AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.608

Har snart bytt allt,men abslampan lyser

Sida 2 av 2
La
9
Lars Östberg
528iA Touring
Problemet löst!Efter att ha testat att skifta givare från vänster till höger utan resultat,så förlängde jag kablarna och skiftade dessa från vänster till höger o tvärtom då fick jag felkoden att flytta sig till vänster sida det innebär ju att givare och triggerpunkter i hjulagret inte lirar ihop.När jag kollade mycket noga såg jag att givaren rördes något när jag drog åt fästskruven,jag borrade upp hålet till skruven så det blev lite spel och allt fungerar perfekt!Så mycket huvudbry för så lite,men man kan ju undra hur man kan lägga två så vitt skilda fel på samma felkod,men jag har i allafall ett helrustat abssystem.
Lasse
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Otroligt intressant.

Du hade alltså bara felkod på ena sidan först? typ ABS Höger fungerar ej?

Du såg att du kunde flytta felet till vänster sida.

Och när du borrade upp hålet på ABS givaren? så du kunde justera den så försvann felet? Hur justerade du ABS givaren, närmare triggerskivan eller längre ifrån eller snett??

Jag har ju typ samma fel och har gjort allt tycker jag. Allt utan någon som helst förbättring.

Och man har ju läst om så många som har liknande problem men Ingen har postat någon lösning så vitt jag har hört eller sett.
Så detta är ju super kul. :-)

vad visar förlängningen av kablarna i detta fall?
Att felet verkar ligga i ena kabelanslutningen... inte i givaren eller fästet till denna? Så blir det ju om det är rätt skrivet i inlägget...

FP
Om felet ligger i kabelanslutningen vad vinner man då på att borra upp hålet till skruven för givaren?
Och varför skulle det behövas ett spel på givaren, om man borrar upp hålet så blir det väl ett spel i sidled?

Jag vet ett fall där abslampan lös inte pga givarefel utan fel på hjullagret, hullager och nav var ett och tydligen glapp.

Låter ju lite som ett glapp då det krävs ett spel i något som annars sitter bergårt och måste oftast borras ut.
Släcktes den på en gång eller eller tog det en längre sträcka?
La
9
Lars Östberg
528iA Touring
Jag ska försöka förklara sä alla förstär,det är inte helt lätt.
1:Jag har mätt upp kretsen från styrbox till givare.först utan givare inkopplad för att se att det inte är någon form av kortslutning eller krypström därefter
mätte jag med givare inkopplad,fick exakt samma värden som när jag mätte direkt på givaren,alltså är det inte troligt att det är något fel där.
2:Växlade givare bak,höger till vänster och tvärtom,felet kvarstår höger bak,alltså är det inte troligt att det är givaren.
3:Förlängde kablarna så att jag kunde sätta höger kabel på vänster sida och tvärtom,då flyttade felkoden till vänster bak,alltså är det inte troligt att det är fel på kretsen eller inletvalve.
Då drog jag slutsattsen att inte givare och hjullager lirar rätt.
Jag behövde inte justera nåt alls,det blev bra på en gång när det inte spännde eller bröt i givaren.
Hoppas jag förklarat så att det går att förstå lite i alla fall.
Lasse
La
9
Lars Östberg
528iA Touring
Jag släckte felkoden med datorn,det har jag alltid gjort för att se felkoderna efter varje försök,men den här gången förblev lampan släckt
Det är möjligt att givaren varit borrad tidigare så att hålet inte är riktigt sjyst-
Lasse
Antar att lampan släcktes så fort du körde?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.