|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hejsan funderar starkt på att inom en snar framtid att byta E91:an till en F30. Tänkte att det skulle bli en bensinare denna gång, främst för det ganska höga knackandet på tomgång och lite högt motorljud vid körning i stan 320d E91 annars en kanon bil på motorväg eller liknande. Vill ha era åsikter om dessa motorer, bilar m.m. Vet inte om det är så många som köpt 320i bensinaren?? Är ljudet lägre på F30/F31 320 d än E90/E91 Har endast kört en kortare tur med en F30 dieslare, känner att man behöver mer info från någon annan. Ge era mig era åsikter, erfarenheter m.m Mvh Mats | |
|
320d = tyst, 320i = supertyst! Tror ej det säljs så mycket bensin 320 då alla säljare verkar vilja sälja diesel |
|
|
CRF-Niklas :Exakt så känns det när man frågar om 320 bensin hos handlarna. |
|
|
Har kört en del 328 och den är mycket trevlig och jag kan absolut förstå dem som hellre väljer denna framför dieseln. Enda nackdelen är bensintörsten - de bilarna jag hyrt eller kört har alla dragit 0,9-0,95L/mil mellan tankningarna. Nu lör 320 vara snålare men har liksom 328 också turbo som lätt kan få förbrukningen att dra iväg. Ljudet är mest märkbart på tomgång och stadskörning. På landsväg är skillnaden mindre. De flesta nya 320d är tjänstebilar/leasingbilar och numera är policyn hos många företag att förarna måste välja diesel eller miljöbilar. |
|
|
Min säljare som jag köpte kärran av säger att bensinarna är mer o mer på g... Det märks också, körde diesel tidigare (4 cyl) och vill aldrig mer ha en sån... Däremot hade vi också en 530D, en sån vill jag gärna ha :) Men, är supernöjd med min 328i... |
|
|
Jag tackar för era svar hittills,men vill gärna ha mer feedback. Ingen som har köpt en 320 bensinare alltså?? Någon mer som kan dela med sig av skillnaden F30 320 dieseln mot E90 tystare, mindre knatter, mer ljudisolerad??? Mvh Mats |
|
|
matteZ4 Visst är det knatter över F3X 320d. Men kupen är ändå mycket tyst. Det avgörande tycker jag är att välja dieseln med automatlådan som är helt fantastisk. 320 diesel med manuell ser jag inte som ett alternativ, då skulle jag hellre ta en bensinare. |
|
|
Joofa!! Ja, en automat blir det till 100 % vare sig det blir 320 bensin eller diesel. Har ju automat nu på E91:an men efter en kort provtur med F31 så märkte jag en stor skillnad på den 8 växlade lådan, den är så mycket mjukare och knappt alls märkbar när den växlade, det är mina reflektioner. Joofa hade du E90/91 innan?? Är det stor skillnad jämnt över?? Någon mer som vill ge sin synpunkter om diesel eller inte diesel? Ska man köpa F30 eller F31?? Andrahandsvärde är väl alltid fördel touring? Ska man ha fyrhjulsdrift?? Ge mig mer info, feedback mm. Tack på förhand. Mvh Mats |
|
|
320d Touring med M-paket och tonade rutor. Vit med 19" m-sport fälgarna. Mumma :) F30/31 är klart tystare än E90 tycker jag. Jag gillar chassit och "känslan" bättre i E90 men när man åkt lite i F3x så uppskattar man även den. Nya Automaten är ju grym även om jag alltid föredrar en manuell låda då jag gillar att köra bil aktivt. |
|
| Kan tycka att chassiet är bättre på f30 än e90 men de e som jag upplever de . Valde bensin denna gång efter 3 e90 dieslar , och jag är verkligen hel nöjd , min säljare sa att han sålde mycket mer bensinare nu med n20. | |
| Burt!! Den du provkörde vilket chassie hade den? Var det M sportchassi eller var det adaptive?? Jag har ju m sportchassi på min e91:a, så det måste man ju minst ha. mvh Mats | |
|
Ja har m-chassie på min 328, med servotronic, som är standard på 328. matteZ4 ja tror du blir helnöjd med en 320i om du inte köper en 328i. ja har manuell växellåda för de passar mig,men automaten va kanon! Ligger man o pendlar hela tiden då är ju 320d som du redan vet ett givet val, men ja betalar gärna någon deciliter extra för o slippa ljudet,måste ju komma en ny diesel snart från bmw? |
|
| 3cyl diesel på G :/ | |
| är de så illa? | |
| vad jag hört iaf, 6orna blir nog kvar men 4an ersätts nog med en 3a så småningom. Gäller även bensin men tror iom den relativt nya n20 så kommer nog 3cyl diesel till bmw/mini först | |
| ursäkta för OT | |
|
En norsk biltidning testade F30 320i 184 hk mot F30 320d 163hk. 320i vann på bättre acc, tystare gång och lägre pris. F30 320i verkar vara rikitgt snål. Testet finns tyvärr inte publicerat på nätet än, men dock andra med E90: Länk |
|
|
Burt! Vad tycker du om servotronic, nödvändigt ont eller? Någon som har parkeringshjälp "parkassist" fungerar den bra i verkligheten?? Är den 100 % säker?? Mvh Mats |
|
|
känner faktiskt ingen större skillad..de e ju inte så att man stormanövrerar i hög fart dagligen....säkert lika onödig som rattvärmen...som säkert är bra för kedjerökare? Men som jopp skriver kan du söka mycket om 320i i norge , de är en stor säljare där pga deras skeva skatt. mvh mattias |
|
|
Jag lurar även på 320i eller 328i nästa gång det är dags eller en X3 med samma motor. Orsaken är att efter jag kört F30 320d så var jag inte särskilt imponerad av ljudkomforten. Rent av missnöjd faktiskt. Åker en Passat idag och den går tystare från motorn(!), så för mig blir det en bensinare nästa gång. Förbrukningen var dock superbra, men då var det en sedan RWD med aut som jag körde. Drog 0,51 verklig trots kökörning i Stockholm och 130-140 på E4 dit. Jag kommer dock köpa touring och xDrive så jag får räkna med en del högre förbrukning även på en 320d, men det ska skilja rätt mkt om man ska räkna hem en diesel hur som helst. 8-stegade automaten är ju överlägsen allt annat, men det knattrar tyvärr desto mer eftersom det blir draglägesslirande vid rödljus och i köerna runt om i Stockholm där jag körde rätt mkt. Motorljudet vid full acc är inte heller ngt att skriva hem om som vanligt med 4-cyl diesel, men även där får BMW spö av VAG. Passaten låter bättre... tragiskt! Så valet är enkelt i min värld och jag kommer köra 320i eller 328i så snart jag bara kan, men som ni skriver så är det banne mig inte lätt att hitta en sådan bil för provkörning... |
|
| Hur kan man tycka att rättvärmen är onödig? Det är ju ett av de mest självklara tillvalen. Jag gläds åt den flera gånger per dag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.