AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
17.316

POWER KIT f11

Sida 3 av 5
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jimmy: du har powerpost.

Nibe: 18000 har det aldrig kostat på en f11. Före kampanjen kostade det 13.500 i sverige och 11.000 i tyskland.
ni
13
nibe520
520dAT-2011
Jag håller helt med, men jag ville bara ha sagt att det är inte bara Robert som fått pris på över 18000 till en F11
Ch
5
Chelski
520d - 2011
2 april ska jag få min bil uppgraderad till power kit. Men min fråga är ifall man behöver göra en registreringsbesiktning efter installationen? Enligt han som ska utföra installationen så måste jag göra det.

Ni som har gjort uppgraderingen, har ni registreringsbesiktning er bil?
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Chelski: måste man alltid hålla hastighetsbegränsningen? Vem bryr sig om att du har en lite annan programvara i bilen? De enda som skille bry sig ger ju dig fulla fabriksgarantier.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Problemet är väl om man orsakar en olycka eller skrotar bilen. Är den inte reg besiktigad efter mod så kan FB neka dig ersättning och du får bekosta motpartens kostnader med allt vad det kan innebära. Är väl ungefär lika lagligt som att köra en avställd bil.

Jag skulle definitivt ta den lilla kostnad som en reg besiktning innebär. Det är ju inte så att det är någon tvekan om den kommer att få godkänt så det är bara en formalitet och några hundra kr det handlar om.
Bavaria i Solna sa att det kostade 18000 för en F11 automat och Bilia segeltorp säger 9600.

Undrar om de gör olika saker på bilen? Sen säger Bilia att reg.besiktning inte ingår, utan det får man göra själv.

Enligt bilprovningen ska registreringsbesiktning göras 30 senast dagar efter ändringen och det kostar 1240kr

Är det någon som har fått annan information?
Vet ni hur det påverkar era försäkringar?
Ro
972
Robert J
Ni som fått automaterna moddade, vet ni vad som bytts?
F1
9
F11turbo
Kia Stinger GT 2018
Hårdvarumässigt får du en ny styrenhet, intercooler och lite smågrejjor. Att få allt inkl. montering för 18000:- med gällande garantier är helt ok.

Registreringsbesiktning krävs efter montering av kittet och jag väntar på att få göra min.
Vet du hur det kommer att påverka din försäkring?

Jag har kollat med BMW Originalförsäkring och de säger att det inte påverkar. Men jag använder watercirles och de säger att de inte kan se hur det påverkar förrän de får ett registreringsnummer på en bil som redan utfört modden.
TH och Folksam måste också ha ett reg.nummer för att kunna ta fram premie.
Ro
972
Robert J
Knepigt att du får olika bud från BMW förs och Watercircles, båda är ju IF-bolag.
jhellstrom: Har du registreringsbesiktat bilen än? Hur har det påverkat din premie?

Nu har jag bokat tid på Bilia det säger att de utför följande:
Då monterar vi ny motorstyrningsenhet samt kraftfull intercooler!

Är det verkligen allt?
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
jodo: Nä, men varför skulle det påverka premien? T ex Volvo V70, där har DRIVe 1.6 och T6 samma premie. Varför skulle den ändras nu?
Ro
972
Robert J
Verkligen? Det skiljer rätt mycket mellan en 520d och en 535d, typ 50% upp.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Reg. besktigad nu på morgonen :-)

Kan tipsa om Dekra i Tagene om ni bor i närheten av Göteborg, 500:-.

Min var den första de hade inne med monterat Power Kit så nästa gång går det säkert ännu smidigare (tog en kvart för mig).

Christian
Många har påpekat att instrumentdisplayen ändras efter moddningen. Att förbrukningsvisaren får två röda nyanser istället för endast röd. Men min är redan två olika nyanser och jag har inte moddat min än.

Zig: Hur lyckades du betala 500kr? Jag ringde precis och de ville ha 1100 för reg.besiktningen, eftersom det inte är den enklare sorten (t.ex. montering av dragkrok)
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Dekra Tagene tar 500:-, prata med Peter!
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Fick ni någon dokumentation om detta att lämna till besiktningen?
Jag fick inget av verkstan.
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
En hel uppsats följde med att lämna till besiktningen.
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Dokumentationen är dessutom fordonsspecifik m chassinummer varför det nog är viktigt att plocka det innan verkstaden slarvar bort papperen.
ni
13
nibe520
520dAT-2011
Jag hade min bil inne på verkstad igår för montering av Power kit, jag tycker skillnaden främst är i farterna 80+, det byttes intercooler och databox samt programmering.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.