AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.804

Utökad B behörighet

Sida 1 av 2
rsarits
Körede upp för utökad B behörighet igår
Nu får jag ha 4250kg sammanlagd totalvikt på bil+släp
Innebär att jag får dra 2050kg med 535DA:n, dock är draget godkänt för "bara" 2000, men det räcker till det mesta jag behöver dra
Uppkörningen är mycket lätt (i alla fall om man är van att köra med släp/husvagn), först gör man en fullständig säkerhetsgenomgång på bil och släp, sedan kör man i trafiken i c:a 45min, med lite back- och vändmoment

Inga problem!

Man behöver inte lämplighetsintyg eller nytt körkortsunderlag, bara gå till TV och fota i deras automat före körning, nytt KK anländer om c:a en vecka, men behörigheten gäller direkt efter godkänt prov

Micke
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Det skulle alla ha som kör med släp för jösses så många idioter som kopplar på ett släp och sen upptäcker att det är JÄTTE svårt för att inte säga omöjligt att backa med
Tillhör inte den kategorien själv eftersom jag kört långtradare i 25år

Ha deT
rsarits
Håller med!
Jag har alltid undrat varför man över huvud taget får dra släp utan särskild utbildning.
Backa och/eller surra last verkar för vissa vara en oöverstigligt svår övning

Micke
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Gissar att man behöver göra något teoriprov med?
rsarits
Nej, ingen teori, bara säkerhetsgenomgång och körning i trafik
Om du däremot vill ha "riktigt" BE, då du får dra 3500kg enligt de nya reglerna, då måste du göra ett teoriprov.

MR

Micke
Vad kostar det då?

///Micke
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Lite kul är att jag uppgraderade mitt "B" till "BE C DE" genom att göra teori och körprov med buss 1993. Har aldrig läst någon släpvagnsteori eller gjort körprov med släp. Misstänker att de delade ut behörigheter lite mer godtyckligt på den tiden :)
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Anders-72> Jag gjorde likadant -96, alltså strax innan de drog in detta med att få en massa behörigheter på köpet.
Jag hade inte heller kört många meter med släp när jag fick mitt BE på köpet. Numera har jag "övat" en hel del med biltransportsläp så nu kan jag tycka att jag förtjänar behörigheten.

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Nu mera måste ni gå fortsättningskurs på 40 timmar var femteår för att få köra yrkesmässig trafik .Så frågan är om man får behålla de körkorten om man inte gör kurserna ?

Ha deT
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Körkorten/behörigheterna får du behålla. Du får dock inte köra yrkesmässigt om du inte har YKB 40h/5 år.

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Ok där ser man

Ha deT
Nackdelen med utökad B-behörighet jämfört med BE är att det är fortfarande totalvikten som avgör vilka släp som får och inte får dras med bilen.

Lite intressant med de nya lagändringarna är att det numera är lagligt att hänga på ett släp med en totalvikt på 2000kg bakom en del småbilar (exempelvis Toyota Yaris). De går visserligen inte lasta så mycket, men det är komiskt att det är lagligt att dra ett tomt bilsläp bakom en sådan fjuttig bil men inte bakom en 3-serie.
rsaints: Vad fick du betala för uppkörningen?
rsarits
Sorry att jag dröjt med svaret, det kostade 800:-
Sedan måste ni ju ordna med en lämplig kärra.
Den måste vara täckt och bredare och högre än bilen, eller åtminstone bred och hög nog att göra det omöjligt att använda innerbackspegeln.
Den måste vara lastad till minst halva lastkapaciteten, och lasten måste vara av "styckegodskaraktär" dvs ett halvt lass sand är inte ok.
I mitt fall, så ordnade jag allt genom Caravan club i Uppsala, de har ett färdiglastat släp som de kör dit till uppkörningen

Bilens+ släpets sammanlagda totalvikt måste vara högre än 3500kg, bilen måste vara manuell (om ni inte har villkor automat på ordinarie kk)

Micke
rsarits
Vad gäller BE så är reglerna ändrade, om man tar det nu, så är släpvikten begränsad till 3500kg (de som redan har BE får köra enligt gamla reglerna, obegränsad vikt, draganordningen bestämmer gränsen)
Man får numera inte heller transportera ett släp med högre totalvikt än vad bil och kk medger, även om släpet är tomt!

Micke
Glider in på OT-spåret med s k högre behörigheter.

Jag gjorde som Anders -72 m fl, körde upp på buss och gick från B till BECDE i ett slag. Då, på det glada 80-talet, motiverades det man fick "på köpet" ungefär såhär: kan man köra buss kan man köra lastbil + en del bussar har en liten löjlig släpkärra, klart man ska få dra den, och kan man dra den kan man dra tungt släp efter personbil och lätt lastbil.

Häromåret läkarundersöktes jag för att få behålla allt efter BE, det måste göras vart tionde år efter fyllda 45. Klarar man inte läkarundersökningen får man ändå behålla BE.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Blev så förvånad när en kille som driver grannfirman där jag jobbar konstaterade att han inte fick dra sin stora husvagn efter sin Cheva Trans Sport då han saknade BE, då jag vet att han åtminstone har C då han är deltidsbrandman och även har en tung lastbil på jobbet som han kör. Det var då jag förstod att vi som tog körkort på 90-talet och tidigare fick en del på köpet. Det är klart, ändå tidigare var ju A med då man tog B, vilket gör det fullt lagligt för faster Asta, 80 år att ta en tur på en 1000cc plastraket :) Skall fixa mig ett synintyg och lämna in om förlängning av högre behörighet nu. Kör lite tung lastbil i jobbet som inhoppare. Men om ett par år är ju det olagligt om inte man kostar på en Yrkeskompetenskurs då. Många små kursnissar som kan leva gott på all ny byråkrati ;)
rsarits: "Man får numera inte heller transportera ett släp med högre totalvikt än vad bil och kk medger, även om släpet är tomt!"
Vad menar du?

Det har, såvitt jag vet, aldrig varit tillåtet att dra ett tungt släp (släp som kräver BE) med enbart B-behörighet oavsett om det varit tomt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, det har väl alltid varit släpets totalvikt + dragbilens tjänstevikt som räknats.
rsarits
Förr så fick man faktiskt transportera ett (för) tungt släp, men bara om det var helt tomt.
Ett paket spik på släpet, så var det totalvikten som räknades.
Detta undantag finns ej kvar, synd nog.
Det blir ju lite konstigt idag, då du inte kan koppla på en biltrailer utan last, men du kan ställa den på ett annat släp med lägre totalvikt, då är det OK!

Micke
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Där har du nog fel Micke
Kompisen blev tagen med ett tomt biltransportsläp och fick ringa mig för att fortsätta

Ha deT
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.