AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.077

Har topplockspackningen gått? Hjälp med felsökning - BMW 523i E39

Sida 1 av 2
Cr
11
Crille-swe
E39 525i -01
E34 M5 3.8 -92
Bilen har gått 28000+ mil. Jag köpte den i november förra året och har använt den som vinterbil tills för några veckor sedan.

Händelseförlopp:

November Vecka 46 2012 t.o.m Januari vecka 1 2013: Sladdar runt en hel del och kör oftast 1h eller mer efter jag vridit om nyckeln. Har väldigt bra koll på tempmätaren för att se till att jag inte belastar motorn innan den är varm. Har även koll på tempmätaren under tiden jag kör. Mätaren stiger aldrig över mittsträcket, även när jag sladdar runt på grus på tvåan på höga varv ett tag. Upptäcker dock att kupefläkten slutar ge värme då och då under cirka 2000 varv eller vid tomgång.

Januari vecka 2 t.o.m 4: Jag börjar "pendla" till skolan. Är 1.3km till skolan hemifrån mig så motorn hinner aldrig bli varm.

Januari början av vecka 5: Är ute på en lite längre åktur och märker av att det ryker vitt väldigt mycket vid fullt gaspådrag på ettan och tvåan. Kikar på locket för påfyllning av motoroljan och det ser inte bra ut:

[IMG]Länk

Bilen har nu fått stå i fyra veckor då jag var helt säker på att topplockspackningen har gått men jag läste idag att man ska kolla oljestickan och se om det finns något ljust "gegg" på den och jag kontrollera det idag och det gjorde det inte. Dock märkte jag att oljan flöt lättare på oljestickan än tidigare men det kanske oljan gör när den är kall?

Hittade detta skrivet av Svekke i en annan tråd:
"Några reflektioner:

Detta med att få fylla på kylvätska i tid och otid har jag erfarit på min 540. Det var veckor mellan påfyllningarna. Jag lyckades aldrig se något egentligt läckage. Tills en vinterdag då allt forsade ut och felet blev uppenbart. Det var undersidan av expansionskärlet som gett sig vid nivågivaren.

Symptom som märktes var även att bilen gav dålig värme i kupen då och då (särskilt på tomgång). Detta avhjälpte jag varenda gång genom luftning. Den sög alltså in lite luft via expansionskärlet då och då. Jag hade väldig koll på detta under felsökningstiden så min motor klarade sig bra, men om man missar detta med luft i systemet så kan det uppstå "hot spots" i toppen som gör att toppackningen till slut kan gå.

Nu tycks det inte vara något fel på ditt expansionskärl eftersom du har läckage vid insuget. Jag har bara sett en enda förut som haft det problemet här på AP och det är Hasso. Minns inte exakt vad han bytte men sök och du skola finna..

Svekke"

Detta var det som gjorde mig säker på att topplockspackningen hade gått men eftersom oljestickan visade fin och svart olja så är jag nu osäker och frågar er om hjälp.

//Crille-swe
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Kan ju vara vevhusventilationen också.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Dvs, frusen
Finns mycket att läsa om här på forumet och det drabbar många i vintern när det är korta sträckor som körs.

Sök så finns det mkt att läsa om det, dina symptom pekar på det tycker jag.
BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
Så där är det vanligt att det ser ut under oljelocket vid mycket kortkörning, inte konstigt att det vitryker heller.

Har inte en aning om det är samma på e39, men på e34 fanns det en eller om det var två elpumpar som hjälpe till att få cirkulation på vattnet till värmepaketet och var dom trasiga vart värmen dålig på tomgång.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Efter det du beskrivit hittills tror jag inte på topplockspackningen, 1.3km är extremt korta sträckor och med tanke på det ser oljelocket ok ut. Det kan bildas betydligt mer kallslam än så av korta sträckor, och kondens i motor samt avgasrör kan även förklara även den vita röken.

Om du däremot kört så korta sträckor som 1.3km när det var så kallt som i Januari ligger du i riskzonen för problem med vevhusventilationen vilket i sig kan bidra till vit rök, kallslam och blaskig olja även det.

En titt som kan ge en liten indikation är följande, längst fram på motorn sitter en liten svart slang som går in i ventilkåpan. Ta din bild på oljelocket som exempel, slangen sitter precis utanför kanten till vänster på den bilden och går in under insuget. Lossa den slangen försiktigt eftersom kyla gör plast skör, och kika in så kommer där förmodligen finnas en hel del gult slam där inne.

Ser det illa ut där är det ännu värre i ventilationens returslang där en propp brukar bildas. Det här är i så fall inget farligt, men gör du inte vid det kan du få problem i längden!

//Bjersér
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Om man kör motorn riktigt varm genom att köra en lång sträcka på motorväg, bör då inte kletet avdunsta och försvinna?

Om det är en propp i vevhusventilationen är då det enda sättet att rengöra VV eller kan proppen lösas upp vid lång körsträcka?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Rent teoretiskt bör en ordentlig varmkörning rensa bort skiten, men om det hunnit fastna för mycket skit i VHV fungerar den inte. Då kan det istället bli totalstop i VHV med söndertryckta slangar och packningar samt oljeläckage som följd, i värsta fall trycker den in olja i motorn och det kan bli allt från motorstopp till hydrauliskt lås och krökta vevstakar som följd om det sker vilket visserligen är väldigt ovanligt.

Jag menar inte att skrämma dig men det är värt att tänka på, att rensa ventilationen manuellt är det säkra alternativet medan att köra en bil med propp kan resultera i ett driftstopp och mer eller mindre allvarliga skador om det vill sig riktigt illa.

Om du kör, var uppmärksam på lukten av bränd olja, blå rök, ryckig motorgång eller att motorn känns seg: Som om du plötsligt fått ett tungt släp på kroken eller råkat lägga i fyran istället för tvåan.

//Bjersér
Crille-swe: Vad får dig att direkt misstänka trasig topplockspackning?
Det här är lite intressant, rätt många har säkert samma teorier och farhågor.

Vitrök ur avgasröret vid bra pådrag t.ex på 1:an och 2:an är inget skumt, det skvalpar runt flera liter kondensvatten i avgassystemet, vid rätt betingelser och värme från motorn så kan man prestera rejäla ångmoln bakåt...
Under viss väderlek så vitryker de flesta bilar ganska konstant när varma avgaser möter kall luft, med extra bidrag för vatten som kokas till ånga inne ljuddämpare osv.
Om du tänker på att kylvätska åker in i ett förbränningrum och förångas, tänk om..
Säg att du har en rejäl spricka i packning eller topplock som öppnar just mellan en kylvätskekanal och förbränningsrummet. Just efter stillastående skulle teoretiskt lite kylvästska kunna samlats i förbränningsrummet. Med betoning på lite, hade det rört sig om större mängd så hade motorn havererat vid start pga vätskeslag i cylindern då denna inte kan komprimeras som gas kan osv. Det blir hål i kolvar eller krökta vevstakar osv, inget bra alls.
Säg att motorn startar iaf, den hostar en stund på fem cyl. av naturliga skäl. En liten ångpuff kan möjligen komma ur avgasröret, med betoning på liten, inga långvariga moln som de man ser vid gaspådrag osv, och som du beskriver.
Strax efter start (i ditt fall säkert omgående) går motorn fint på alla cylindrar, och OM du har en spricka så trycks förbränningsgaser ut i kylvätskekanalerna och ganska ofta även i oljekanalerna. Tryckskillnaden är stor, runt 45-50 bar inne i motorn mot 1-4 bar i kylvätska och olja, du kan således aldrig normalt få kylvätska in i motorn under drift.
Skulle du ÄNDÅ på nåt mysko vis få motorn att dra in kylvätska så får du inga stora vita moln ur avgasröret. Förbränningstemperaturen är runt 800-1000°C och man kan inte förånga vattenblandningar speciellt bra vid så höga temperaturer, möjligen kan det komma lite ånga ut i avgassystemet om den aktuella cylindern inte tänder, men det märker man ju och man brukar inte kunna köra och varva så bra då.
Det finns motorer som medvetet och normalt sprutar in lite vatten i förbränningsrummet för att kyla en aning. De vitryker inte det minsta, garanterat...
Klegget under kylarlocket är ganska normalt under vintersäsongen, jag känner igen detta från egna bilar genom åren. Det beror på kondensbildning men vätskan kommer från temperaturskillnaderna, inte från kylsystemet.

FP
Cr
11
Crille-swe
E39 525i -01
E34 M5 3.8 -92
Bjersér: Var det detta rör du menade? Det var iallafall rent och fint innuti.

[IMG]Länk

folke: Det som fick mig att misstänka topplockspackningen var att det som Svekke skrev passade in på min bil och eftersom bilen ryckte så trodde jag att det var det problemet som hade orsakat att packningen hade gått.
Sen har jag alltid fått höra att svart rök: motorolja och vit rök är från vatten så det gjorde mig rätt så säker.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jodå, visst är trycket i cylindrarna lägre än oljetrycket och kylvätsketrycket i en 4-taktsmotor i drift Ganska precis varannan gång en kolv går nedåt råder ett tryck lägre än atmosfärstrycket ;)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om du tar bort plastslangen till vevhusventilationen fram på motorn tycker jag att du SKA värma den med en hårtork el dyl så att den är varm, annars spricker den väldigt lätt!
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag hijackar tråden lite.

Folke: Jag har i princip samma problem med min gamla 520 e39. "Smör" i kylarlocket. När jag drog upp oljestickan i dag så var det en grå vattning sörja och inte mycket till olja.

Bilen har gått 27000 mil. På senaste halvåret har jag kört 100 mil med den och då uteslutande korta sträckor på mindre än 1-2 mil, ibland bara någon kilometer till affärer och sedan tillbaka.

Dessutom drar den kylarvätska och på senaste tiden vill tempen gå upp mot rött men aldrig så att lampan lyser. Det är ett otroligt övertryck i slangarna och värmen kommer och går i kupën. Ibland när jag gasar så sjunker tempmätaren.
Om jag kör 2 mil så kan jag fylla på 2 liter vatten i kylaren.

Sen till det mindre roliga. Jag reagerade på att den smårök i början men ryker nu så mycket vitrök så att jag skäms att köra med den. Otroliga rökmoln om man gasar på efter att ha stått vid en korsning eller rödljus. Det är svårt att beskriva men även om jag beskriver det så förstår många inte _hur_ mycket vitrök som kommer. Det formligen täcker hela bilen och bilar bakom bromsar in för att de inte kan se eller blir rädda för röken.

Det är säkert vevhusventilationen som spökar men alla som ser rökmolnet säger att topplockspackningen har gått. Vad vet jag :D
Jag orkar inte rota i det utan ska sälja iväg bilen billigt och låta någon annan ta sig ann det. Troligtvis peanuts för den händige som då får mycket bil för pengarna jag begär.

Har köpt en "ny" e39 Touring i förra veckan, så denna står bara i vägen.
Crille-swe: Jag såg inte att du skrev att bilen ryckte? Menar du att den rök, och om det är vattenånga så beror det sannolikt på kondens, du kan ju även be någon lukta på den vita röken, säkert är det ingen speciell doft i den eller hur?
Om motorn bränner olja så får du kraftig blåvit rök som stinker, det lär du inte missa... svart rök men bensinlukt kommer från överskott på bränsle.

Anders-72: Visst blir det som du skriver, men förhållandet är sådant, kanske 1-4 bar mot 1, jämfört med kanske 1-4 bar mot 45 att det alltid åker ut förbränningsgaser i motorns kanaler ch mycket lite eller inget på andra hållet.
Kolla gärna om du får tillfälle, det finns alltid avgaser i kylvätskan eller i förekommande fall i oljan. Ingen exakt vetenskap givetvis, felbilden varierar mellan ytterligheterna.

FP
Stout: Din bil tillhör nog ena ytterligheten...)
Verkar nästan som du har rejält med kylvätska i oljan, och möjligen kass vevhusventilation också, då suger motorn i sig av sörjan och försöker förbränna så gott det går..
Frågan är ju om motorn går någorlunda jämnt och har kraft/tomgång osv?
Om du dessutom har vätskeläckage in i cylindrar osv så borde det definitivt märkas på gången.

FP
Cr
11
Crille-swe
E39 525i -01
E34 M5 3.8 -92
marin849:"Om du tar bort plastslangen till vevhusventilationen fram på motorn tycker jag att du SKA värma den med en hårtork el dyl så att den är varm, annars spricker den väldigt lätt! "

Så det var inte den jag hade skruvat loss på bilden?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Aaah. Hm, kan inte se bilden. Om det var röret som sitter längst fram på ventilkåpan, som sedan går ner under insuget, så JA.
Cr
11
Crille-swe
E39 525i -01
E34 M5 3.8 -92
Den här satt precis till vänster om där jag håller slangen, i det där ljusgråa.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Folke:
Ja, tomgången är perfekt och den går jämnt. Den har kraft men ibland, speciellt när bilen är varm så kan den börja hacka och misstända, men trycker jag ner gaspedalen tar den respons efter någon sekund.

Ja, du har nog rätt att den tillhör ytterligheten. När man läser på forumet så här i efterhand så trillar polletten ner att det troligtvis inte var vevaxelgivaren som gjorde att började gå intermittent knackligt, jo kanske det i kombination med vevhusventilationen. Jag vill minnas att jag i höstas observerade att det luktade bränt genom ventilationen när bilen fått upp värme och kletet på oljelocket började komma ungefär samtidigt, någon gång i november.
Cr
11
Crille-swe
E39 525i -01
E34 M5 3.8 -92
Jag var på denna slang idag: [IMG]Länk

Var inte mycket gegga i den alls. Endast lite utmed kanterna.

En jag känner tipsade om att jag skulle kolla om oljan var grå, kan tyda på att packningen gått. Jag kikade idag och den var svartbrun så det lutar mot att det är kondens som orsakar den vita röken. Finns det något annat jag kan kolla som kan avslöja om packningen gått?

Jag tänkte ta en långtur imorgon. Jag har satt för gälarna på bilen med kartong så nu bör det bli varmt och fint under huven. Jag får se om jag lyckas "gasa" ur kondensen.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Chrille-swe: Det var slang nummer två jag tänkte på, jag har aldrig sett eller hört talas om ett fall med en propp där men är insidan av slangen täckt med ett lager gult slamm brukar det se illa ut längre ner i VHV. :)

//Bjersér
Cr
11
Crille-swe
E39 525i -01
E34 M5 3.8 -92
Bjerser: "längst fram på motorn sitter en liten svart slang som går in i ventilkåpan"

Jag tolkade det som att det var den slangen jag tog nu, men den var alltså fel?

Allstå 1 nummer på denna: [img]Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.