AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
17.317

POWER KIT f11

Sida 5 av 5
Jag har inte lyckats regbesikta bilen. På bilprovningen tycker de att det fattas information om vilken bestämmelse som intyget är utfärdat mot.

Kan någon som lyckats regbesikta visa mig hur intyget såg ut?
ni
13
nibe520
520dAT-2011
Jodo, jag har besiktat min, men tyvärr så lämnar man in papperen, de skickas till transportstyrelsen om jag inte missuppfattat. Det jag vet är att det är 3 papper som jag lämnade in, COC tror jag det hette, kom från Tyskland och innehöll några testfakta typ, ett papper från BMW centralt Sverige samt ett som jag skulle skriva själv med mina uppgifter och bilens. Om du har dessa, vet du vilket de inte tycker duger?
UK
48
UK-King
120d -07
Jag skall slå en signal och förhöra mig om och varför det skulle vara skillnad i pris på vanlig automat och sportautomat. Jag tyckte spontant att priset verkade rimligt med tanke på byte av intercooler och momentomvandlare, det är lite material arbete på det.
nibe520: De tycker att intyget från BMW saknar uppgift om den bestämmelsen som intyget utfärdats mot

Enligt: Länk (17§ sid 6)
ni
13
nibe520
520dAT-2011
Vad jag vet så uppdaterades det dokumentet runt den 10/4 då BMW la till det som saknades, typ 2 rader. Be din verkstad om ett nytt intyg, mitt byttes ut några dagar efter det att mitt kit monterats.
nibe520: Jag bad om ett nytt intyg och det var 8 dagar sen. De skyller på att BMW är de som utfärdar intyg och att det är där det tar tid. BMW vet inte vad som fattas och håller på att prata med bilbesiktningen säger Bilia. Men hur kan det ta 8 dagar?
Konstigt att BMW har utfärdat andra intyg som funkat men nu säger sig inte veta vad som saknas i mitt intyg.

Är det någon som inte lämnat ifrån sig sitt intyg än? Skulle vilja se hur ett fungerande intyg ser ut.
Ch
5
Chelski
520d - 2011
Nibe520: Jag hade samma problem som du. Jag bad min verkstad kontkta BMW och några dagar senare fick jag ännu ett intyg från BMW där det var lite mer text angående själva optimeringen, toppfarten och COC.
UK
48
UK-King
120d -07
Fick tillbaka bilen idag, med Kitet monterat. Förenade Bil ombesörjde besiktningen också. Spontant: yepp, nu hör man en turbo ladda, och den drar friskt till rödmarkeringen. Misstänker en viss adaptering innan alla hästar har hittat hem, men skillnad är det.
Si
61
SimonThePilot
Bmw 530d xdrive G31 2018

Bmw 116i 2015

vw polo 2015
En fråga till er som monterat power-kitet, uppdaterar Bilbesiktningen även de uppgifter som ligger i fordonsregistret, tänker på hk/kW/Nm/max fart. m.m.?

Och så undrar jag - är det 420 Nm eller 400 Nm som blir slutresultatet?

Tack på förhand!

SimonThePilot
UK
48
UK-King
120d -07
Kollade precis på Transportstyrelsen: min bil har fått ändrade uppgifter, från 135 till 147kw, från 220 till 225 km/h samt under tilläggsinformation "T31B MOTORN ÄNDRAD"
Si
61
SimonThePilot
Bmw 530d xdrive G31 2018

Bmw 116i 2015

vw polo 2015
Vilken påverkan tror ni ett power kit får på andrahansvärdet på bilen? Jag är lite orolig för att icke-initierade bilköpare riskerar att uppfatta en F11 520d med power kit som en pimpad bil på gränsen till pizza racer hållet?

Intresserad av att höra era tankar och erfarenheter kring detta!
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Just det faktum att det är delar som installerats och godkänts av BMW tror jag utesluter denna risk. Snarare ett försäljningsargument gentemot volymen på 520d utan uppgradering. En 525d av samma årsmodell som min har endast 4kusar mer men kostade 45 tkr mer i inköp. Detta kan knappast göra bilen svårsåld då det inte handlar om racer prestanda i samband med uppgradering. ( lite pizza varning skulle det kunna bli om jag fick för mig att klistra på "m performance " dekalerna som medföljde kitet. )
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.