AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
21.701

Bmw 120d startar inte

Sida 1 av 2
Bl
5
Blueswed
120d -07
Har ett konstigt problem med min bmw 120d 07 den vägrar starta.
Startade bilen på morgonen (som vanligt) Bilen funkade hur bra som helst inga tecken på några problem,
senare på eftermiddagen när jag skulle starta den så klickar det bara när jag trycker på start knappen och ett gult utropstecken blinkar händer inget mer inte ens en tendens till att starta utan bara ett klick,
sterion och fläkt o övrigt starta o funkar som vanligt..
Batteriet är hyffsat nytt och lyser grönt som indikerar på att det funkar som det ska..
Har någon nån ide vad som kan ha hänt?
Att det klickar vid startförsök tyder på det inte finns tillräckligt med effekt i batteriet för att starta motorn. Du får ladda batteriet.
Indikatorn på batteriet säger inte så mycket. Att den lyser grönt betyder inte att batteriet är fulladdat.
Bl
5
Blueswed
120d -07
Har testat med starthjälp men får samma fel.
Bilen har alltid startat utan att vara "slö" så som det brukar vara om ett batteri är påväg att ta slut..
Men får ta och testa at byta batteri måste börja någonstans.
Bl
5
Blueswed
120d -07
Idag startade bilen med starthjälp och gick precis som vanligt inga varnings lampor eller dylikt lyste så jag köpte ett nytt batteri och satte i men bilen bara klickar när ja trycker på start..
Så nu kan man utesluta batteri,startmotor iaf.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Det här med återställning när man bytt batteri då? vet faktiskt inte hur det fungerar men kanske ett alternativt fel.
Bl
5
Blueswed
120d -07
Då har man fått veta vad felet är, Det är den grova pluskabeln under bilen
som har ärjat av bak vid golvgenomförningen..
Bmw karlstad ska ha 10 000 + felsökning för att åtgärda detta.
Det blir nog att lösa detta på egen hand.
Jag vet inte hur skadan ser ut, men en skarvbit borde ju göra tricket :)
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Länk

kan det vara samma eller liknande fel?
Bl
5
Blueswed
120d -07
Nu är problemet fixat det tog mig 30 min och kostade 20:- istället för bmws 10 000:- ..
Detta problem kommer vara ett stort problem om några år på 1-serien då Bmw har sätt pluskabeln väldigt dumt, helt öppet under bilen utan något som helst skydd..
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Toppen! Hur gjorde du? Några bilder på hur eländet såg ut?
la
24
laagee
Bmw 120d
Min ville inte heller starta för ett par veckor sedan. Det visade sig vara pluskontakten på startmotorn som hade oxiderat så att det blev kortslutning när jag tryckte på startknappen. Det gick lätt att fixa hemma och startmotorn gick lätt att komma åt under bilen. Hade jag lämnat in den hade det kostat x tusen eftersom de antagligen hade bytt hela startmotorn.
Återkopplar till denna tråd, hade kunnat vara jag som startade den för EXAKT samma sak hände mig denna vecka. När jag fick komma in under bilen i ett garage tog det ca 10 sek att hitta problemet - kabelskon till den feta pluskabeln var TVÄRT AV. Dessutom var gängorna på anslutningen till den andra kabeln helt borta pga korrosion så den satt löst. Några bilder på moraset:
Länk
Provocerande usel konstruktionslösning, och ännu mer provocerande prislapp från BMW-verkstan för reparationen!
Men, det är lättlagat med ny kabelsko och ev nya muttrar så länge själva kabeln är intakt. Skarvning är ju möjlig om den görs ordentligt, ganska kraftiga dimensioner... Har bulten/gängorna gått så är det ju möjligt att borra upp och sätta genomgående bult istället. Lite lockande att såga upp batterilådan för en gummigenomföring istället, så man slipper naken metall på utsidan.

Kanske lite gammal tråd men jag har exakt detta felet på min bil just I detta nu, när jag sätter I nyckeln I bilen går allt ljus igång, sterio och lampor tänds. dock inget felmeddelande kommer upp.(check ok) Jag har haft bilen inne hos BMW I uddevalla 4 ggr för detta felet då dem har bytt jordningskablar, bytt batteri och felsökt men felet kvarstår. (kommer och går )

Dem sager att det är startmotorn och vill ha ca 10k för detta bytet men är det verkligen dem om bilen ena dagen fungerar felfritt och andra bara e helt död?
Bilen klickar inne bland säkringarna när den inte startar men BMW hävdar att det inte är någor fel där.

kan detta vara den "tjocka plus kabeln" som nämns här I tråden ?

Isf sitter denna kabeln under den stora plastkopan under bagaget eller vart sitter denna kabel fast baktill ?

Som ni förstår så är jag ingen bilmekaniker, jag brukar lämna in mina bilar till dessa men har nu varit hos sammanlagt 8 verkstäder I och runt uddevalla och ingen hittar fel på denna bil så jag förlitar mig lite till er som kan detta.

jag har en bmw 118i -05 e87 glömde jag att skriva.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det här är väl ett ganska vanligt fel, tycker mig ha sett liknande trådar lite här och där faktiskt.

Alexander
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yikes!

Är det någon som har bilder på hur det är konstruerat?
På vissa modeller verkar kabeln gå under bilen, i viss inuti bilen.

Vilken genomföring där bak är det som Blueswede hade problem med?
Sitter kontakterna helt öppet mot "naturen"?

Är det samma genomföring som AverageJoe hade problem med?
Bilderna visar tydligt problemet, men har svårt att se var någonstans detta är på bilen.

Är väl ungefär samma frågor som k.grunden91 har.
Har själv en E87 120i -06 så min borde se likadan ut som k-grunden91 i konstruktionen.

@Blueswed,AverageJoe : Har ni mer info om exakt var anslutningarna och kabelgenomföringarna sitter?

Uppdaterad länk som corzair la in för några år sedan
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Hade för ett tagsedan en E90 320 som jordkabeln mellan motor o kaross ärgat sönder med startproblem som följd. För övrigt samma bil som kuggat över som jag repade förra veckan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
När ni har satt dit en ny kontakt och skruvat dit det behandlar ni det på något sätt?
Man bör åtminstone fetta in det med polfett eller liknande.

Jag hade nog lackat det efter montering eller sprayat på motorplast eller liknande.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag hade tänkt mig vaselinspray, men om det sitter helt oskyddat så kanske inte det är det bästa (annars fungerar det utmärkt i kontaktstycken som är kraftigt utsatta).
Det kommer tyvärr åka bort i biltvätten, men något bör man lägga på.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Sitter det så exponerat!?! Var tusan sitter det, något som har bilder?

Har ju inte min strykjärnsgokart framtagen ännu, men när den kommer fram så ska jag undersöka det där...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.