AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.393

e39: Domkraften rakt genom tröskellådan

Sida 1 av 2
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jaha, det trodde man inte... Skulle palla upp bilen och byta handbromsbackar och på samma gång passa på att byta skivor bak och nya bromsklossar. Sätter domkraften under det bakre fästet och lyfter, ingenting händer, lyfter lite till, checkar domkraften och ser på samma gång att plasthållaren för domkraftfästet vikt sig rakt in i tröskellådan. Sänker domkraften och tittar och känner undertill. Bara fnöskig plåt och jag det rasar ut rost när jag rycker i plasthållaren. De bakre fästena för plasten som sitter nära hjulhuset är helt upprostade

Bilen är för övrigt helt rostfr och ser ut som ny så jag undrar om det kan ha varit batteriet som läckt och på så sätt åstakommit detta? Måste ut och lyfta på batteriet i morgon bitti.

I vilket fall som helst, kan någon rekommendera en bra billig plåtslagare som svetsar dit antingen en ny tröskel eller lappar det? Han bör finnas i Malmö med omnejd. Eller någon kanske här är villig att ta sig an jobbet?
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Stout, skicka mig power mail med kontaktnr så ringer jag dig imorgon har en som kan ordna det till dig han e pedant och gör det till vettig peng. Åker du till honom en gång så kommer du
Fortsätta med att åka till honom.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack Ethel. PM:ar dig nu.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Dom domkraftsfästena är fina smutsgömmor, som skapar en härlig rostkammare.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Ethel, fick du mitt PM?
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Tjena Stout,
Bara lite nyfiken på om du varit i kontakt med honom
Och visat tröskeln? Och vad fick du för pris?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Ja, jag var och visade upp bilen och han gav mig ett pris. Han förklarade att han måste demontera kardan och bensintank för att komma åt.

Dagen efter så var jag hos min lokala bilverkstad och visade upp bilen till en som var duktig på att svetsa. Enligt honom så behövdes inget plockas ner förutom att flytta på bromsrören (nya i koppar) under arbetets gång. Dessutom så gav han mig ett pris som var under halva priset mot din kontakt.

Men jag vet inte vilket som är rätt att göra? Det är ju en -99 och ingen ny bil. Skadan syns inte om man inte står under bilen så rent kosmetiskt spelar det ingen roll och enligt uppgift så är det inget som påverkar en besiktning att inte fästet finns. Man kan ju tydligen flytta domkraften lite till sidan och lyfta var som helst på tröskeln.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Du kan inte lyfta var som på tröskeln. Det finns fina balkar däremot att lyfta i.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Med en jackpad kan du lyfta varsomhelst på tröskeln. Det är bara att titta hur bilmekar lyfter en bil i en pelarlyft. Det kan ju vara bra att reparera skadan. Annars har du snart hela tröskellådan full med blöt sand och då går det fort undan med mer plåt.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Ja, det samlas lätt mycket gegga där. Jag ska få det svetsat om två veckor.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Hej stout.
Hmm nu vet jag inte hur det såg ut på din rost osv
Och inte vilket pris du fick, och hur bra du vill ha det.
Men som du säger är ju ingen ny bil och inget som syns så klart
Du ska ta din lokala verkstad,
Han fixade till mig, dock ingen BMW utan mb som oxå var
Genom rostad i tröskeln fram, och dörrarna för 2500 med målningen oxå, fast jag stod för färgen den karossen w210 var riktigt rostkolli
bl
56
blacken
530iA-01
Vore ju intressant för oss andra om ni skrev ut vad ni fick för pris. Eller är det hemligt?

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag fick ett pris på 3500:- för att fixa de sista 10 centimetrarna under tröskeln vid hjulhuset, då var det bara svetning och ingen lackering inblandad. Min "lokala" verkstad gav mig på ett pris på 1000-1500:- för enbart svetsning.

Jag tar en bild på det i morgon så får ni se hur illa det är. Har själv aldrig varit med om en e39 som på ett begränsat område rostat så mycket. Detta är min fjärde e39 Touring. Bilen i övrigt är bra i lacken med undantag av lite rost på hörnan vid bakluckan som jag ska åtgärda, och en påkörining av en stor sten i mitten på samma tröskel så jag lackerar om hela det partiet.

Bakluckan är för övrigt helt rostri. Utbytt på goodwillgarantin för många år sedan).

Troligtvis har rosten uppkommit med att börja rosta på hjulhuskanten, jag kände efter bakom plasten när jag köpte bilen och det var tjockpackad lera som då antagligen fått fäste och legat och gosat sig inne i lådan. Så håll rent mellan karros och innerskärmar.

När jag ändå är på gång.... Någon som vet vad det skulle kosta att få en hel tröskel omlackerad?
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Förstår inte varför kardan och bensintank ska demonteras vid tröskellagning?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Han var väl tvungen att plocka ner kardanen för att kunna demontera bensintanken-

Han menade på att han inte kom åt att laga för att det var rost och var tvungen att svetsa en bit upp på baksidan av tröskellådan.

Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Förmodligen ville han att du skulle få helt rostfritt, du vet att en rostfläck som ser ut på utsidan som en femma kan lätt sluta med att det blir två decimeter, så ska man bli av med all rost så får man ta runt omkring annars sprider det sig som cancer....
men visst på gammal bil som du bara ska ha som bruksbil sommar/vinter så kanske man inte behöver göra ett sådant noggrant jobb..
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jo, jag uppfattade som att han ville ha det helt rostfritt och det är väl rätt tänkt men ändå fel med denna bilen då det troligtvis ändå ligger rost inne i lådan.

Det är alltid bra med en lagom gammal bruksbil med dragkrok :)
Jag kommer bara att ha den vintertid. Ställer på cabben i april och kör med den till september.
Fi
10
FilmNet
528 -97, 525 T -01
Lånar tråden lite.

Skulle justera handbromsen och lyfte därför med domkraften under bakre fästet vä.
Fick upp tröskel någon decimeter innan domkraften gick rakt igenom och monterade sig i tröskellådan.
Bilen är i övrigt inte säskilt rostig. Endast ett par småfläckar.

Vill gärna ha tips på någon i stockholmstrakten som kan rekommenderas för att fixa tröskeln till vettigt pris.
I första hand svetsjobbet, men även lackningen om möjligt.
Lyfte du på lyftpunkten då där det sitter en plastklack eller i plåten?
Fi
10
FilmNet
528 -97, 525 T -01
I det lilla fästet där man ska lyfta.
Har gjort det förr och det har hållit..
Lägger ner en garagedomkraft nu i skuffen så att jag kan lyfta i en balk om jag får punktering, men vill få tröskeln fixad...
Visa användare
20
Blackbetty
m535 - 86
325i Cabrio - 94
MB 200 kompressor - 05
Väcker tråden igen. Har en 525 som rostat duktigt i högerbak på tröskeln och jag likt de andra har hört ett knakande ljud när jag sist försökte lyfta upp bilen. Det är rostigt ca: 20-25 cm från hjulhus och framåt.
Fråga igen, finns det någon som rekommenderas i Stockholms området (gärna nordväst) som kan svetsa detta. Dessutom undrar jag om det finns att köpa en hel sparklåda (pirat?) för överkomligt pris.
Tack på förhand...!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.