känns det) och man hamnar tvärs över vägen. Inte med BMWn. Jag var lika rädd för 3 år sedan när jag köpte bilen för att man hade hört så pass dåliga erfarenheter med bakhjuls drift bilar och speciellt BMW i vinterväglag. MEN det är inte sant nu mera. BMW har lyckats mkt bra med E90/E91. Varför inte låna en 3 serie från BMW försäljare och kör den på värsta vinterväg, kurvor, uppförbacke mm. | |
| Bara ut och leka mellan åt, så lär du känna din bil ganska snabbt. Det låter inte som du är rädd för att trampa på som vissa bromsklossar som blir livsfarliga istället pga de inte har en aning om hur deras bil reagerar. | |
|
Bra däck är som sagt A och O. Väl uppe i fart är det sällan några problem med moderna bakhjulsdrivna bilar. Men risken för att fastna någonstans är däremot större, så räkna med något sämre framkomlighet. Men med bra däck (gärna dubb) så ska det generellt inte vara några som helst problem. |
|
|
Wagner: Jag brukar accelerera innan och efter mittsträngen men bara ha lite mjuk gas precis över den. Har aldrig några problem med omkörningarna även om det är riktigt halt ute. Antispinn bryter av drivningen och antisladd jobbar med att bromsa specifika hjul för att rätta upp bilen. När jag kört aktivt brukar jag koppla ur antispinn men ha kvar antisladd (även den kan bryta drivningen men betydligt mindre). På det viset kan hjulen få spinna lite lagom vid omkörningarna utan att det blir yvigt. Man slipper då att det känns som att motorn dör när hjulen tappar fäste. /DJ |
|
|
Jag får försöka boka in en provkörning när "rätt" förhållanden råder, men det låter hitintills som om bilen beter sig som den ska. Angående hjälptekniken låter det som om motorn inte bromsas alls, utan bara hjulen när hjälpsystemen går in? Märker ni någon skillnad i bränsleförbrukning vid sådant väglag? |
|
|
När jag skriver bryter av drivningen menar jag att den bromsar motorn (bryter tändningen). Jag märker ingen skillnad i bränsleförbrukningen. /DJ |
|
|
Hur bilen reagerar beror på situationen. I högre hastighet kan det vara direkt olämpligt att börja bromsa med individuella hjul så det görs bara om bilen börjar avvika från förarens instruktioner. Mao stryps bara motorn först, och det är en "äkta" momentreglering som jobbar både med insprutning och tändtidpunkt, inte bara med "gaspedalen", det är därför den reglerar så fort och bra. Även vid plötsligt gasuppsläpp finns en kompensering som består i att antispinnsystemet tillför ett reglerat drivmoment (fast föraren släppt gasen) så att hjulen får nollmoment, istället för motorbroms (kan ge bakvagnskast, en då ska det vara ordentligt halt och oförsiktig körning). Har man automat kan växellådan beordras att inte växla medan momentregleringen sker osv. Man blir alldeles varm inombords när man läser om ingenjörernas bedrifter. Och det fungerar! BMWs system hanterar både under och överstyrning också, vilket inte alla system gör/gjorde så effektivt för några år sedan. Mao lär känna din bil och lita på den. :) |
|
| Tack BMW-DJ och marin849! Precis vad jag ville ha svar på! Jag håller med om att man blir varm inombords av att läsa om ingenjörsbedrifter! | |
|
Antisladdsystemet på min E39:a reagerar betydligt snabbare än vad det gör på förra tjänstebilen SAAB 9-5 2011 och min nuvarande Passat 2011. Har aldrig upplevt något dramatiskt med BMW.n. Jag är imponerad trots 35 års körning med framhjulsdrift. |
|
| För att inte tala om V70. Jag brukar undra om det är inkopplat över huvudtaget. | |
| Vid kraftigt gaspådrag på exempelvis en motorvägspåfart går det trots allt att få ganska tydliga bakvagnskast innan bilens antisladd korrigerar. Man hinner definitivt bli lite uppjagad. ;) | |
|
Körde senaste 320d touring aut med RWD på motorväg i vinterväglag för en tid sedan och när det kommer till omkörning finns det 2 lägen... 1. Köra om med hängslen och livrem aktiva, då måste man verkligen se till att man har en lång sträcka att köra om på för antispinn stryper effektivt så fort hjulen slirar. Det händer inte mycket i form av acceleration kan man säga. Lampan blinkar febrilt och jag är fascinerad över den otroliga känsligheten. Helt omöjligt att få sladd som det känns. 2. Sportläge på (ej sport +), sportdrive och ett tryck på antisladd/antispinn knappen och sen blir det åka av. En oerhörd skillnad där man helt plötsligt får fäste med bakhjulen, även om det helt klart kastar lite med bakvagnen så man får vara på sin vakt. Men jävlar vad det går jämf med hänglsen och livrem aktiva. Jag föredrog läge 2 då läge 1 enligt min mening är helt värdelöst... Själv blir det xDrive och läge 3, dvs helt utan hängslen och livrem... ;) |
|
|
Ja jag har märkt att min e46 gasar till lite om bakhjulen tappar fästenpga motorbroms. Även med dsc avstängt!? Så en liten scandinavian flick och nerväxling med hårt kopplingssläpp funkar inte för att ställa ut bakvagnen innan kurvor. Men smart funktion annars då detta kan ställa till det i halkan om man är ovan! Tycker att antisladd fungerar mycket bra i bilarna jag har. Blir sällan eller aldrig några överraskningar. Annat är det med 2wd pickup med bakelitdäck. Den får man köra på helspänn! Räcker med lite fukt i rondellerna så blir man omkörd av flaklämmen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.