AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.607

Har snart bytt allt,men abslampan lyser

Sida 1 av 2
La
9
Lars Östberg
528iA Touring
Har nu bytt alla abssensorer,alla hjullager,styrenheten(utbytes från innosund)
jag har mätt upp kretsarna från styrenheten till hjulen inga brott och ingen kortis
men jag får fortfarande felkod 05 höger sensor bak eller inletvalve.
Kan någon ge ett tips hur jag går vidare eller förklara för mig vad inletvalve är för något var den sitter.
Lasse
BMW original eller andra märken på ABS-givare och hjullager?
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Oj, vad drygt.

Jag har förstått inlet-valve-fel som relaterade till ABS-hydraulenheten (alltså ej elektronikdelen). Att en av dess ventiler kärvar.
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
hej

vi verkar vara många med E39 och ABS/ASC problem.
Vad har du för årsmodell på din bil? Vilken version av ABS system?

/ Richard
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som sagt: vilket märke på givarna?

Om du har satt dit "piratgivare" i allmänhet och kina-tillverkade "no-name" i synnerhet, är risken stor att givaren är kass!

Har du ohm-mätt de nya givarna?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Är du säker på att alla kablar fortfarande har intakta ledare? Misstänker att BMW-s sätt att ha frigjorda kablar i hjulhus etc inte är det bästa tänkbara alternativet...
La
9
Lars Östberg
528iA Touring
Givarna är köpta på mekonomen vet ej fabrikat,de är ohmmätta u.a och kretsarna från styrboxen till givarna är kollade inga brott eller kortslutning
La
9
Lars Östberg
528iA Touring
Bilen är en 528 touring-99
ma
358
majtii
F36 4-serie
Dina mekonomengivare är högst troligt problemet.
Montera original!

inlet valve tyder på hydralenheten, är allt 100% ok i övrigt så är det att hitta en sådan på skroten som gäller. Sen behöver du dator som kan köra servicefunktionen för att lufta enheten efter byte.
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
jag har en 523 99:a (Bosch 5.7). Sedan de flyttade elektronikdelen till motorrummet och det blev utsatt för kraftig värme kom många fel på styrenheten. Lödningarna har tagit stryk.
La
9
Lars Östberg
528iA Touring
Styrenheten är nyrenoverad.
Har nu provat att skifta höger och vänster givare,får upp samma felkod men det tar längre tid,högre hastighet innan lampan tänds och när man bromsar
jobbar abs:en fast hjulen inte är låsta,samma symtom som trasig givare,men det känns tröstlöst att behöva gissa sig fram trots att man andvänder diagnossystem(carsoft) det kostar tuselappar för varje felgissning.
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Här är en ganska genomgående guide till ABS/DSC-relaterade fel. Kanske kan ge något nytt?

Länk

Kan luft ha introducerats i systemet?

Lyser lampor konstant eller efter viss hastighet nåtts?
Fel på preacharge pump kan resultera i avaktivering av systemet vid >30 km/h, högre vridmoment än ett visst värde m.m.

Tids nog.
ma
358
majtii
F36 4-serie
Just därför man aldrig ska använda piratgivare vid felsökning. De kan ge de mest konstiga felkoder och symptom vilket gör att man inte vill misstänka att det bara är en dålig givare.

Nu är det lite lätt att bara sitta å säga piratgivare när man inte ahr en aning om vad bmws givare än för något.

Skulle säga att mekonomens givare håller samma kvalite som på bmw speciellt om det står bosch eller siemens på den.
Din felkod är för en ventil och inte en givare.

Klart det kan vara fel på din nya givare, men jag kan inte påstå att det är speciellt vanligt att folk kommer tillbaka med dem.
Hur det är med noname /kina givare kan jag inte svara på.
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
jag har samma fel verkar det som, samma symtom.

jag har köpt ABS givarna på BMW (1300kr styck)
ingen skillnad.

Det ända jag gjorde var att koppla loss dom (ABS sensorerna) och sen stoppa tillbaka dom så fick jag plötsligt detta fel.

Efter nollning av felkoder så kommer samma fel igen och igen.

Nu ska jag köpa en ny styrbox. jag har inte samma system (Bosch 5.0) och jag har boxen inne i kupén.

Får se om det blir någon skillnad, tror nästan inte det.

men vad ska man göra??
Tror det blir billigare att byta bil i längden det är för mycket problem med dessa moduler och reparationen är ofta bara permanent för just det felet som reparerats.
Nästan så att det är billigare att köpa en besiktad e39 för 15-18 tusen köra ett år och går den igenom besiktningen så säljer man den för 15,16 och köper nåt annat eller tuffar vidare.

Jag sitter och funderar om jag bara ska hiva iväg min och lägga det man får på en nyare bil.
Citerar ovan:
"Din felkod är för en ventil och inte en givare."

Varför då bara hålla på att spekulera runt givare och styrenhet, när det rimligen är ventilpaket/hydraulenhet som bör kollas?

FP
Eftersom det diskuterades givare.
Hurså?
Just därför var din kommentar ganska klockren.
Man verkar ju inte kolla så mycket på det som felkoden pekade på osv, mera på givare och styrenhet/elektronik.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.