|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Ja Nockenvelle tänk va olika man kan vara...ja är dock alltid varm. | |
|
Körde stockholm - göteborg tur och retur på 0.38 med en 320d sportline f31 för en vecka sedan. Försökte snålköra så mycket som möjligt använde ecopro mm.. men körde ändå inte gubbsakta. |
|
|
Sjukt bra förbrukning på en 320d RWD som sagt!!! Min E91 320d xDrive manuell drog runt 0,55-0,6 vid sådan körning, vilket jämf med Passaten är 0,1 lägre, men klart att xDrive kostar + lite ökad vikt med touring. |
|
| Crf: du menar nlogg färddatorn förstår jag. Mät vid pumpen några tankar så kan du kalibrera färddatorn sen så den stämmer bättre. | |
| jhellström, förstår hur du menar men jag tror färddatorn stämmer ganska bra på den bilen jag körde då jag kört bilen en del "normalt" och då ligger den på 0.54 med ganska normaltung högerfot. körde upp på lite mer än en kvarts tank a ~20L uppskattningsvis så runt 0.4 känns som rimlig verklig förbrukning. | |
|
MatteZ4, Du frågade om den upplevda skillnaden mellan e91 och f31. Det här inlägget gjorde jag i höstas i en annan tråd: Jag körde under fyra år två olika manuella E91 325i. Först en -07a och sen en LCI -09a, bilar som jag verkligen älskade. Därför var jag på flera plan orolig över att en 320 diesel automat skulle göra mig besviken. Men jag måste säga att jag inte saknat E91 en sekund! De stora utropstecknen för mig med F31 jämfört med mina tidigare E91 är: - Automaten. Fantastisk! Jag har alltid gillat att växla själv och tyckt att automat försämrar hela körupplevelsen. Men i 320d känns det snarare som en förutsättning. - Motorn räcker verkligen till och har tillräcklig kraft för inspirerad körning samtidigt som den sen även passar utmärkt för snålkörning i stan. Visst, jag inser att 330 säkert är mycket roligare/trevligare men jag har medvetet valt att inte provköra den eftersom jag inte har råd. - Sportstolarna. Jag brukade prisa stolarna i E91 men dessa är faktiskt skönare. Känns som att det är något mer än att de blivit snäppet bredare. - M-sportratten. Snygg och skön att hålla i. Härligt med rattvärme. Dessutom gillar jag verkligen styrkänslan. Den befarade frånvaron av krispighet i F31 stämmer inte. - Mycket bra med de olika körlägena. Jag kör helst i Sportläge, men ocskå en del comfort, framförallt i stadstrafik. Men så klart kul att Eco-mode finns där när man vill snåla. - Bränsleförbrukningen. Ligger just nu på 0,7 efter 100 mil men då har det varit allra mest stadskörning. E91 låg på 1,2 med motsvarande körcykel. - M-sportpaketet med Estorilblå metallic. Design är såklart individuellt men jag är fantastiskt nöjd med utseendet på bilen. Enda minuset är möjligen M-sportfälgarna i 18 tum. Tycker att 397 som jag satt på nu med vinterdäck ser bättre ut. - Parking assist! Denna extrautrustning köpte jag i princip bara för att min fru nu skulle kunna fickparkera utan min hjälp;-) Men eftersom vi bor i stan använder jag den varje dag och den fungerar klockrent. Nästan fascinerande hur väl den parkerar. Skavda fälgar är ett minne blott! - Sen finns det såklart en massa detaljer som är till F31ans fördel. Såsom snäppet större baksäte, automatisk öppning av baklucka etc etc. Minus: - Möjligen att dieselknattret tar ett tag att vänja sig vid:-) - Har heller ännu inte riktigt vant mig vid telefon/spotify/bluetooth uppkopplingen, men det kommer väl. Det var lite intryck efter en månad och 100 mil. Hoppas vara lika nöjd efter 1000 och 3000 mil också! |
|
|
Tack för det inlägget Joofa !! Är du fortfarande lika lyrisk sedan du skrev detta inlägg i höstas?? Gissar att du kört ett antal mil sedan dess?? Motorn är väl i princip samma som i min E91:a 184 hkr diesel, möjligt att de gjort några skillnader men just som du beskriver detta med dieselknatter, det är väl det jag tröttnat lite på! I och med ditt inlägg så känns det till 99 % att jag väljer en 320i bensin. Vad ligger du på i bränsleförbrukning på ett ungefär?? Intressant detta att parkingassist verkligen fungerar så perfekt! För det är ett tillval jag tänker välja. Joofa: Är intresserad av om du så här i efterhand känner att någon av tillvalen inte var så särskilt speciellt eller nödvändigt, att man faktiskt klarar sig utan. Gärna fler åsikter om vilka tillval som är absolut nödvändigt eller helt onödigt. Mvh Mats |
|
|
matte, ser att du valde 320i och att det gått ett tag sedan dess. Vad blev det för tillval och hade du specat bilen på samma sätt om du köpte en ny idag? |
|
|
Jore, lite sen i svaret till dig, är på detta forum ytterst sällan nu förtiden!! Jo som sagt valde en 320i!! med följande spec: * SPORTLINE * MINERALGRÅMETALLIC * LÄDER DAKOTA SVART * SPORTSTOLAR * ELUPPVÄRMDRATT * AUTOMATISK SPORTVÄXELLÅDA MED STEPTRONIC * AUTOMATISK AVBLÄNDBAR INNER O YTTERSPEGLAR * SVANKSTÖD * STOLSVÄRME BAK * PARK ASSIST * HIFI HÖGTALARSYSTEM * M SPORTCHASSI * ADVANTAGE EDITION ÄNDRING I SPORTLINE: * ALUMINIUM BORSTAD * ACCENTLIST SVART HÖGGLANS * M LÄDERSPORTRATT HADE NOG SPECAT DEN MED SAMMA UTRUSTNING, KAN INTE SÄGA ATT JAG SAKNAR NÅGOT DIREKT. PARK ASSIST TÄNKTE JAG FRÅN BÖRJAN ATT DET KOMMER JAG EJ ATT ANVÄNDA SÅ MYCKET, MEN JAG GILLAR DETTA SKARPT NU. SVANKSTÖD ÄR FÖR MIN RYGG NÖDVÄNDIGT OCH ELUPPVÄRMD RATT ÄR VÄRT VARENDA KRONA ANSER JAG, KOSTADE DÅ 1900 KR, VISSA BILMÄRKE HAR JU DETTA STANDARD MEN I ETT PREMIUMMÄRKE MÅSTE MAN BETALA EXTRA FÖR DET MESTA. MVH MATS |
|
| Trevligt att du tog bensin. Jag hade nyss en 318d f31 som hyrbil och fick 1.0 i snittförbrukning (8 km stadskörning, mycket kallstart). Speciella förhållanden, men ändå förvånande högt för en diesel. 335i e91 ligger under motsv förhållanden på 1.7 | |
|
Ja, tror att bensinaren och då 320i är nog ganska ovanlig!! Härlig motor faktiskt och med automaten perfekt!! Kör väl inte mycket stadskörning utan mest landväg. där ligger den mellan 0.52-0.60 i 100-120 km/h då tycker jag inte man behöver ha en diesel för att spara en knapp deciliter. hade en 320d e91 innan den gick väl som lägst 0.46-0.47 i samma hastighet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.