|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Aha, är det denna konstruktionen? Gulp! 4 liter dränerade de i den där filmen - allt måste legat under vatten. Tänker ju på Uno Svenningsson's Under Ytan :-) Men där finns ju skydd ju över de kontakterna som sitter i hjulhuset! Borde inte vaselinspray och sedan de kontaktskydden räcka? Sedan så sitter väl inner liners utanpå allt detta, eller? Men sådär tror jag inte det ser ut på min E87... Kollar man på bilen i filmen ovan ser de två terminalerna i skissen nedan (#12) Länk Men dessa kan jag inte hitta på min E87... Länk |
| Anslutningen sitter ingjuten i batteribaljan(nr1 i denna länk:Länk och det är där kablarna ansluts med muttrarna nr7 och 8 i din länk | |
| Länk | |
@Hewi : Ok, men då är den lösningen på min modell radikalt annorlunda än vad tidigare länkar i tråden visar samt det fel som flera i tråden haft. Där satt ju själva anslutningarna ute i hjulhuset, här sitter de ju typ i batteribaljan verkar det som. Här är faktiskt en bild på min batteribalja Länk Ovanför batteriet kan man se två skruvterminaler, och en av de där muttrarna var så rostig när jag köpte bilen - därför var bland det första jag gjorde just att hiva bort muttern, rengöra, dit med ny mutter och lite batteripol/vaselin. Men de där anslutningarna sitter ju inte i hjulhuset, som på alla andra bilder och videos. Sådär såg ju inte problemet ut för Blueswed och AverageJoe. |
| Jo det är samma på alla E87, Averagejoe har länkat till bild på dessa anslutningar till batteribaljan i ett av sina inlägg. Som som det ser ur på din bild inuti baljan så kan man bara tänka sig hur illa det ser ut på andra sidan "väggen"! | |
|
Länk |
|
Aha, ok! Så dessa tre bilder är mer mitt under bilen (dvs mer eller mindre rakt under batteribaljans kontakter) Länk Länk Länk Men!?! Det är ju fullständig idioti! Hur kan man ens överväga en sådan lösning? Hade jag kommit med en sådan lösning hade jag fått en örfil! Jaha... Då vet man vad man ska göra när strykjärnsgokarten tas fram... Jag var övertygad om att dessa kablar var dragna inuti karossen. Det märkliga var att det var mest muttern som var rostig på min. Men jag ska vara ärlig, jag är helt övertygad om att det ser för jäkligt ut på andra sidan! Så en sak som ska kollas upp! Bra tips från alla! |
| Ja de sitter nästan rakt bakom diffklumpen :-) | |
|
Gjorde en koll på de beryktade kabelanslutningarna... Länk Länk Gjorde rent lite. Länk Och fettade in. Länk Det går ju tre pluskablar (två grova ~35/50mm² och en ~16mm²) fram från batteriet. Två går under bilen fram till B+ sen till startmotor och generator. En går genom bilen till säkringarna bakom handskfacket (det är delar av den som "sommar"). På E8x sitter batteriet i mitten bak, på E9x sitter batteriet till höger bak bakom höger bakhjul. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Fin rapportering, Sverige! Jag körde faktiskt in huvudet under en upphissad E87 igår och ni alla har helt rätt - ser precis ut så som Sverige beskriver. Skulle vilja säga att E8x är nästan mer utsatt än E9x, på E9x sitter de mig veterligen bakom dessa liners av plast i hjulhuset. Oavsett så är det en sanslöst korkad konstruktion, det är ju liksom en tidsbaserad säkring som bara väntar på att orsaka extremt märkliga problem. Man ser på bilden där de är rengjorda de små gröna monstren på den smala kabeln redan har börjat äta sig in i kabeln - och de kommer att äta upp den där kabeln inifrån... Ska nog ned och örfila till en chefskonstruktör nästa vecka... Suck... Ja, kommer att göra samma sak som Sverige - återkommer med bilder på hur mina anslutningar ser ut... Lär ju se exakt likadant som på bilderna ovan... |
|
Tack. Ja, det hade nog inte varit några fel att byta den kabelskon, men skjuter på det. Enda anledningen till den konstruktionen är väl att det är lätt att ansluta kablarna. Jämfört med att trä in kablarna i batteribaljan genom en kabelgenomföring och ansluta direkt. Finns väl ingen jättebra lösning/efterhandskonstruktion på problemet. När det är nytt och fräscht skulle man kunna gjuta in det i nån massa. Men när det redan är lite ärgat så känns väl inte det helt bra. Går ju att sätta nån form av sprutskydd under, men frågan är hur mkt det hjälper. Det får ju inte bli nån "grussamlare". --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Nu har jag äntligen kört in huvudet där under och ser precis ut som Sverige visade tidigare. Länk Länk En helt fullständigt idiotisk konstruktion. Huvudkablage monterade sådär, i vilket annat yrke som helst så skulle man få skämmas och bli utskälld om man gjorde sådär - men i bilindustrin är det tydligen inte så. Där får man en klapp på axeln med orden "det där gjorde du bra - det där kommer att gå 5,7 sekunder snabbare att montera på våra monteringslinor"! Finns egentligen inte så mycket att göra. Jag såg redan på mina kablar (och även på Sverige's bilder) att the green goblins redan börjat knapra lite på kablarna. Troligtvis kommer jag att rengör och fetta in som Sverige gjort, bara för att försöka dra ut lite på det oundvikliga (vilket blir att skarva dessa kablar). Det här felet kommer nog att bli ruggigt vanligt bland 1-serien. Jäklar vad massa batterier, startmotorer och styrboxar som kommer att bytas i onödan för detta!!! |
|
Hej, Är det någon som kan svara på vilken kabelarea den grövre kabeln som går fram under bilen har? |
|
| Har nyss fixat min. Det blev dyrt så in i hellvette! Vägrade starta en dag när jag skulle hem från jobbet. Startmotorn gick å allt funkade som vanligt men det hördes ett knepigt surrande från torpedväggen. Det lade jag märke till direkt när jag stoppade i nyckeln. Det blev bärgare till verkstan som var tvugen byta hela matarstammen. 9700kr gick det på. Detta är min första BMW, men också min sista. Jävla idiotkonstruktion! | |
|
Om bilder inte funkar får man byta ut org till cc (postimg.cc) i länkarna. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Har samma fel, båda mina kabelskor och en snutt av kabeln där bak under batterilådan.måste bytas. Vet någon vilken dimension dessa två kablar är? Är det koppar eller aluminium? Bilen står.nämligen långt bort och jag är elektriker så kan göra skarvning själv men behöver veta dimension på kablarna så jag kan ta hem rätt grejer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.