AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.079

Har topplockspackningen gått? Hjälp med felsökning - BMW 523i E39

Sida 2 av 2
Jag vågar nästan lova att du märkt på motorns gång om du hade haft en blåst topplockspackning.
Om du fortfarande är nervös ang. detta så kan du alltid göra en kompressionstest.

FP
Cr
11
Crille-swe
E39 525i -01
E34 M5 3.8 -92
Testet med igensatta hjälar gick inte så bra. Jag åkte ut på en tur och hörde ett ljud från höger bak som jag sedan fokuserade på vilket ledde till att jag inte märkte att tempmätaren stod på rött. Jag vet inte hur länge den var där men absoluta max är 5min.

Efter det så lät jag den svalna men efter att ha kört lite så började den överhetta igen. Jag lät den stå över natten och sedan dagen därpå, toppa upp med glykol och vatten. Sen startade jag den och lät den börja bli varm. Då skruvade jag upp luftningsventilen och vit ånga samt svart rök kom ut. När den slutat pysa ur sig rök så tog jag en 30-60min tur med den. Körde hårt med den bitvis men tempmätaren gick inte upp något.

Idag så kikade jag ner i kylarn och nivån hade sjunkit från jag sist fyllde på men det dög så jag tog en tur och efter cirka 15min så började den överhetta. Då fyllde jag på med glykol och vattten och luftade och körde sedan 30-60min utan att tempmätarn rörde sig från mitten.

Det fanns ingen gegga på påfyllnadslocket till motoroljan och oljestickan visade svart olja, inget annat.

En utav gångerna när tempmätaren steg så kunde jag avhjälpa det med att köra på full värme in i kupen.

Vad är det för fel jag har nu?
Hur mycket kylvätska "toppar" du egentligen med? Om du överfyller så kommer det alltid att vara mindre varje gång du öppnar och kollar efter en varmkörning. Överflödig kylvätska trycks ut via övertrycksventilen vid körningen osv.
Man fyller vid kall motor upp till markeringen, aldrig högre.

Hur du lyckas få ut svart rök ur luftningshålet är en gåta... är du säker?
Du visade tidigare på bild att du hade gul gegga under locket, nu finns det ingen... Det är inte onormalt att det finns lite gult klegg där, det beror på kondens osv.
Jag har kollat då och då under över 10 år i min E39, det har alltid funnits mer eller mindre gult klegg där. Samma på flera andra bilar, jag tror inte du behöver oroa dig för just denna detaljen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.